کد خبر: ۳۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 27
شفاآنلاین-معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بکارگیری دانش آموختگان ممتاز رشته های تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان های مرجع خبر داد و گفت: طرح های تشویقی برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم برقرار شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «محمدحاجی آقاجانی»  تصریح کرد: برخی بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی کشور در مناطق برخوردار و همچنین تهران به رغم اینکه قطب آموزش پزشکی در کشور شناخته می شوند، چندسالی است که از تخصص و کار دانش آموختگان خود بی بهره مانده اند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین از آبان سال گذشته، بکارگیری دانش آموختگان ممتاز در بخش های تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان های بزرگ تهران در دستور کار قرار گرفته تا دانش آموختگانی که تعهدات قانونی خود را در این بخش ها طی می کنند، سهیمه خاصی برای اشتغال آنان در همان بخش ها اختصاص داده شود.

آقاجانی گفت: با اجرای این طرح، نیاز به نیروی انسانی متخصص در بیمارستان های مرجع ظرف چند سال تامین می شود.



** برقراری طرح های تشویقی برای متخصصان فراری از مناطق محروم

معاون وزیر بهداشت به ماندگاری کم متخصصان در مناطق محروم کشور اشاره و تصریح کرد: هرچند طی چند سال اخیر برای رفع کمبود متخصص در مناطق محروم، تعداد قابل توجهی از پزشکان به این مناطق اعزام شده اند، اما آنان پس از انجام تعهدات قانونی خود بعد از یک سال با اصرار زیاد بدنبال بازگشت از این مناطق به مناطق برخوردار و مراکز بزرگ درمانی در تهران هستند.

آقاجانی افزود: بنابراین باید تمهیدی اندیشیده می شد تا پزشکان تمام مدت سوابق قانونی خود را در مناطق محروم طی کنند و علاوه بر آن مایل باشند بعد از سپری شدن این مدت نیز در این مناطق بمانند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون با پرداخت تعرفه های تشویقی از پزشکان مناطق محروم حمایت می شود و هرچه ضریب محرومیت منطقه بیشتر باشد به همان اندازه تعرفه های تشویقی نیز بیشتر خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: نتایج بررسی های مرکز ملی تحقیقات سلامت در هفته گذشته حاصل از نظرسنجی بین پزشکان مناطق محروم نشان می دهد که 42 درصد این پزشکان درصورت ادامه طرح های حمایتی و تشویقی، پس از پایان تعهدات قانونی در مناطق محروم ماندگار خواهند شد.

آقاجانی گفت: اگر این اتفاق بیافتد، بسیاری از نیازها به متخصصان در مناطق محروم برطرف می شود.



** بومی گزینی، راهکار دیگر برای رفع مشکل کمبود متخصص در مناطق محروم

معاون وزیر بهداشت گفت: همچنین برای رفع مشکل کمبود متخصص در مناطق محروم، سهمیه ای برای آموزش پزشکان دوره های تخصصی در مناطق محروم اختصاص داده شده که این امر کمک می کند تا پزشکان بومی برای مناطق گزینش و تربیت شوند.

آقاجانی تاکید کرد: «بومی گزینی پزشکان» و «حمایت و تشویق پزشکان برای ماندگاری در مناطق محروم» دو سیاست اصلی وزارت بهداشت برای رفع کمبود متخصص در مناطق محروم به شمار می رود.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: