کد خبر: ۳۲۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 25
آنچه که مشخص است بی‌تفاوتی محض در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دز یادآور واکسن دربین تمامی مردم استان است که باید با اجرای برنامه‌های راهبردی و الزام‌آور جلوی این پیشروی‌ها را گرفت.
شفاآنلاین :سلامت >جامعه >بی‌رغبتی در تزریق واکسن و استفاده از ماسک در اماکن عمومی، یادآور بازی «یادم تو را فراموش» مردم با کرونای تازه نفس در مازندران با سبک و سیاق جدید است و این بی‌اعتنایی عمومی هشدار دانشگاه علوم پزشکی از شیوع افسار گسیخته این ویروس خطرناک در اواسط ماه جاری را در پی داشته است.

به گزارش شفاآنلاین این روزها جمعیت افرادی که ماسک را کنار گذاشته‌اند، بیشتر از افراد دارای ماسک شده و دورهمی، مجالس جشن و عزا با جمعیت بالا و بدون مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و گویا باز هم روزهای سخت جدال با بیماری و زخمی که از آن بر جان مانده، فراموش شده است.

«بی‌توجهی ۸۵ درصد از مردم استان به استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی، نگران کننده است، مردم دچارعادی انگاری شدند» ، این مطلبی بود که رییس بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  اعلام کرد؛ خبری که بار دیگر به ما گوشزد کرد که هنوز به خط پایان کرونا نرسیده‌ایم و احتمال قدرت یافتن این ویروس منحوس همچنان وجود دارد.

صاحب‌نظران می‌گویند که در سال‌های گذشته که مازندران در جدال با ویروس کرونا بود، هر زمان که با عقب نشینی این بیماری مواجه می‌شویم و احساس می‌کنیم مساله تمام شده و به پایان کرونا رسیده‌ایم، عادی انگاری و بی‌خیالی اکثر مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی آغاز می‌شود، رفتاری که منجر به شیوع موج بعدی شده است.

هم‌اکنون ۴۰ نفر در مراکز درمانی استان به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد چهار نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند. با این وجود به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این تعداد آمار بستری به منزله روال عادی و نه چندان خطرناک شیوع این بیماری نیست چرا که رگه‌هایی از شیوع دوباره این ویروس با شکل جدیدتر در استان با توجه به بی‌اعتنایی ۴۰ درصد از مجموع حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جامعه هدف در استان که دز اول و دوم واکسن خود را تزریق کردند اما اکنون چندان رغبتی برای تزریق دز یادآور واکسن ندارند و همچنین تدوام عادی‌انگاری‌های محسوس وجود دارد.

دیدگاهی که مورد تایید دکتر فرهاد غلامی، رییس بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم است و وی می‌گوید که با توجه به پایان اثرگذاری آهسته و آرام دز دوم واکسن کرونا در بدن افراد و بی‌رغبتی بسیاری از شهروندان در تکمیل دز یادآور واکسن، احتمال سرشاخ شدن دوباره کرونا با مردم مازندران وجود دارد.


بازگشت رنگ پرخطر کرونایی به مازندران

مازندران هفته نخست اسفند ماه را با افزایش تعداد شهرهای پرخطر کرونایی آغاز کرده و ۶ شهرستان در محدوده شهرهای زرد رنگ کرونایی قرار گرفتند.

تا پیش از این، هفته گذشته چهار شهر گلوگاه، سوادکوه، فریدونکنار و رامسر در محدوده رنگ زرد قرار داشتند و این هفته بابلسر و سوادکوه شمالی به جمع شهرها با این وضعیت رنگبندی اضافه شدند.

مازندران از ۱۹ شهریورماه به مدت حدود ۲۳ هفته در برابر رنگ نارنجی ایستادگی کرد اما از ۲۳ دی ماه با زرد رنگ شدن هشت شهر به یکباره بر تعداد شهرهای این رنگ استان اضافه شد و زنگ خطر کرونا در مازندران دوباره به صدار در آمد به طوریکه یک هفته پس از آن تاریخ در ۱۵ بهمن سوادکوه به رنگ نارنجی درآمد و پیش بینی ها در خصوص ورود دیگر شهرهای مازندران به محدوده رنگ پُرخطر کرونایی محقق شد.

باقیماندن در این شرایط تا هفته های گذشته نیز ادامه داشت و سوادکوه پرچمدار تنها شهر نارنجی کشور را در اختیار داشت.

و از هفته گذشته با خروج سوادکوه از وضعیت رنگ نارنجی این انتظار را ایجاد کرد که کرونا در مازندران کمرنگ تر شود اما با افزایش تعداد شهرهای بدون رنگ این انتظار به واقعیت محقق نشده است.

کرونا اولویت فراموش شده در مازندران


رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز شنبه گفت: نگران شیوع دوباره کرونا با توجه به عادی‌انگاری‌های صورت گرفته هستیم چرا که روز به روز انگیزه شهروندان مازندرانی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش می‌یابد.

غلامی با بیان این که در اوایل فروردین امسال استفاده از ماسک از سوی مردم در معابر و اماکن عمومی استان حدود ۶۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۱۵ درصد رسیده است، ادامه داد: بدتر از نقض دستورالعمل‌های کرونایی، بی‌رغبتی مردم در تزریق دز یادآور واکسن کرونا است و از مجموع جامعه هدف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری مشمول دز یادآور واکسن کرونا در استان، حدود ۴۰ درصدشان از تزریق این دز واکسن امتناع می‌کنند که این رویه بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: با شرایط موجود احتمال شدت گرفتن دوباره کرونا طبق پیش بینی متخصصان و صاحبنظران در استان در اواسط ماه جاری مُحتمل است و برای جلوگیری از این شرایط باید بافرهنگ سازی باردیگر زمینه را برای استفاده از ماسک و تزریق واکسن در بین اقشار مردم فراهم کنیم.

غلامی با بیان این که حدود ۹۸ درصد مردم در مازندران نسبت به تزریق دز اول واکسن کرونای خود اقدام کردند، تصریح کرد: اما این رقم برای تزریق دز دوم ۹۵ درصد و برای دز یادآور اکنون حدود ۶۰ درصد است که به طور حتم با این رقم شکننده تزریق دز یادآور کرونا نمی توان روند باثبات کرونا در مازندران را ادامه داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که درگیر شدن و ابتلا تمام اقشار در سنین مختلف در موج جدید و احتمالی شیوع کرونا در بهمن ماه وجود دارد، افزود : از روند تزریق واکسن کرونای کودکان در مازندران رضایت نداریم و برای ایجاد ایمنی جمعی در بین کودکان باید حداقل ۸۰ درصد از جامعه هدف پنج تا ۱۲ سال نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند، اما اکنون با این رقم آرمانی فاصله زیادی وجود دارد و تنها ۴۰ درصد این جامعه هدف ۲۲۰ هزار نفری واکسن کروناتزریق کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که مشخص است بی‌تفاوتی محض در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دز یادآور واکسن دربین تمامی مردم استان است که باید با اجرای برنامه‌های راهبردی و الزام‌آور جلوی این پیشروی‌ها را گرفت.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۴۰ نفر رسید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: