کد خبر: ۳۲۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 26
با سقوط هلی کوپتر حامل حمید سجادی بار دیگر بحث ناوگان هلی کوپتری ایران مطرح شد. ابتدا این سازمان هواپیمایی بود که اعلام کرد هلی کوپتر یاد شده شماره ثبت در تشکیلاتش ندارد و متعلق به هلال است
چند روز پیش بود که هلیکوپتر حامل وزیر ورزش و همراهانش در حال فرود در شهر بافت دچار سانحه شد و همین اتفاق تلخ باعث فوت اسماعیل احمدی و مجروح شدن چندین نفر از جمله حمید سجادی وزیر ورزش شده است. اما هلیکوپتر Mi-۱۷ که آقای وزیر سوار بر آن بود، چه هلیکوپتری است؟ ساخت کدام کشور است؟ چه قابلیت‌هایی دارد و درچه مواردی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

هلی کوپتر Mi-۱۷۱، هلیکوپتری برای حمل و نقل نظامی است که توسط UUAP (Ulan-Ude Aviation Plant) و کازان هلیکوپترز، کارخانه‌های هلیکوپترسازی در روسیه ساخته می‌شود. کارخانه هلی کوپترسازی کازان در تارتارستان یکی از معروف ترین کارخانه های هلی کوپترسازی در دنیاست.

چند ماه قبل و همزمان هفته دولت بود که سید ابراهیم رییسی وقتی داشت درباره طرح ساخت هواپیمای ایرانی صحبت می کرد گفت:« من را در سفر به روسیه برای بازدید از یک کارخانه هلی کوپترسازی در تاتارستان بردند که یکی از مجهزترین و بهترین هلی کوپترسازی های دنیا بود. آنجا از این تجهیزات بازدید کردیم.» اخیرا هم در سفر مخبر و مشاورانش به روسیه بود که باری دیگر گذر دولتی ها به کارخانه هلی کوپترسازی شهر کازان افتاد. کارخانه جنگ افزارسازی شهری که در ایران مردم نامش را با درخشش سردار آزمون در تیم فوتبالش می شناختند. در این سفر بود که بحث های اساسی درباره خرید هلی کوپترهای جدید کاموف 60 برای ایران جدی تر شد تا شاید جای مدل های قدیمی هلی کوپتر های میل 17 را بگیرند. میل های 17 هلی کوپترهای ترابری - نظامی معروفی هستند که در دهه 80 میلادی توانستند در سال های پانی جنگ سرد ، دنیا را فتح کنند و شوروی آنها را به بیش از 70 کشور دنیا فروخت. این هلی کوپتر ها تا همین دو دهه قبل هم ساخته می شدند تا اینکه با بروزرسانی مدل های جدیدتر ، از مسیر تولید خارج شدند.

در دوره محمود احمدی نژاد اما بیش از 20 فروند از این هلی کوپتر ها برای ایران خریداری شد که تعدادی در اختیار نیروهای نظامی و تعدادی هم برای تبدیل به هلی کوپتر امداد در اختیار هلال احمر و احتمالا اورژانس تهران قرار گرفت.

با سقوط هلی کوپتر حامل حمید سجادی بار دیگر بحث ناوگان هلی کوپتری ایران مطرح شد. ابتدا این سازمان هواپیمایی بود که اعلام کرد هلی کوپتر یاد شده شماره ثبت در تشکیلاتش ندارد و متعلق به هلال است. بعد احسان مازندرانی اعلام کرد این هلی کوپتر ساخت کارخانه بل آمریکاست و 40 سالی می شود که دیگر تولید نشده اما بسیاری با انتقاد از او نوشتند این هلی کوپتر میل 17 روس است. هلی کوپتری جدیدتر از بل . هلی کوپتری که حمزه پاریاب کارشناس نظامی - جنگ افزار می گوید:« این هلی کوپترهای ترابری در دولت آقای احمدی نژاد وارد شدند و قیمتی بین 12 تا 15 میلیون دلار داشتند و در آن زمان تکنولوژی ساخت شان خیلی هم قدیمی نبود. و شاید هنوز در حال تولید در کارخانه روسی بودند.»


اما بر اساس آنچه گفته شده ، هلی کوپتر میل ۱۷ چه ویژگی هایی دارد؟

هلیکپوتر Mi-۱۷۱، هلیکوپتری دو موتوره برای کاربردهای نظامی و حمل و نقل است که از سال ۱۹۷۷ تاکنون توسط دو کمپانی اولان اوده UUAP (Ulan-Ude Aviation Plant) و کازان هلیکاپترز، کارخانه‌های هلیکوپترسازی در روسیه ساخته می‌شود. تا به امروز حدود ۱۵ هزار فروند از این هلیکوپترها ساخته شده و در ۷۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرند که در ناتو این هلیکوپتر را با نامHip می‌شناسند

ماموریت‌های این هلی کوپتر چیست؟

هلیکوپتر Mi-۱۷۱ در ماموریت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از حمل و نقل نیروهای هوایی گرفته تا حمل محموله‌ها، پشتیبانی نیروهای جنگی، حمله‌های هوایی، انهدام اشیای زمینی و اسکورت ستون‌های نظامی. استفاده از این هلیکوپتر در موارد پزشکی نیز شامل مواردی مثل عملیات‌ها و جابجایی‌های پزشکی، ارائه مراقبت‌ها و فوریت‌های پزشکی در داخل هواپیما و ماموریت‌های جستجو و نجات در شرایط جنگی است و هدف اصلی استفاده از این هلیکوپتر حمل بار و سرباز و حمایت نظامی از آنهاست .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: