کد خبر: ۳۲۳۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 07
اگر برای تمدید بیمه شخص ثالث خود تعلل کنید و این پرداخت به تعویق بیفتد، می‌بایست جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را نیز پرداخت کنید.

شفا آنلاین>سلامت>وقتی صحبت از خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث می‌شود، عوامل زیادی را باید درنظر گرفت. بیمه شخص ثالث از نظر قانونی اجباری است و خسارات جانی و مالی وارد شده به شخص ثالث و خسارات جانی وارد شده به راننده مقصر را پوشش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی این مهم در ادامه ما را دنبال کنید.

به گزارش شفا آنلاین:طبق قانون، رانندگی با ماشین و موتور بدون داشتن بیمه شخص ثالث غیرقانونی است و مجازات خاص خودش را در پی دارد. از طرف دیگر، اگر برای تمدید بیمه شخص ثالث خود تعلل کنید و این پرداخت به تعویق بیفتد، می‌بایست جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را نیز پرداخت کنید.

جبران خسارات با بیمه شخص ثالث

اگر خودرو یا وسیله نقلیه موتوری در جاده و شهرها استفاده شود، یک شرط قانونی برای آن وجود دارد که باید بیمه شخص ثالث شود.

تا زمانی که بیمه شخص ثالث دارید، از هزینه تعمیرات ناشی از خسارت وارده به وسایل نقلیه، اموال یا افراد در اثر تصادفی که تقصیر شما بوده است، در امان خواهید بود. شرکتی که با فروش بیمه شما را از خطر حفظ می‌کند، تا زمانی که پوشش شما همچنان معتبر باشد، مسئولیت پرداخت هرگونه مطالبات را بر عهده خواهد داشت.

جریمه بیمه نکردن ماشین با دیرکرد آن چه تفاوتی دارد؟

اگر تاریخ بیمه شخص ثالث بگذرد، به عبارتی برای شما نداشتن بیمه شخص ثالث در نظر گرفته خواهد شد. در این مدت زمان، اگر تصادفی کنید، شرکت بیمه هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت نخواهد داشت. به عبارتی انگار شما ماشین خود را بیمه نکرده‌اید و پلیس هم در این حالت هم شما را جریمه خواهد کرد.

اهمیت خرید بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه اتومبیل شخص ثالث از آن جهت اهمیت دارد که در صورت صدمه زدن به خودرو یا اموال شخص دیگری در اثر استفاده از خودرو، خسارات وارده را جبران می‌کند.

براساس قانون، همه خودروها حتی اگر در پارکینگ نیز متوقف شده باشند باید دارای بیمه شخص ثالث باشند. این قانون برای تمامی وسایل نقلیه اعم از موتور نیز پابرجا است. به همین علت اگر به تاریخ شروع بیمه‌نامه خودروهای صفر نگاهی بیندازید، تاریخ آن با تاریخ خروج خودرو از کارخانه برابری می‌کند. (البته این موضوع برای خودروهای داخلی صدق می‌کند.) یکی از موارد اشتباه در خرید بیمه‌نامه، این است که افراد فکر می‌کنند اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشند، فقط در صورت تصادف دچار مشکل می‌شوند؛ اما بهتر است بدانید در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث، به ازای هر یک روز، جریمه خواهید شد.

لازم است بدانید که بیمه‌نامه‌های شخص ثالث به صورت کوتاه مدت بین ۵ روز تا ۲۷۰ روز صادر می‌شود؛ اما به طور معمول می‌توانند یک ساله باشند.

نکات مهم و توضیحات بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد بیمه ثالث بعد از اتمام بیمه خودرو محاسبه می‌شود. اینکه شما بعد از انقضای اعتبار بیمه خود در سطح شهر تردد داشته یا نداشته باشید، تفاوتی را در محاسبه جریمه دیرکرد ایجاد نمی‌کند. در واقع، در هر صورتی این جریمه می‌بایست پرداخت شود. باید گفت که نداشتن بیمه شخص ثالث از جرایم ستاره‌دار است. فقط در صورتی این جریمه راه دیگری را در پیش می‌گیرد که بخشوده شود که شرایط بخشودگی را به شرح زیر اعلام می‌کنیم:

نحوه تعیین جریمه بیمه شخص ثالث

جالب است بدانید که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تا مدت یک سال به صورت روزانه حساب می‌شود. فرد تابع این قانون باید در زمان تمدید و محاسبه  قیمت بیمه شخص ثالث و صدور بیمه جدید جریمه دیرکرد بیمه را به شرکت بیمه‌گر پرداخت کند. این هزینه شامل:

<< قیمت بیمه شخص ثالث بدون تخفیف تقسیم بر ۳۶۵ روز خواهد بود. عدم تمدید یک سال به بالا به صورت ثابت محاسبه خواهد شد.>>

همچنین عوامل زیادی وجود دارند که مقدار جریمه دیرکرد شخص ثالث را تعیین می‌کنند :

  • نوع خودرو
  • تعداد سیلندر
  • ظرفیت بار ماشین
  • از همه مهم‌تر شرکت بیمه‌گر

جریمه دیر کرد (به تومان)


    نوع وسیله نقلیه
8349
سواری کمتر از 4 سیلندر
9888
سواری پیکان، پراید و سپند
11622
سواری سایر 4 سیلندر
13008
سواری بیش از 4 سیلندر
2072,88
موتورسیکلت گازی
2532,33
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر
2781,65
موتورسیکلت2 سیلندر به بالا
2991,79
موتورسیکلت سه‌چرخ
10299,05
بارکش تا یک تن
12316,17
بارکش بیش از یک تن تا سه تن
15589,32
بارکش بیش از سه تن تا 5 تن
19973,70
 بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن
23243,29
بارکش بیش از 10 تا 20 تن
24632,33
بارکش بیش از 20 تن

آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده می‌شود؟

خیلی از افراد این سؤال را دارند که آیا امکان بخشش جریمه دیرکرد بیمه وجود دارد؟ در جواب پاسخ خوشحال‌کننده‌ای داریم. بله! اگر خودروی شما در پارکینگ پلیس باشد و بیمه آن تمام شود، با ارائه‌نامه پارکینگ می‌توانید جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را پرداخت نکنید. 

ممکن است در طرح‌های مختلف شرکت‌های بیمه‌ای جایی برای بخشش این جریمه‌ها وجود داشته باشد! مثلاً شرکت بیمه به مناسب سالروز تأسیسش یا مناسبت‌های مرتبط طرح بخشودگی این جرایم را ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جریمه بیمه شخص ثالث خودرو و موتور به https://bimeh.com/mag/delay-penalty-of-third-party-insurance-extension/ مراجعه نمایید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: