کد خبر: ۳۲۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 10
این ویروس در زیر میکروسکوپ الکترونی به شکل رشته‌های درازی ظاهر می‌شود که گاهی اوقات برای تشکیل اجسام خارجی پیچیده می‌شوند. این ویروس توسط خفاش‌های میوه خوار و نه از طریق هوا، به انسان منتقل می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>انتشار خبر شیوع ویروسی به نام "ماربورگ" در تانزانیا و گینه استوایی نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

به گزارش شفا آنلاین:به گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس ماربورگ متعلق به همان خانواده ویروسی است که باعث تب خونریزی دهنده ابولا می‌شود.

این ویروس در زیر میکروسکوپ الکترونی به شکل رشته‌های درازی ظاهر می‌شود که گاهی اوقات برای تشکیل اجسام خارجی پیچیده می‌شوند. این ویروس توسط خفاش‌های میوه خوار و نه از طریق هوا، به انسان منتقل می‌شود.

ویروس ماربوروگ از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن افراد آلوده مانند خون، بزاق یا ادرار و همچنین بر روی سطوح و مواد به سرعت بین انسان‌ها پخش می‌شود.

بستگان فرد مبتلا و کارکنان موسسات بهداشتی که در کنار بیماران هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت دارند و حتی اجساد در هنگام دفن نیز می‌توانند آلوده به ویروس ماربورگ باقی بمانند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، مراسم تدفین که شامل تماس مستقیم با بدن متوفی است نیز می‌تواند در انتقال عفونت نقش داشته باشد.

مرگ ناشی از این ویروس پس از خونریزی شدید و از دست رفتن خون زیاد ونیز اختلال عملکرد در بسیاری از اندام‌ها رخ می‌دهد.

علائم ویروس


علائم بیماری ناشی از ویروس ماربورگ عبارت است از احساس ناگهانی سردرد و کسالت شدید، تب بالا و به دنبال آن ضعف تدریجی و سریع، ابتلا به اسهال شدید آبکی، درد و گرفتگی شکم، حالت تهوع و استفراغ که می‌تواند یک هفته تمام طول بکشد.

بیماران آلوده به ویروس ماربورگ با علائم خونریزی دهنده ظاهر می‌شوند. بیماران اغلب استفراغ می‌کنند و مدفوع خونی دارند و ممکن است خونریزی از بینی، لثه یا واژن را تجربه کنند.

بیماران مبتلا به این ویروس از تب بالا رنج می‌برند که ممکن است منجر به تحریک و پرخاشگری در سیستم عصبی مرکزی شده و بر اثر آن بثورات بدون خارش در قفسه سینه، پشت یا شکم ایجاد شود.

آیا ماربورگ باعث مرگ می‌شود؟


گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که مرگ ناشی از این ویروس پس از خونریزی شدید و از دست دادن خون زیاد و اختلال عملکرد در بسیاری از اندام‌ها رخ می‌دهد و التهاب بیضه نیز می‌تواند در مراحل پایانی بیماری رخ دهد. سازمان بهداشت جهانی نسبت به تبدیل شدن این ویروس به یک بیماری همه گیر هشدار داده است.

آیا درمانی برای این بیماری وجود دارد؟


گزارش‌ها حاکی از آن است که هیچ درمانی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و موضوع در گرو ارائه حمایت‌های روانی و مراقبت‌های پزشکی از بیمار است. سازمان بهداشت جهانی کارشناسان بهداشتی را از سراسر جهان گرد هم آورده تا درباره راه‌های توسعه واکسن یا درمان این ویروس بحث کنند. این نشست در سایه ترس‌ها و هشدار‌های فزاینده مبنی بر این که "جهان ممکن است از بیماری غیر قابل درمان غافلگیر شود" برگزار شد.

اعضای کنسرسیوم واکسن ویروس ماربورگ (MARVAC) می‌گویند: ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا واکسن‌ها و درمان‌های مؤثر در دسترس باشند.

 شایان ذکر است که گینه استوایی اولین شیوع این بیماری را پس از مرگ حداقل ۹ نفر در استان کی نتیم اعلام کرده بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: