کد خبر: ۳۲۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2023February 21
یک فرد نجات یافته از سکته مغزی که در سمت چپ بدن دچار فلج شده بود، پس از ۹ سال در پی تحریک ستون فقرات قادر شد دست و بازوی خود را حرکت بدهد.
شفاآنلاین>سلامت>«هیثر رندولیک» که در سال ۲۰۱۲ در سن ۲۲ سالگی سکته کرده بود، دچار ضعف عضلانی پس از سکته شده و توانایی حرکت در دست چپ خود را از دست داده بود. در این حال محققان از دانشگاه «پیتسبورگ» و دانشگاه «کارنگی ملون» آمریکا از فناوری جدید خود برای تحریک و برانگیختن ستون فقرات خانم رندولیک در ناحیه گردن استفاده کردند.

به گزارش شفاآنلاین:این بیمار که در آمریکا زندگی می‌کند، در حالی که تحت مداوای تحریک ستون فقرات قرار داشت قادر شد مشت خود را بطور کامل ببندد و باز کند، یک قوطی سوپ را بردارد و حرکت دهد و حتی از یک چاقو و چنگال برای بریدن یک تکه استیک استفاده کند. او در یک دهه گذشته قادر به انجام هیچکدام از این کارها نبود.

وی گفت: تحریک ستون فقرات مانند غلغلک دادن بود و دردناک نیست اما باید به آن عادت کرد. نتیجه کار عالی است زیرا من می‌توانم دست خودم را به شکلی حرکت بدهم که در مدت حدود یک دهه گذشته انجام نداده ام.

بر اساس این گزارش، برآوردها نشان می دهد که حدود ۱۰۰ هزار نفر هر سال در انگلیس سکته می‌کنند و در همین حال ۱.۲ میلیون نفر نجات یافته از سکته در این کشور زندگی می‌کنند. همچنین حدود دو سوم افراد نجات یافته از سکته که در سن کاری قرار دارند، قادر به بازگشت به سر کار خود نیستند.

محققان می‌گویند که تحریک ستون فقرات مستلزم جراحی تهاجمی نیست و شامل کار گذاشتن (ایمپلنت) یک جفت الکترود فلزی نازک در گردن برای ارتباط با سلول‌های عصبی دست نخورده است. این محققان خاطرنشان کردند که مزایای ناشی از تحریک ستون فقرات برای مدتی تا حد چهار هفته پس از تحریک دوام دارد و این کار هیچ اثر جانبی جدی هم به دنبال ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: