کد خبر: ۳۲۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 10
ما نمی‌توانیم بگوییم استانداردهای ما استانداردهای دنیا است. این موضوع در هیچ جای دنیا هم امکان‌پذیر نیست و استانداردها در همه کشورها با هم متفاوت است
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره میزان حداکثر دُز مجاز سموم در محصولات غذایی در کشور ما و سایر کشورها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شفاآنلاین:«فرامرز خداییان» مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به تدوین سند «حداکثر دُز مجاز سموم» در محصولات غذایی گفت: امنیت غذایی بدون استفاده از سموم و آفت‌کش‌ها و… امکان‌پذیر نیست. اگر بخواهید بهره‌وری را در حوزه کشاورزی بالا ببرید، حتما باید سموم را استفاده کنید. زمانیکه سموم استفاده می‌شوند، حتما باید سمومی باشند که مشکل خاصی نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که براساس این سند آیا استانداردهای ما با استانداردهای سایر کشور درخصوص حداکثر دز مجاز سموم در محصولات غذایی یکسان است، ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم استانداردهای ما استانداردهای دنیا است. این موضوع در هیچ جای دنیا هم امکان‌پذیر نیست و استانداردها در همه کشورها با هم متفاوت است. بلکه این موضوع برمی‌گردد به مصرف سرانه یعنی به طور مثال در کشور ما مصرف سرانه گندم برنج در کشور ما بیش از میزان مصرف این مواد غذایی در کشورهای اروپایی است، بنابراین استانداردی که ما برای گندم و برنج می‌نویسیم با استاندارد اروپا متفاوت است.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در واقع آن حدی از سم که از طریق فرآورده‌های غذایی مانند برنج و گندم وارد بدن ما می‌شود خیلی بیشتر از اروپا است. در مورد برخی از مواد غذایی مانند فلفل دلمه‌ای این موضوع برعکس است. در برخی از کشورهای اورپایی مصرف سرانه فلفل دلمه‌ای ۳۰ کیلو گرم است و در کشور ما سرانه مصرف آن یک کیلوگرم است، لذا استانداردی که برای میزان سموم در فلفل تعیین می‌شود در اروپا با کشور ما متفاوت است.

خداییان با بیان اینکه ما این سند را براساس ارزیابی خطر انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: در ارزیابی خطر هم مصرف سرانه در نظر گرفته می‌شود و هم وزن ماده غذایی، همچنین سایر فاکتورهای دیگر را مد نظر قرار می‌دهد و سپس مشخص می‌کند که استاندارد گندم برای کشور ایران چند است برای سایر کشورها چه میزان باید باشد. لذا در همه جای دنیا این حداکثر دُز مجاز سم در محصولات غذایی باهم متفاوت است و نمی‌توانیم بگوییم که استاندارد ایران چرا با استاندارد یک کشور دیگر در این زمینه متفاوت است چراکه این میزان براساس ارزیابی خطر و مصرف سرانه هر کشور تعیین شده است.

وی ادامه داد: ارزیابی ریسک و خطر نیز براساس منابع علمی مانند FDA، آمریکا، کودکس و… است و ما ارزیابی خطر را براساس این منابع علمی انجام می‌دهیم و برای کشور خودمان مشخص می‌کنیم که آیا این محصول می‌تواند برای کشور ما ایمن باشد یا نباشد و استانداردها را براین اساس مشخص می‌کنیم.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: کتاب و سندی که برای فرآورده‌های ما مشخص شده است براساس ارزیابی ریسک است و بومی‌سازی شده است و آن چیزی که ما اینجا داریم با کشورهای دیگر صددرصد متفاوت است. اما ایمنی کاملا تثبیت شده است. یعنی وقتی فاکتورها را بررسی می‌کنید خیلی از این فاکتورها نسبت به میزان مشخص شده در مواد غذایی پایین‌تر است.

خداییان خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی و آمریکا گاهی اوقات حد مجاز سموم در مواد غذایی خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما مشخص کرده‌ایم و در برخی موارد این موضوع برعکس است چراکه ما ارزیابی خطر انجام داده‌ایم و این ارزیابی خطر براساس مصرف سرانه است. استاندارد ما برای گندم، برنج و محصولاتی که استفاده می‌کنیم خیلی سختگیرانه‌تر بوده است نسبت به اروپا چراکه مصرف بیشتری داریم.

وی درباره برگشت برخی از موادغذایی که در سال گذشته اتفاق افتاده بود، گفت: این یک موضوع دیگر در همه جای دنیا وقتی صادرات انجام می‌شود ممکن است محصول برگشت داده شود. در هر جای دنیا درصدی‌ عدم انطباق وجود دارد و این در کشور ما استثناء نیست. زمانی که محصولی صادر می‌شود ممکن است ریجکت شده یا عودت داده شود چراکه استانداردی که آن کشور مقصد دارد با استاندارد کشور ما متفاوت است. لذا زمانی که محصول به کشوری صادر می‌شود، صادرکنندگان باید الزامات و استانداردهای آن کشور را در نظر بگیرند و از کشور مقصد درباره میزان سموم در مواد غذایی صادراتی استعلام شود و مطابق با آن محصول صادر شود. صادرکنندگان باید این ویژگی‌ها را در نظر بگیرند و اگر محصولی مطابق با استانداردهای کشور مقصد نیست نباید صادرات انجام شود.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: درصورتی که محصول صادراتی استاندارد را کسب نکند محصول برگشت داده می‌شود، البته این محصول برای کشور ما ایمن است چراکه براساس ارزیابی خطری که صورت گرفته، میزان سمی که در یک محصول غذایی برای ما مشکلی ندارد. البته باید این را هم در نظر بگیرید که وقتی محصولی از کشور صادر می‌شود اما برگشت داده می‌شود زمانی که می‌خواهد وارد کشور شود دیگر برای ما محصول ایرانی محسوب نمی‌شود، بلکه برای ما به عنوان یک محصول خارجی تلقی می‌شود و ما باید نمونه برداری انجام دهیم و بعد مجوز ورود می‌دهیم. اتفاقی هم که سال گذشته درخصوص فلفل دلمه‌ای‌ها افتاد و برگشت داده شد به دلیل استانداردهای غذایی نبود، بلکه مسائل دیگری مطرح بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: