کد خبر: ۳۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 25
شفاآنلاين -رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: افکار منحط نمی‌تواند بفهمد آزادی در دانشگاه یعنی چه؟ مگر می‌شود دانشمند ناب از جای خفه بیرون بیاوریم؟ هر جای دنیا به دانشمندان ایرانی میدان داده شده است، درخشیدند.
به گزارش شفآنلاين ،آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین جشنواره علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: امروز یکی از گام‌های بزرگ آرزوی مهم قدیمی‌ام را در این جشنواره مشاهده کردم، از تصمیمات مقدماتی‌‌ای که گرفته شده است تا حضور فرهیختگان بزرگ علمی در حوزه پزشکی کشور.

او گفت: گزارشهای وضع موجود و گذشته دانشگاه گوشه‌ای از زحماتی است که در این سی و چند سال جمع بزرگی از انسان‌های فرهیخته متحمل آن شدند و توانستند یک نهاد تنومند غیردولتی را در کشور شکل دهند.

او با اشاره به قرائت متنی در وصف خودش از سوی مسئولان دانشگاه آزاد گفت: این برنامه جز قسمتی که در رابطه با من صحبت شد برایم بسیار ارزشمند بود و آن قسمت نیز غافلگیری و برخلاف میل من بود.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد براساس یک تشخیص و پیش‌بینی و با توفیق خداوند تاسیس شد، به مغز ما جرقه‌ای زده شد که آن جرقه امروز تبدیل به یک رخش وسیع شده است.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: اوایل انقلاب که مسئولیت‌های مختلفی هم داشتم برایم کاملا روشن بود که دولت امکاناتی برای تامین تحصیلات عالیه دانشجویان ندارد و بخش اعظم جوانان چه در کنکور شرکت کردند مایوس و افسرده می‌شدند، یا دیپلم بیکار بودند یا به خارج از کشور می‌رفتند که این مسئله دلخراش بود، جنگ هم شروع شده بود و دانشگاه‌ها مدتی تعطیل بود، با همکاری جاسبی فکر کردیم که بدون ورود بخش غیردولتی در کنار نهادهای آموزشی دولتی محال است کشور بتواند حرکت عظیم علمی و آموزشی داشته باشد.

او گفت: افق دانشگاه آزاد را می‌دیدم اما معلوم نبود جنگ به کجا می‌رسد زیرا تمام قدرت‌های منطقه و شرق و غرب علیه ما بودند و ما تنهای تنها در شرایطی که مرکزیت هم دچار اختلاف بود و تحرکات تجزیه‌طلبانه داشتیم و سپاه در حال شکل‌گیری بود دانشگاه را تاسیس کردیم زیرا در آن شرایط نمی‌توانستیم جوانان و آینده را فراموش کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: فکر کردیم باید دانشمان را به اقیانوس بی‌پایان مردم وصل کنیم زیرا مردم به این دانش احتیاج داشتند و اساس کار ما توجه به احتیاج مردم بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئله تاسیس دانشگاه آزاد را خدمت امام خمینی(ره) عرض کردم و امام که بهتر از ما مسائل را درک می‌کرد و از نظر شخصیتی در عصر ما ممتاز بود در آن شرایط که حتی مدارس متوسطه خصوصی در اختیار دولت قرار گرفته بود و کسی فکر بخش غیردولتی نبود این تفکر را القا کردم و امام نیز بسیار استقبال کرده و فرمودند امکانات را فراهم کنید که من عرض کردم از امکانات دانشمندان و امکانات عمومی مساجد و مدارس استفاده می‌کنیم.

او گفت: در آن شرایط جنگ و فرار سرمایه‌ها دانشگاه آزاد را تاسیس کردیم و امام خمینی(ره) یک میلیون تومان کمک کردند و حتی در نماز جمعه ما را تشویق کردند، امام زبان مخالفان را بستند و اگر امام در آن زمان وارد نمی‌شد افرادی که می‌خواستند همه‌چیز کشور دولتی باشد این فکر را بر باد می‌دادند، حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مشکل داشتیم زیرا در ارائه مجوز دریغ می‌کردند ولی به هر حال این مراحل را گذراندیم.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: البته هنوز هم برخی جوانان موفق نمی‌شوند از سد کنکور بگذرند، ما می‌خواستیم قید و بند تحصیل را برداریم زیرا این راه کاملا اسلامی است و در قرآن هم آمده است که اگر تمام مردم نمی‌توانند به دنبال علم بروند در هر طایفه چند نفر بروند.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: دین به نظر برخی فقط احکام شرعی است درصورتی که دین مجموعه‌ای است که خداوند برای سعادت بشر در تمام امور زندگی آورده است.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: فکر میزان بهتر کردن زندگی انسان‌ها از گهواره تا گور است.

او گفت: ایرانی‌ها در پزشکی سابقه بسیاری دارند به طوری که در دانشگاه جنبی‌شاپور مجموعه‌ای از دانشجویان دنیا بودند که حتی وقتی مسلمانان به ایران آمدند معترض نشدند و در آن زمان اسلام باعث شد تمدن عظیم ایران در قرن 4 شکل بگیرد.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: تفقه و تعمق در مسائل علم است، آزادی بیان و آزادی دیدن و شنیدن در آیه قرآن مطرح شده استبه طوری که براساس آیه قرآن انسان خالص کسی است که در شنیدن، فهمیدن و انتخاب آزاد باشد و خداوند به این افراد بشارت می‌دهد.

او گفت: دین ما در اولین آیاتش صحبت از قلم است و هدف اسلام نیست تربیت انسان عالم مومن است، انسانی که با جایگاهش به دیگران تجاوز نکند و به حق خودش قانع باشد. این مسائل هدف کل دین است و از اول خلقت نیز همینطور است به طوری که با سجده فرشتگان به آدم ثابت شد که علم آدم از اجنه و فرشته بیشتر است.

او گفت: شاید سجده کردن فرشتگان به معنی خاضع بودن تمام قوای عالم طبیعی است یعنی طبیعت به انسان عالم سجده می‌کند.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: ما به خاطر تفسیرهای سطحی صوفی‌نمایان از دین دور شدیم وگرنه نباید در علوم پیچیده دنیا از دیگران عقب باشیم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: اروپاییان 10 سال پیش ماهواره‌ای را برای کهکشان راه شیری ارسال کردند تا بدانند تشکیل منظومه شمسی چگونه است که چند ماه پیش به ستاره دنباله‌دار رسیدند. همین‌ها را ما می‌توانیم از قرآن بفهمیم و درست تفسیر کنیمف در سوره الرحمان می‌گوید از اقطار آسمان‌ها بالا بروید و این مسئله محقق نمی‌شود مگر به سلطان، که سلطان علم است.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: در مقاطع اول انقلاب برای ما مهم بود که در مقطع کارشناسی دانشجو بگیریم ولی حالا ظرفیت کارشناسی زیاد است و باید به مقاطع عالی برویم.

او ادامه داد: در حال حاضر میرزاده در فکر توسعه تحصیلات تکمیلی است و جاسبی نیز همین فکر را داشت ولی دانشگاه را از وی محروم کردند، البته در حال نوشتن تاریخ دانشگاه هستند تا همه بدانند چه بر آن گذشته است.

او با اشاره به مسئولیت‌های میرزاده در دوران گذشته گفت: میرزاده در بازسازی خرابه‌ها به ما کمک کرد و در دولت سازندگی نیز بسیاری از کارها را انجام می‌داد، پس از آن مرکز تحقیقات پلیمر را بازسازی کرد ولی در دولت احمدی‌نژاد با او جور دیگری رفتار شد.

او گفت: اولین اقدام میرزاده در دانشگاه آزاد نیز توسعه مقاطع ارشد و دکترا بوده است که به کمک دو وزیر عزیزمان وزرای علوم و بهداشت این کار را انجام دادیم که جای فرجی‌دانا در هیات امنای دانشگاه خالی است ولی او با همان روحیه فعالیت می‌کند و ما نیز از وی بهره می‌گیریم.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: افکار منحط نمی‌تواند و نمی‌فهمد آزادی در دانشگاه یعنی چه، مگر می‌شود دانشمند ناب از جای خفه بیرون بیاوریم؟ هر جای دنیا به دانشمندان ایرانی میدان داده شده است درخشیدند و ما نیز می‌خواهیم این راه را باز کنیم.

او گفت: دانشگاه آزاد 3 هزار رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی تاسیس کرده است که در بخش پزشکی مقداری مشکل داشتیم.

او ادامه داد: بشارتی که امروز دادند این است که فرهیختگان علم پزشکی آماده کمک به دانشگاه آزاد هستند و همکاری خود را اعلام کرده‌اند و ما از نظر نیروی علمی به این بزرگان نامدار نیاز داریم.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: حرکت هماهنگ به طرف توسعه علوم پزشکی در کشور آغاز شده و راه ارتباطات خارجی باز است و امیدواریم این علم در کشور توسعه یابد.

او با اشاره به تاکید سند چشم‌انداز کشور به توسعه دانش‌محور گفت: باید در تحقیقات نیز تجاری‌سازی را توسعه دهیم، دیگر نیازی به توسعه کمی نداریم و به توسعه کیفی می‌پردازیم. امیدواریم دانشگاه آزاد نیازهای علمی آموزشی و خدمات کشور را به خوبی به عهده بگیرد و در کنار دانشگاه‌های دولتی که با اتکا به بودجه کشور پیشتاز هستند فعال باشیم.

او گفت: ما از جایی درآمدی نداریم، در ابتدا کمک‌هایی می‌شد ولی حالا کمکی نداریم.


فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: