کد خبر: ۳۲۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023April 21
در یک مطالعه، داده‌های ۱۵ هزار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار گرفت. پس از ۱۸ سال، ۳۴۰۰ نفر از این افراد به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شدند و ۷۶۰۰ نفر، درگذشتند.
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف قهوه، چای یا آب به جای نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، با میزان کمتر مرگ زودهنگام ناشی از بیماری قلبی عروقی (CVD) و علل دیگر در بزرگسالان دیابتی مرتبط است.

به گزارش شفا آنلاین:دیابت نوع ۲ بسیاری از اندام‌های اصلی، از جمله قلب، رگ‌های خونی، اعصاب، چشم‌ها و کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دیابت، همچنین با افزایش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و باریک شدن عروق خونی مرتبط است.
محققان گفته اند: رژیم غذایی، نقش کلیدی در مدیریت دیابت دارد؛ با این حال اطلاعات زیادی درباره مصرف انواع خاص نوشیدنی‌ها و مرگ و میر یا بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲، موجود نیست.

برای این مطالعه، گروه تحقیقاتی، داده‌های ۱۵ هزار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ را مورد بررسی قرار داد. پس از ۱۸ سال، ۳۴۰۰ نفر از این افراد به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شدند و ۷۶۰۰ نفر، درگذشتند.

پس از تعدیل سایر عوامل سبک زندگی، دانشمندان دریافتند، به طور کلی خطر مرگ زودهنگام به هر دلیلی در شرکت کنندگانی که بیش از یک وعده در روز، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌کردند، ۲۰ درصد بیشتر بود.

ارتباط مشابهی بین مصرف این نوشیدنی‌ها و موارد CVD مشاهده شد. به طور خاص، مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، با ۲۵ ٪ افزایش خطر ابتلا به CVD و ۲۹ ٪ افزایش خطر مرگ و میر ناشی از CVD مرتبط بود.

با این حال مصرف شیر پرچرب با قهوه یا چای، به جای نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، به طور مداوم با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و خطر مرگ و میر ناشی از علل مختلف، مرتبط بود.

پژوهشگران اظهار داشته اند: به طور کلی، این یافته ها، درک ما از پیامد‌های سلامتی نوشیدنی‌های مختلف برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ را گسترش می‌دهند.
یافته‌های تحقیقاتی این مطالعه در مجله The BMJ منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: