کد خبر: ۳۲۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - 2023March 06
وزیر آموزش و پرورش از خانواده‌ها به‌دلیل نگرانی‌هایشان از بروز این مسمومیت‌ها عذرخواهی کرد
شفاآنلاین>سلامت>وزیر آموزش و پرورش از خانواده‌ها به‌دلیل نگرانی‌هایشان از بروز این مسمومیت‌ها عذرخواهی کرد

به گزارش شفاآنلاین:شیوع مسمومیت مدارس دخترانه در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه دارد و دیروز مدارس نزدیک به 30شهر دیگر کشور هم درگیر مسمومیت‌های سریالی شدند. در آبادان، رامهرمز، مشهد، ابهر، زنجان، اهواز، ارومیه، نیشابور، بندرعباس، کاشان، اصفهان، شیراز، خوزستان، گنبد، تبریز، اسفراین، بجنورد، گنبدکاووس، ایلام، همدان، یزد، بندرامام، آبادان، یاسوج، سی‌سخت و کرمانشاه، دانش‌آموزان برخی مدارس با همان وضعیتی مواجه شدند که دختران دانش‌آموز قمی با گذشت بیش از 3‌ماه هنوز درگیر آن هستند؛‌ بروز مسمومیت‌ها به‌دلیل انتشار بوی بسیار بد از یک منبع ناشناخته است؛ اتفاقی که در 9اسفند از قم به بروجرد و پس از آن به تهران و دیگر شهرهای کشور سرایت پیدا کرد. البته در اراک، یزد و سنندج هم دیروز اخباری از بروز مسمومیت‌ها در مدارس منتشر شد.

این در حالی است که تاکنون مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه گزارش می‌شد، اما دیروز قاسم حشمتی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2شهر ارومیه از بروز آن در میان دانش‌آموزان پسر هنرستان عسگری و راهی شدن تعدادی از دانش‌آموزان این مرکز به بیمارستان‌های امام خمینی و شهید طالقانی ارومیه خبر داد. در البرز هم ابوالحسن معظمی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردیس از بروز مسمومیت‌های مشابه در مدارس پسرانه این شهرستان خبر داده و گفت: «7دانش‌آموز در 2مدرسه پسرانه متوسطه اول و دوم دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.»

   افزایش واکنش‌ها به مسمومیت در مدارس
دیروز علاوه بر افزایش تعداد شهرهای درگیر با این مسمومیت‌ها، واکنش‌های مسئولان هم بیشتر از ماه‌های اخیر نسبت به این حملات بود. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش بالاخره از خانواده‌ها به‌دلیل نگرانی‌هایشان از بروز این مسمومیت‌ها عذرخواهی و اعلام کرد: «تعطیلی مدارس فعلا در دستور کار نیست، اما همکاران‌مان وضعیت دانش‌آموزان را مراعات می‌کنند و غیبت‌ها مجاز است.» اما درخواست تعطیلی مدارس از سوی والدین دانش‌آموزان حالا با شدت گرفتن مسمومیت‌ها در بیشتر استان‌های کشور بیشتر شده است و با وجود اینکه به‌گفته وزیر آموزش و پرورش، تا ظهر دیروز هیچ تصمیمی برای تعطیلی مدارس گرفته نشده بود، اما عصر دیروز علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم از تعطیلی 2روزه این مدارس نه به‌دلیل حملات مسمومیت‌ها که به‌دلیل جشن‌های نیمه شعبان و حضور گسترده زائران و مهمانان در این شهر خبر داد.

   واکنش پدافند غیرعامل
از سوی دیگر، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم در یادداشتی از درگیری مدارس با پدیده هراس اجتماعی خبر داد و اینکه مسموم کردن دختران دانش‌آموز فقط از دست همان گروهکی برمی‌آید که پیش‌تر دستش به خون 17هزار نفر از مردم ایران آغشته بوده است. در بخشی از یادداشت رئیس سازمان پدافند غیرعامل آمده است: «از روز نخستی که خبر مسمومیت برخی از دانش‌آموزان در قم اعلام شد با وجود اینکه اساسا این رخداد در لایه ایمنی و امنیت زیستی روی داده بود، تیم‌های ویژه سازمان پدافند غیرعامل کشور بر سر صحنه حاضر شدند و در همکاری با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نسبت به نمونه‌برداری از محیط و انجام تست‌های مختلف از دانش‌آموزان و... مبادرت کردند. دانش‌آموزان علائم بالینی مثل سرگیجه و سردرد داشتند، اما هیچ‌یک از تیم‌ها نتوانستند در آن مقطع سرنخ قابل تأییدی از عامل مسمومیت پیدا کنند و چند نمونه‌ای هم که به‌دست آمد، قطعیت لازم را نداشت، اما جریان معاند به‌تدریج سوار بر این غائله شد و تلاش کرد تا با دامن زدن به هراس اجتماعی از طریق فضای رسانه‌ای و همچنین مشابه‌سازی مسمومیت‌ها در سایر شهرها از آب گل‌آلود ماهی بگیرد.»

   اضطراب، عامل افزایش آمار مسمومان؟
این در حالی است که در کنار احتمال مسمومیت دانش‌آموزان به‌دلیل یک عامل بیرونی و اینکه عامل اصلی این مسمومیت‌ها هنوز مشخص نیست، ‌ فرضیات متعددی هم درباره شدت گرفتن آن در مدارس شهرهای مختلف کشور مطرح می‌شود؛ ازجمله اینکه اضطراب ناشی از انتشار گسترده اخبار مسمومیت‌ها و دامن زدن به آن از سوی رسانه‌های معاند و برخی شبکه‌های اجتماعی، مسمومیت‌ها را با بروز پدیده بدحالی روان‌زاد جمعی یا هیستری جمعی همراه کرده است. به تأکید کارشناسان سلامت روان، با وجود اینکه نتیجه بررسی عامل مسمومیت‌ها از سوی مسئولان اعلام نشده، اظهارنظر قطعی در این‌باره علمی و مستند نیست، اما این نکته را هم باید درنظر گرفت که استرس ناشی از بروز این حادثه هم می‌تواند در تشدید علائم و بدتر شدن حال دانش‌آموزان یا تسری آن به دیگر دانش‌آموزان تأثیرگذار باشد؛ بنابراین حتی اگر حادثه‌ای هم در مدارس رخ داد، باید اقداماتی برای ایجاد آرامش چه از سوی اولیای مدرسه و چه از سوی والدین صورت بگیرد.
آنها معتقدند تصور بروز مسمومیت برای دانش‌آموزان به‌دلیل حضور در مدارس نباید در آنها تقویت شود؛ چراکه می‌تواند منجر به شکل‌گیری وسواس فکری در این گروه سنی شود.‌‌

مکث
کار به مجلس کشید
ایسنا از بروز درگیری در مجلس درباره مطرح‌شدن مسمومیت‌های دانش‌آموزان دختر خبر داد و نوشت: درحالی‌که نماینده خلخال قصد بیان تذکری درباره مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در خلخال را داشت،‌ نماینده مشهد قصد ممانعت از بیان تذکر او داشت که باعث ایجاد جو متشنج در مجلس شد. کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان در مجلس هم بالاخره تشکیل و نخستین جلسه آن برگزار شد. به‌گفته زهرا‌شیخی، سخنگوی این کارگروه قرار است امروز هم جلسه‌ای با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، کشور و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و پدافند غیرعامل برای ارائه آخرین گزارش تشکیل شود. جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور هم بالاخره سکوت را شکست و درباره ماموریت‌های اورژانس در جریان مسمومیت‌های دانش‌آموزان توضیحاتی ارائه کرد و از فعالیت کمیته علمی با حضور بهترین متخصصان سم‌شناسی و بالینی برای پیگیری علل این مسمومیت‌ها خبر داد. میعادفر البته توضیح بیشتری درباره علائم مسمومیت‌ها در دانش‌آموزان نداده، اما تأکید کرده: «زمانی که نیروهای اورژانس بر بالین دانش‌آموزان حاضر می‌شوند، مقداری زمان گذشته و آثاری از اظهارات آنها دیده نمی‌شود، اما علائمی همچون تنگی نفس در این دانش‌آموزان وجود دارد.همشهری

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
0
0
مدارس روتعطیل کنید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار