کد خبر: ۳۲۲۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - 2023April 05
وزارت آموزش و پرورش در اواسط پاییز ۱۴۰۱ اعلام کرد که قصد دارد اجرای رتبه بندی را کلید بزند و به علت زمانبر بودن فرآیند بررسی و ارزیابی مدارک معلمان، بیش از این منتظر تعیین رتبه های قطعی نمانَد
شفا آنلاین>سلامت>بعد از ایجاد مشکلات فراوان توسط وزارت آموزش و پرورش برای معلمان در موضوع های مختلف مانند پرداخت دیرهنگام حقوق اسفندماه فرهنگیان و موضوع رتبه بندی آن ها، روز گذشته بالاخره وزیر آموزش و پرورش استعفا داد.

به گزارش شفا آنلاین:  به این ترتیب یوسف نوری که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم و پس از عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حسین باغگلی‌ و مسعود فیاضی در روز ۲۶ آبان از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده بود، در روز هفتم آذرماه اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جلب کرد اما پس از حدود ۸۵۷ روز به تصدی خود بر وزارت آموزش و پرورش پایان داد.قانون نظام رتبه بندی که قرار بود باعث افزایش کیفیت آموزش و انگیزه معلمان شود به دلیل سوء مدیریت های موجود موجب ناراحتی و سرخوردگی معلمان شد.

وزارت آموزش و پرورش در اواسط پاییز ۱۴۰۱ اعلام کرد که قصد دارد اجرای رتبه بندی را کلید بزند و به علت زمانبر بودن فرآیند بررسی و ارزیابی مدارک معلمان، بیش از این منتظر تعیین رتبه های قطعی نمانَد. به همین خاطر برای همه مشمولان رتبه پایه «آموزشیار معلمی» را در احکام حقوقی لحاظ و بر اساس آن معوقات افزایش حقوق ناشی از رتبه‌بندی را از شهریور سال ۱۴۰۰ به این سو پرداخت کرد. سرانجام رتبه قطعی معلمان در نیمه دوم اسفندماه ۱۴۰۱ برای ۹۳۰ هزار فرهنگی و بازنشسته وزارت آموزش و پرورش صادر شد؛ اما اعتراضاتی را از سوی برخی معلمان به رتبه‌هایشان در پی داشت. طی ۱۰ روز پایانی سال گذشته، معلمان بسیاری از تعیین رتبه‌های نهایی خود گلایه داشتند. در این گزارش ما به این موضوع پرداخته ایم که وزیر جدید آموزش و پرورش از نظر کارشناسان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

 اعتبار احکام صادره، بالاتر از سقف مصوب بودجه بود


درحالی که مسئولان امر در وزارت آموزش و پرورش هنوز در زمینه مشکلات به وجود آمده توضیحات مبسوطی ارائه نکرده اند سازمان برنامه و بودجه که یک پای اختلافات به وجود آمده در پرداخت حقوق ها و اجرای قانون رتبه بندی بود در اطلاعیه ای که در روز نهم فروردین ماه صادر کرد مهم‌ترین علت بروز مشکل، افزایش هزینه‌ها بالاتر از سقف قانونی و تأخیر در صدور احکام و مشکلاتی از این قبیل دانست.سازمان برنامه و بودجه در این باره توضیح داد: تخصیص اسفندماه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به همراه علی‌الحساب رتبه‌بندی در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ به خزانه‌داری کل کشور ارسال شده و با درخواست وجه توسط وزارت آموزش و پرورش قابل‌پرداخت بوده است. اما احکام معلمان دیر صادر شده و آموزش و پرورش در تاریخ ۲۴ اسفند یعنی چهار روز مانده به پایان سال اعلام کرد بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.در ادامه این اطلاعیه گفته شده است: با توجه به اینکه این مبلغ از سقف قانون بودجه ۱۴۰۱ فراتر رفته، عملاً پرداخت آن خارج از اختیار دولت بوده و به اصلاح قانون نیاز داشت. به عبارت دیگر احکام صادره مربوط به رتبه‌بندی در اسفند سال ۱۴۰۱ توسط وزارت آموزش و پرورش، حداقل مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و برای سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۸ هزار میلیارد تومان کسری اعتبار ایجاد می‌کند. از تاریخ ۲۴ اسفند جلسات متعددی در سازمان برنامه و بودجه و با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت و در نهایت با وجود اینکه تخصیص حقوق اسفندماه این دستگاه در ۲۱ اسفند صادر شده بود، به جهت صدور دیرهنگام احکام که حتی تا ۲۷ اسفند ادامه داشته و ارقام درخواستی مازاد بر اعتبار ابلاغی قانون بودجه ۱۴۰۱ بوده، مقرر شد حقوق اسفند برابر حقوق بهمن پرداخت شود.در ادامه اشاره شده است که اما در ادامه وزارت آموزش و پرورش از فهرست حقوق ارسالی به خزانه‌داری کل کشور معوقات را کسر کرده؛ ولی از اثرات آن بر دریافتی کارکنان (کسورات بازنشستگی، خدمات درمانی و مالیات) غفلت شده بود. همین موضوع باعث ایجاد اختلال و وقفه در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها شد. به‌نحوی ‌که دریافتی کارکنان نسبت به سقف بهمن‌ماه کاهش یافته بود. با توجه به حساسیت موضوع، رئیس‌جمهور محترم از همان ابتدا علاوه بر تأکید بر حل مشکل، بر ریشه‌یابی موضوع هم تأکید کردند که جلساتی اخیراً در حضور مقامات ارشد برای این موضوع تشکیل شده است.

رضا مراد صحرایی سرپرست جدید آموزش و پرورش کیست؟


با استعفای یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش، "رضا مراد صحرایی" با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد.صحرایی متولد سال 1355 است و از اردیبهشت ماه سال گذشته به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد و تا به امروز در این سمت حضور داشت.از جمله سوابق دکتر رضا مراد صحرایی می‌توان به این موارد زیر اشاره کرد:تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه آموزش‌ و پرورش، استاد تمام رشته زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد پژوهشگر برتر کشور در وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌ زبانان دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و ایثارگران کشور سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و ایثارگران، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی.

تغییر بازیگران سریال آموزش و پرورش


نرگس ملک زاده کارشناس آموزشی در این باره  گفت: « وزیر جدید همانطور که از لفظ جدید داریم استفاده می کنیم باید کسی باشد که از اخبار جدید مطلع باشد. کسانی که در این چند سال آمدند در جایگاه وزیر آموزش و پرورش قرار گرفتند، همچنان در مدار آموزش و پرورش کهنه و پوسیده که از سال های قبل وجود داشت فعالیت می کردند. اهداف و برنامه های آن ها نیز بر همین اساس بود و به همین دلیل موفقیت چندانی در زمینه آموزش و پرورش نداشتند. به دلیل اینکه جامعه هدف آموزش و پرورش دانش آموزان و معلمین هستند این وزارتخانه باید متناسب با شرایط روز جامعه فعالیت کند. حتما باید سیاست ها و اهداف آموزش و پرورش پویا و زنده باشد. اگر قرار باشد این وزارتخانه و وزیر جدید به همان روال قبل فعالیت کند مطمئنا هیچ اتفاق خاص و مثبتی برای آموزش و پرورش رخ نخواهد داد و به همین منوال موج نارضایتی در معلمان، دانش آموزان و والدین ادامه خواهد یافت. اما اینکه با استعفای وزیر ما منتظر اتفاق خوب برای آموزش و پرورش باشیم درست نیست. زیرا اولا آقای صحرایی که فعلا معرفی شده اند در ادامه کار دولت سیزدهم هستند و مطمئنا آن تحول و شکوفایی که انتظار می رود از آموزش و پرورش را ما نمی توانیم از ایشان انتظار داشته باشیم.کسی که از نیمه راه آمده است باید راهی که ایجاد شده را ادامه دهد و یا صرفا می تواند ایجاد کننده تغییرات بسیار جزئی باشد. با این روال همچنان نارضایتی موجود ادامه دار خواهد بود. تا زمانی که آموزش و پرورش با نیازهای روز دانش آموزان و معلمان متناسب سازی نشود ما شاهد هیچ اتفاق مثبتی با تغییر افراد نخواهیم بود بلکه صرفا بازیگران این سریال تغییر می کنند.»
>فرآیند نظرخواهی از معلمان
در ادامه علی بهشتی نیا از دیگر کارشناسان آموزشی نیز تصریح کرد:« من فکر می کنم تنها وزارتخانه ای که نیاز دارد به نظر نیروها و کارمندان در انتخاب وزیر وزارت آموزش و پرورش است. شاید هیچ وزارتخانه ای به اندازه وزارت آموزش و پرورش این حساسیت را نداشته باشد چون تصمیماتی که گرفته می شود دارای ابعاد آموزشی، معیشتی و رفاهی است. بنابراین معلمان به نظر من حق دارند که در انتخاب وزیر به عنوان پیشنهاد دهنده دخیل باشند. متاسفانه در این موضوع دخالت داده نمی شوند و معمولا وزرایی هم که انتخاب می شوند افرادی هستند که با کف کلاس ارتباطی ندارند و لذا مشکلات معلمان و دانش آموزان را
نمی دانند. این افراد چون از خارج از آموزش و پرورش هستند اطلاعات متفاوتی دارند. اگر وزیر یک معلم باشد به درستی از وضعیت مدارس و مشکلات معلمان آگاه است. زمانی که فرد با خود مسئله درگیری داشته باشد مدیریت بهتری خواهد داشت. تمام مشکلات اجتماعی دانش آموزان در کلاس های درس دیده می شود آیا وزیر از این موضوع اطلاعی دارد که مثلا دانش آموزان درگیر چه مشکلاتی هستند؟ متاسفانه وزرا ارتباطی با خود معلمین ندارند بنابراین درک مشکلات آن ها بسیار دشوار می شود. در این راستا نیاز است فرآیند نظرخواهی از معلمان پروسه متفاوتی باشد.»

وزیر جدید باید به لحاظ علمی به روز و در حوزه آموزش تجربه داشته باشد


وی در آخر گفت:« اما این رفت و آمدها بدون در نظر گرفتن مشکلات معلمان و دانش آموزان قطعا تاثیری نخواهد داشت. رفتن آقای نوری و آمدن گزینه های جدید تاثیری در مسائل و چالش های
آموزش و پرورش ندارد. چالش های ما در این حوزه روز به روز در حال افزایش یافتن است و کسی که برای وزارت انتخاب می شوند باید این
چالش ها را بشناسند و برای حل آن ها برنامه داشته باشند. ما تجربه کلاس های آنلاین را داشتیم و شاید آموزش و پرورش تنها جایی بود که خیلی دیر به روز شد. ما متولی آموزش و دانش هستیم بنابراین نیاز داریم که خیلی زود به روز شویم اما متاسفانه این به روز سازی ها در آموزش و پرورش خیلی دیر اتفاق می افتد به این دلیل که وزرایی که انتخاب می شوند از بدنه آموزش و پرورش نیستند و معمولا نیروهای بیرونی در این جایگاه قرار می گیرند. به نظر من اگر ما می خواهیم شاهد اتفاق متفاوتی در آموزش و پرورش باشیم حتما باید معلمان در انتخاب وزیر جدید نقش داشته باشند. وزیر جدید باید به لحاظ علمی به روز و در حوزه آموزش تجربه داشته باشد و در این صورت تغییر وزیر آموزش و پرورش می تواند تاثیر داشته باشد.»

رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان از ۱۹ فروردین


آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کار کارگروه‌های تخصصی بررسی اعتراضات رتبه‌بندی از ۱۹ فروردین در ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور تشکیل خواهد شد و به اعتراضات معلمان در این حوزه رسیدگی خواهد کرد.به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در این اطلاعیه آمده است: میزهای تکریم و پاسخگویی به رتبه‌بندی در ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده است و در راستای تکریم و حفظ کرامت همکاران پاسخگویی شایسته انجام خواهند داد.به منظور رسیدگی و پاسخگویی به اعتراضات رتبه بندی، چهار کارگروه تخصصی در ادارات آموزش و پرورش استان و مناطق با عناوین آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، پرورشی، تربیت بدنی و پشتیبانی شکل گرفته و فعالیت خود را بر اساس دستورالعمل شروع خواهند کرد.همکارانی که در سامانه my.medu.ir به فرآیند رتبه‌بندی خود ثبت اعتراض نموده یا خواهند کرد، رسیدگی به اعتراضات آنان صرفاً در بستر سامانه خواهد بود و کارگروه‌های تخصصی در مناطق و نواحی نسبت به بررسی مدارک و مستندات بارگذاری شده اصلاحی اقدام و در صورت لزوم از همکاران معترض دعوت به عمل آورده و مدارک آنان را مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار خواهند داد و نتیجه نهایی این اقدامات از طریق سامانه به همکاران معترض ابلاغ خواهد شد.آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: