کد خبر: ۳۲۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 06
انسان‌های شکارچی دوران غارنشینی، گلادیاتورهای یونان باستان، نخستین رزمی‌کاران چین و جنگجویان شجاع حتی برای لحظه‌ای هم متصور نمی‌شدند روزگاری آید که در آن ورزش به علم تبدیل شود
شفا آنلاین>سلامت>همین ابتدا، این عبارت را یادآور شویم که ورزش برای سلامتی افراد مفید بوده و هست، اما همین ورزش یا به بیانی ساده‌تر این فعالیت‌های فیزیکی هدفمند در گذر قرن‌ها، دستخوش تغییرات فراوانی قرار گرفته که ضمن یافتن ساختار پیچیده (طراحی مدل‌ها و رشته‌های ورزشی، تدوین قوانین مربوطه، راه‌اندازی سازمان‌های متولی، برگزاری مسابقات و فستیوال‌های جهانی با جوایز جنجالی) سمت و سویی بازاری و تجاری یافته است.

به گزارش شفا آنلاین: حالا می‌توان این تغییرات و سمت و سوی جدید ورزشی و فرهنگ ورزش را از تفاوت در ظاهر و خدمات برخی از باشگاه‌های ورزشی فعال در شهرها به‌خوبی متوجه شد؛ باشگاه‌هایی که به سبب تجهیزات گران‌قیمت یا حضور چهره‌های خاص در آنها و یا حتی به‌دلیل جنبه‌های لوکس و لاکچری، اسم و رسمی به‌هم زده‌اند و به انتخاب شماره یک بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش تبدیل شده‌اند. در گزارش زیر سری به چند مجموعه ورزشی پرآوازه پایتخت زده‌ایم و ابعاد مختلف تغییرات در فرهنگ ورزش را در گفت‌وگو با ورزشکاران و مربیان بررسی کرده‌ایم.

12ساعت تمرین، 6میلیون تومان
انسان‌های شکارچی دوران غارنشینی، گلادیاتورهای یونان باستان، نخستین رزمی‌کاران چین و جنگجویان شجاع حتی برای لحظه‌ای هم متصور نمی‌شدند روزگاری آید که در آن ورزش به علم تبدیل شود یا فناوری و تکنولوژی‌های عجیب و غریب در آن مؤثر باشند و یا اصلا، آنقدر لاکچری و لوکس شود که اصل آن، همانا تضمین سلامتی و تندرستی به حاشیه رانده شود. اگر ماشین زمان وجود داشت، می‌شد دست آن عضله‌مندان دوران پیشین را گرفت و کشاندشان تا عصر حاضر، آن وقت با دیدن شرایط ورزش و نحوه تنومندی در باشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی برخی نقاط شهر، به سرعت باد از عضله‌هایش در می‌رفت! شرایط غیرورزشی برای ورزش! به‌طور مثال، برخی افراد کلی هزینه می‌کنند تا در یک باشگاه ورزشی خاص و اسم و رسم‌دار پایتخت ثبت‌نام کنند، البته اولویت‌شان با وجود پرداخت هزینه‌های برگ‌ریزان (!) سلامت جسمانی نیست! آنها، اولویت‌شان این است پُز ورزش‌کردن کنار شخصیت‌های معروف از بازیگر و سلبریتی گرفته تا شاخ‌های مجازی را بدهند. «امیر» یکی از همین پُز‌دهندگان، یا ورزشکاران است که با او در محوطه ورودی باشگاهی لاکچری، کوتاه گفت‌وگو می‌کنیم. امیر می‌گوید: «خوب است دیگر؛ ماهی 6، 7میلیون تومان شهریه می‌دهیم، هم ورزش می‌کنیم هم با آدم معروف‌ها کلی عکس یادگاری می‌اندازیم؛ عکس‌هایی که هر کدامشان ارزش و اعتبارِ رزومه‌ای دارد.» می‌پرسیم: «ماهانه 6، 7میلیون تومان برای چند ساعت تمرین؟» بی‌درنگ می‌گوید: «12ساعت.» دوباره می‌پرسیم: «باشگاه، امکانات و تجهیزات ورزشی ویژه‌ای هم دارد؟» گوشه‌های لبش را کمی به پایین می‌کشاند، سری به اطراف تکان می‌دهد و می‌گوید: «نه... همان دستگاه‌های بدنسازی معمولی مثل تردمیل، هالتر، پرس نیمکت، دستگاه سیم‌کش دوطرفه، روئینگ، اسکات هاک و انواع دمبل و توپ که در باقی باشگاه‌ها هم هست. فقط؛ خیلی تمیز و براق‌تر!»

ورزش با ویوی وی‌آی‌پی
بسیاری معتقدند لاکچری‌بازی در فضای عمومی ورزش با راه‌اندازی موقت (سال 1401) یک مجموعه ورزشی اوج گرفت. مجموعه‌ای بزرگ که کارت عضویت سالانه آن 320میلیون تومان قیمت داشت و سرو خاویار و کادر مربی‌های آن که متشکل از ستاره‌های بین‌المللی بود، کلی جنجال به پا کرد. حالا مشابه آن باشگاه را می‌توان با کمی تفاوت در نقاط مختلف کلانشهرها به‌ویژه تهران شاهد بود. با شماره پنج‌رقمی تلفن یکی از باشگاه‌های ورزشی که در آگهی تبلیغاتی‌شان با عنوانِ لاکچری‌ترین و گران‌ترین باشگاه پایتخت معرفی شده است، تماس می‌گیریم. خانم جوانی با حوصله به سؤالاتمان این‌چنین پاسخ می‌دهد: «شهریه 8جلسه در ماه، فعلا 6میلیون و 400هزار تومان است. البته این فقط هزینه استفاده از دستگاه‌های باشگاه است. برای مربی و سایر خدمات جانبی باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید که آن هم، فعلا از 5 تا 15میلیون تومان است.» در مورد خدمات جانبی باشگاه هم توضیح می‌دهد: «استخر، سالن مدیتیشن و یوگا، ماساژ‌درمانی و ماساژ زیبایی، کافی‌شاپ و رستوران اختصاصی با منوهای سلامت‌محور، سالن پیرایش و زیبایی، استودیو عکاسی ورزشی، جلسات مشاوره ورزشی با حضور روانشناسان ورزشی، سالن سولاریوم و مینی‌باشگاه‌های ورزشی ویژه کودکان از خدمات جانبی مجموعه ما محسوب می‌شوند. تا فراموش نکردم این را هم اضافه کنم در حال حاضر ویوهای وی‌آی‌پی سالن ورزشی اصلی‌مان رزرو است.» هنوز از حیرت خدمات جانبی و لاکچریزاسیون‌شان رها نشده‌ایم که انگشت به دهان ویوهای وی‌آی‌پی سالن ورزشی اصلی می‌مانیم. خانم جوان که گویی منتظر این تعجب و حیرتِ آخرمان بود، باز هم با حوصله پاسخ می‌دهد: «3ویوی وی‌آی‌پی در سالن اصلی ورزش داریم که با پنجره‌های سرتاسری نمایی از شهر را مقابل نگاه‌تان به وقت ورزش‌کردن قرار می‌دهد. هزینه ورزش‌کردن در ویوی شماره1 یک میلیون، ویوی شماره2، 800هزار تومان و ویوی شماره‌3 هم 500هزار تومان است. تأکید کنم که قیمت‌ها در حال افزایش است.»

خاص و گران به شرط برابری با استاندارد جهانی
طبقه همکف یکی از باشگاه‌های پُرآوازه شهر، جیم‌سنتر یا همان فروشگاه لوازم و تجهیزات ورزشی دایر است. سری به آن می‌زنیم تا از اوضاع قیمت‌ها در آن نیز مطلع شویم. به محض ورود، یکی از فروشندگان با لبخندی پهن به استقبالمان می‌آید و می‌گوید: «می‌توانم کمک‌تان کنم؟»
 پاسخ می‌دهیم: «بله؛ برای شروع ورزش به چه ملزوماتی نیاز است؟» خرسند از خرید احتمالی ما، می‌گوید: «خب؛ باید اول از لباس‌ها شروع کنیم. ست‌های 2تکه تا 4تکه از 2میلیون تومان به بالا داریم که همگی برند هستند. قیمت کیف‌های سوپر لوکس ورزشی‌مان هم از یک میلیون و 800هزار تومان شروع می‌شود. قیمت کفش‌های ورزشی فروشگاه هم از 5میلیون تا حدود 10میلیون تومان در نوسان است. ملزومات تکمیلی مانند حوله، بطری آب، دمبل، اسپری بدن، شامپو، جوراب، کیسه یخ، کش، تشک و دفترچه یادداشت هم هست که پک کاملشان حدود 5میلیون تومان هزینه دارد. هدفون و ساعت هوشمند نیز موجود است. برای خرید آنها هم باید چیزی در حدود 10تا 20میلیون تومان هزینه کنید. البته چون شما قرار است در باشگاه همین مجموعه ثبت‌نام کنید، از تخفیف 10درصدی برخوردار خواهید بود.»
کمی هم از خدمات باشگاه می‌گوید: «شرایط ثبت‌نام در باشگاه هم به‌گونه‌ای ا‌ست که معمولا افراد خاص (تحصیلکرده و ثروتمند) پذیرش می‌شوند تا فضای آن فضایی همگون با ارزش افزوده باشد. دستگاه‌های باشگاه نیز همگی وارداتی و با بهترین کیفیت هستند که طبق به‌روزترین متدهای ورزشی طراحی شده‌اند. به‌نظرم هزینه‌های این باشگاه اگر کمی بالاست ارزشش را دارد؛ چراکه از هر نظر با استانداردهای جهانی برابری می‌کند.»

مکث
دستمزد کمتر به‌خاطر سوسول‌بازی کمتر!
«کامران» حدود 13سال است که مربی بدنسازی‌ است. او که سال‌های نخست مربیگری‌اش را در باشگاه‌های ورزشی جنوب شهر گذرانده، می‌گوید: «گذشت آن سال‌ها که مردم ورزش می‌کردند برای حفظ سلامت بدن یا قوای جسمانی‌شان؛ حتی آن سال‌ها که وجه علمی ورزش، تازگی داشت، کلی علاقه‌مند در سایه همان وجه علمی افتخارآفرینی کردند. همین که پای صنعت و تجارت آن هم از نوع سودآورش به ماجرا باز شد، افراط، تفریط و پدیده‌هایی مانند لوکس‌مآبی، ورزش و ورزشکاران را به بیراهه کشاند. آن سال‌ها، مربی‌هایی مانند من فقط هزینه دانش ورزشی‌شان را که در اختیار ورزش‌دوستان قرار می‌دادند، دریافت می‌کردند. آن هم ورزش‌دوستانی که می‌دانستند با تمرین و تکرار، ورزشکار و تندرست خواهند شد نه با مکمل‌های غیرمجاز و لاکچری‌بازی‌های غیرضرور! خودتان قضاوت کنید چه فرقی می‌کند مقابل آینه قدی ورزش کنید یا نمایی از شهر! اگر مقابل نمای دوم ورزش کنید یعنی ورزشکارتر و سالم‌تر هستید؟ اینها حاشیه است. یادم هست آن زمان که تازه کارم را در یکی از باشگاه‌های جنوب شهر شروع کرده بودم، به‌رغم تحصیلات و تخصص مرتبط دستمزدم خیلی کمتر از یکی از همکارانم در یکی از باشگاه‌های لوکس بالاشهری بود. دستمزد کمتر به‌خاطر سوسول‌بازی کمتر! ناگفته نماند که باشگاه‌هایی هم هستند که خدمات‌شان گران است ولی خدمات تخصصی و مناسب ارائه می‌دهند. در این باشگاه‌ها اگر مکملی هم توسط مربی تجویز می‌شود، مکمل و مولتی‌ویتامین اصل از برندهای تأیید‌شده حوزه پزشکی و تغذیه است، نه مکمل‌هایی که در زیرزمین تاریک و نمور برخی باشگاه‌ها تزریق می‌شود.»همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: