کد خبر: ۳۲۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 28
بازارهای اقتصادی در حالی پایشان روی تنور دلار است که هیچ‌کس نمی‌داند با آغاز سال جدید چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود. بازار بورس روز گذشته دقیقا به دلیل همین سردرگمی در بازار دچار نوسان بود.
شفاآنلاین>سلامت> بازارهای اقتصادی در حالی پایشان روی تنور دلار است که هیچ‌کس نمی‌داند با آغاز سال جدید چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود. بازار بورس روز گذشته دقیقا به دلیل همین سردرگمی در بازار دچار نوسان بود.

به گزارش شفاآنلاین:نوسانی که انگار با هجوم سیگنال‌های متناقض در یک روز و یک ساعت جهت عوض می‌کند. همان نوسانی که منشاء آن قیمت دلار است. پول آمریکایی از ۳۰ و چند هزار تومان ظرف چند روز تا ۶۰ هزار تومان هم رسید؛ اما روز گذشته گفته شد که عدد از این پایین‌تر آمده است و در مسیر نزول قرار دارد. خبری که سبب شد سهم‌های دلاری در بازار با افزایش عرضه رفته‌رفته به تعادل برسند.

به نظر می‌رسد بازارها چه ارز و چه بورس همچنان پایشان روی پوست موز تصمیم‌های مشوش و بی‌برنامه مسوولان قرار دارد. روز گذشته رییس مجلس گفت: «افتخار مجلس این است که یک ماه و نیم قبل، مجلس این شرایط را پیش‌بینی کرده بود و در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رییس‌جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم و الان هم کارمان را انجام خواهیم داد!»

گو اینکه پیش‌بینی به تنهایی دردی را از مردم و بازار دوا می‌کند. در حالی که مسوولان به ظاهر هر کدام دلیل این نوسان‌ها را به جایی غیر از خودشان فرافکنی می‌کنند. اما در عین حال برخی کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین علت نوسانات شدید ارزی چند روز گذشته، عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالاست که منجر به خروج میلیاردها تومان پول حقیقی و سرازیر شدن به بازار ارز و طلا شد.

در واقع این تشتت در تصمیم‌گیری که در نهایت هیچ‌کس هم مسوولیت آن را برعهده نمی‌گیرد سبب می‌شود تا یک بحران تمام‌عیار برای بازارها و در نهایت معیشت و اقتصاد مردم رخ دهد.
این در حالی است که دولت می‌توانست از ابتدای آبان ماه که بورس در سطح پایین قیمت قرار داشت نقدینگی را به سمت این بازار سوق داده تا هم جلوی نوسان در سایر بازارهای غیرمولد همچون ارز را بگیرد هم به تولید رونق بیشتری دهد. حال سوال اینجاست که اگر مجلس هم این موضوع را فهمیده و به دولت ابلاغ کرده چرا هیچ اقدام عملی برای آن صورت نگرفته است.

بازار بورس زیر سایه دلار
روز گذشته تالار شیشه‌ای روز پرمعامله‌ای را پشت سر گذاشت. جریان دادوستد‌ها از دو فاز کاملا متفاوت تشکیل شد. در ابتدا با آغاز معاملات، هیجان بالا در فروش‌ها مشخص بود و همین دلیل باعث شد تا شاخص کل تا نیمه بازار دیروز رنگ سرخ تابلو معاملات را تجربه کند. پس از آن اما از حوالی ساعت ۱۱ موج تقاضای به وجود‌آمده در بازار موفق شد تا شاخص کل را به سوی مثبت دامنه نوسان بازگرداند. با این حال بسیاری این نوسان را ناشی از بلاتکلیفی دلار می‌دانند.
فردین آقا‌بزرگی  می‌گوید: اصلاح واژه درستی است برای وضعیت دیروز اما باید توجه داشت که شاخص بورس سه روز پیاپی رشد ۴ و نیم درصد داشت. سطح ارزندگی بازار به نسبت p به e تی‌تی‌ام و p به e فوروارد بالاست و حتی افزایش سودآوری اغلب سهام شرکت‌ها به طور شگرفی با سال ۹۹ تفاوت دارد و این نگرانی که به یک نقطه ماکزیمم برسیم و به یک باره زیر پای بورس خالی شود؛ وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: توجه داشته باشید دیروز هم که بازار نوسانی بود، انتظار بود بعد از دو روز پیاپی رشد، بازار منفی شود که در نهایت شاخص کل مثبت شد. کفه تقاضا سنگین است و جریان پول از سایر بازارها به سمت بازار سرمایه در حرکت است.
وی افزود: با یک ضریب اطمینان بالا فکر می‌کنم شاخص کل تا پایان سال از سقف تاریخی قبلی خود عبور خواهد کرد. در واقع با p به e فوروارد ۶ و اشباع سایر بازارها مانند مسکن، طلا و… نمی‌توان چیزی جز رشد در بازار سرمایه انتظار داشت.

سایر بازارها به نقطه خطرناکی رسیده‌اند
آقابزرگی با بیان اینکه سایر بازارها به نقطه خطرناکی رسیده‌اند، افزود: بازار بورس که شاخص کل آن ۳۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۵۲ درصد بازدهی داده این قابلیت را دارد که بازدهی داشته باشد. البته باید توجه داشت که موج‌های منفی و مثبت در هر گروه از شرکت‌های بورسی به صورت سینوسی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص وضعیت بازار ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: آنچه در قالب جلسات مختلف برای ساماندهی بازار ارز بیان می‌شود فقط باید آن را در قالب یک صوت دید و نه یک حرکت با برنامه عملیاتی برای عبور از چالش بازار ارز.
وی تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته هیچ برنامه مشخصی برای بازار ارز ندیدیم، بلکه روند طبیعی افزایش حجم نقدینگی، درصد رشد تورم، کسری بودجه ۵۰۰ همتی سال ‌جاری و آتی ثابت می‌کند که نرخ برابری پول کشور نسبت به سایر ارزها و نه فقط دلار، کاهشی است.
آقابزرگی افزود: اگر اصرار به سرکوب این نرخ داشته باشیم که جز این یک اثر موقت ایجاد شود، اتفاق دیگری رخ نخواهد داد، بنابراین این نوسان‌ها تنها بازار را دچار سردرگمی می‌کند. روز گذشته نیز اگر بازار ادامه پیدا می‌کرد حتی سهام دلاری باز هم مثبت می‌شد.

تکرار بورس سبز برای اسفند ۱۴۰۱؟
کارشناسان معتقدند نرخ دلار اکنون به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده، تورم نقطه‌ای برای بهمن ماه اعداد بیش از ۵۳ درصد را لمس کرده، نقدینگی در سطح جامعه از ۶هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته، چشم‌انداز احتمال احیای برجام از هر زمانی کمرنگ‌تر است و انتظارات تورمی برای سال آینده نیز در اوج خود قرار دارد که همگی از یک سال تورمی دیگر برای ۱۴۰۲ خبر می‌دهند.
از سمت دیگر بورس تهران در رالی صعودی اخیری که از اواسط پاییز شکل گرفت، از بازارهای موازی خود جاماندگی قابل‌توجهی دارد و به دلایل مختلفی که عمده آن به سیاستگذاری نادرست اقتصادی کشور بازمی‌گردد، نتوانست با صعود بازارها همراه شود و خود را به عنوان یک بازار کارا و مولد نمایش دهد.

بسیاری از سهام اکنون در قیمت‌های جذابی به سر می‌برند و ادله برای اثبات ارزندگی بورس کم نیست. برخی از ابهامات مهم بودجه‌ای و ارزی نیز این روزها از سر راه بازار سهام برداشته شده‌اند و مسیر برای صعود هموارتر از هر زمانی به نظر می‌رسد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که اسفند ۱۴۰۱ بتواند همچون سال‌های گذشته، بازدهی مثبتی را برای سهامداران به ارمغان بیاورد.جهان صنعت
برچسب ها: بورس ، دلار ، مجلس ، بازار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: