کد خبر: ۳۲۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 11
این روزها خبر مسمومیت دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دختر نگرانی‌هایی را برای مردم و افکار عمومی ایجاد کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>این روزها خبر مسمومیت دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دختر نگرانی‌هایی را برای مردم و افکار عمومی ایجاد کرده است. نکته مهم این است که بچه‌های عزیزمان تاب تحمل این همه اضطراب را ندارند.

بحران کرونا از یکطرف، آرامش را از آنها گرفته است. بحران اعتراضات اخیر که باز هم یکی از محورها مدارس در کنار دانشگاه‌ها بودند و فشارها را روی کودکان و نوجوانان افزایش داده و اخیرا هم این بحران که در یک بازه زمانی پشت سر هم برای بچه‌هایی که نه تاب‌آوری بلدند و نه مهارت‌های مرتبط برای کاهش استرس‌ها، هیجان‌ها و غیره را ندارند، تحمل این بحران‌های متعدد روح و روانشان را آزرده می‌کند.

این آزردگی از چند جهت بیشتر می‌شود و این نگرانی را برای خانواده‌ها و مردم ایجاد کرده که به چند مورد اشاره می‌کنم. در محیطی این اتفاق افتاد به‌نام محیط مدرسه که مورد وثوق‌ترین محیط اجتماعی در جامعه است. محیطی بسته که هرکسی نمی‌تواند وارد این محیط شود. من الان  اگر بخواهم وارد مدرسه دخترم شوم، باید قبلا تلفنی هماهنگ کنم و وقتی رسیدم باز هم تماس بگیرم و بعد که احراز هویت شدم نزد مدیر یا معاون بروم و کارم را پیگیری کنم. سوال این است که در چنین فضایی که اینگونه محدودیت ورود دارد، این اتفاق می‌افتد. نکته دیگر اینکه مخاطب این بخش دانش‌آموزان هستند. ما الان حدود 13 میلیون دانش‌آموز داریم. پس این کار اگر حتی همه مردم را درگیر نکند 13 میلیون خانواده جامعه دانش‌آموزی را به طور مستقیم درگیر می‌کند و نگرانی را افزایش می‌دهد. همانطور که این روزها تجمع و اعتراض کردند و خواستار شفافیت و پاسخگویی بودند و حتی در مواردی بچه‌ها را به مدرسه نفرستند. به گونه‌ای که بعضی مدارس با کمتر از 10 درصد ظرفیت تشکیل شده است. نکته دیگر اینکه عمدتا مدارس دخترانه است. باید اجازه دهیم که سیستم‌های قضایی امنیتی بررسی خود را انجام دهند و تاکنون عده‌ای  نیز  دستکیر شده‌اند. واقعیت این است که اینجور موضوعات پیچیده است؛ بویژه موقعی که اطلاعات کافی نداریم نمی‌توانیم به‌راحتی قضاوت کنیم. نکته بعدی بالاخره وقتی اتفاقی اینگونه می‌افتد مردم انتظار پاسخگویی دارند. پاسخگویی حق مردم است و پاسخ دادن وظیفه مسئولین است. گاهی مواقع هم ممکن است مدارس پسرانه هم باشد که احتمالا برای ردگم کردن باشد. نکته بعدی خود بچه‌ها هستند. بچه‌هایی که استرس و اضطراب و نگرانی دارند و روی کیفیت آموزشی‌شان تاثیر می‌گذارد و شرایطی که مدت اخیر به واسطه بحران‌های مختلف کودک و نوجوان تجربه کردند، قطعا باید نگران تاثیرات مخرب این شرایط روی روان بچه باشیم. اگر در محیطی که امن‌ترین و مورد وثوق‌ترین محیط است و چنین اتفاقاتی می‌افتد و امن‌ترین محیط را ناامن می‌کنند پس وای به حال محیط‌هایی که از قبل بستر ناامنی را داشتند. به همین دلیل انتظار داریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگویی شفاف به مردم داده شود و عوامل این کار کثیف مورد شناسایی  قرار گیرند و در سریع‌ترین زمان ممکن برخوردهای قانونی را انجام دهند تا از این نظر نگرانی خاطر والدین و مردم کمتر شود. وقتی نشانه‌گیری مدرسه را کرده‌اند، طبیعتا در آینده می‌توانند نشانه‌گیری خوابگاه و محیط کار و اماکن عمومی هم داشته باشند که می‌تواند نگرانی‌ها را افزایش دهد. ورود به مدرسه از همه جا سخت‌تر است و وقتی در این فضا به‌راحتی این کار انجام می‌شود، محیط‌های باز هیچکدام از این دشواری‌ها و سختی‌ها را ندارد. خود این می‌تواند یک پیام هم باشد .سیدحسن موسوی‌چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران/ آرمان ملی

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: