کد خبر: ۳۲۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 08
کاسنی گیاهی علفی، پایا با ریشه‌ای مخروطی شکل است که ساقه‌ای راست و شاخه‌دار دارد، برگ‌های زمینی نوک تیز دارد که به سمت پایین سرازیر است.
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف گیاه کاسنی در دوران بارداری، گفت: با توجه به اثرات تحریک رحم و سقط‌آوری این گیاه، از مصرف زیاد آن در دوران بارداری پرهیز شود، در دوران شیردهی نیز بهتر است با احتیاط مصرف شود.

به گزارش شفاآنلاین:بهنام یوسفیان با اشاره به مشخصات گیاه کاسنی، اظهار کرد: کاسنی وحشی، کاسنی تلخ، کاسنی صحرایی، شکوریا از نام‌های دیگر گیاه کاسنی است.

وی با اشاره به زمان گل‌دهی گیاه کاسنی، افزود: این گیاه از تیر تا پایان شهریور گل و از شهریور تا اواخر مهرماه ریشه می‌زند.

این متخصص طب سنتی در خصوص ویژگی‌های گیاه کاسنی، اضافه کرد: کاسنی گیاهی علفی، پایا با ریشه‌ای مخروطی شکل است که ساقه‌ای راست و شاخه‌دار دارد، برگ‌های زمینی نوک تیز دارد که به سمت پایین سرازیر است.

وی ادامه داد: برگ‌های روی ساقه آن به صورت سرنیزه‌ای و بدون دم برگ است، گل‌های آن به رنگ آبی هستند که از کنار برگ‌ها می‌رویند، این گیاه به مقدار زیادی در اروپا، آفریقا و آسیا در حاشیه مزارع و مراتع به طور خودرو می‌روید.

یوسفیان گفت: اندام دارویی آن ریشه، گل و برگ گیاه است، ریشه‌ها را هنگامی که از خاک خارج شد باید به صورت کامل تمیز کرد و سپس آن را به قطعات کوچک برید و سریع با حداکثر ۵۰ درجه سانتی‌گراد حرارت خشک کرد.

وی افزود: خشک شده کاسنی دارای عطری شبیه به ادویه و طعمی تلخ است، این ریشه تا ۲۰ درصد محتوای نوعی ماده تلخ، اینولین، تانون و قند است، این مواد ترشح صفرا را بالا می‌برد و به دلیل اینکه شیره معده را تحریک می‌کند، باعث افزایش اشتها می‌شود.
تأثیر گیاه کاسنی بر درمان دیابت

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه مصرف گیاه کاسنی برای درمان بیماری‌ها بسیار مؤثر است، افزود: مصرف جوشانده کاسنی به مقدار دو تا چهار گرم در هر فنجان آب (دو فنجان در روز) ملین و محرک است، از این جوشانده هنگام ابتلاء به بیماری کبدی، سنگ‌های صفراوی یا کلیوی و در درمان ورم‌های مجاری ادرار استفاده می‌شود.

وی درباره تأثیر گیاه کاسنی بر درمان دیابت، اضافه کرد: ماده اینولین همچنین اثر مثبتی در مداوای دیابت دارد، برگ‌های آن دارای املاح سولفات، فسفات سدیم، منیزیم، پتاسیم و نیترات پتاسیم همراه گلیکوزیدی به نام شیکورین است.

یوسفیان گفت: طبیعت برگ کاسنی سرد و تر و طبیعت ریشه آن گرم و خشک و طبیعت تخم کاسنی سرد و خشک است.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط در مورد گیاه کاسنی، اظهار کرد: در صورت وجود حساسیت به این گیاه و گیاهان خانواده کاسنی مصرف آن ممنوع است، در صورت وجود سنگ کیسه صفرا به دلیل احتمال بروز اثرات انقباضی در کیسه صفرا باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کرد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف در دوران بارداری، گفت: با توجه به اثرات تحریک رحم و سقط‌آوری گیاه کاسنی، از مصرف زیاد آن در دوران بارداری پرهیز شود، در دوران شیردهی نیز بهتر است با احتیاط مصرف شود.

وی در مورد تداخلات دارویی با این گیاه، افزود: با توجه به نبود مستندات علمی، بهتر است با احتیاط مصرف شود.

یوسفیان خاطرنشان کرد: قرص شیکوریدین، پودر جنرال تونیک، قرص آنتوم، قرص اتریفل و چای ملین از فرآورده‌های موجود این محصول در بازار است.
کد خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: