کد خبر: ۳۲۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 15
همکاری محقق ایرانی با پژوهشگران انگلستان و چین جواب داد و روش مؤثر درمان فتق دیسک بین مهره‌ای کمر ابداع شد
شفاآنلاین>سلامت>احسان نظرزاده، عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه دامغان با همکاری پژوهشگرانی از انگلستان و دانشگاه علوم پزشکی ونژو چین موفق به طراحی بیوهیدروژل‌های مستحکم پایه پلیمری به‌عنوان پلتفرم مناسب برای حمل نوکلوئیک اسید در درمان مؤثر فتق دیسک بین مهره‌ای کمر شدند.

به گزارش شفاآنلاین:نظرزاده گفت: دژنراسیون دیسک بین مهره‌ای یکی از دلایل اصلی کمردرد است. بیماری دژنراتیو دیسک زمانی رخ می‌دهد که بالشتک ستون فقرات شروع به از بین رفتن می‌کند. این عارضه بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.

وی بیان کرد: پس از ۴۰ سالگی، اکثر افراد دچار انحطاط ستون فقرات می‌شوند و این باعث فتق دیسک (که به آن دیسک برآمده، سرخورده یا پاره شده نیز می‌گویند) می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه دامغان گفت: استراتژی استفاده از مواد کاربردی برای تحویل اسیدهای نوکلئیک ابزار قدرتمندی برای بهبود دژنراسیون دیسک بین مهره‌ای است. با این‌حال، ایمنی‌زایی وکتورهای اسید نوکلئیک و خواص مکانیکی ضعیف مواد عامل‌دار، اثرات آن‌ها را تا حد زیادی محدود می‌کند.

وی با اشاره به این کار تحقیقاتی گفت: ما یک بیوهیدروژل با استحکام بالا بر پایه سدیم آلژینات اکسیدشده- ژلاتین-یون‌های فلز روی، به‌عنوان یک پلت فرم چندمنظوره تحویل اسید نوکلئیک طراحی کردیم و نتایج نشان داد که پلتفرم طراحی‌شده پایه پلیمری آزادسازی پایدار اسیدهای نوکلئیک را نشان می‌دهد و پتانسیل کاربردی بسیار بالایی برای درمان فتق دیسک بین مهره‌ای کمر را دارد.

نتایج مقاله تحقیقاتی این اقدام در مجله Bioactive Materials با ضریب تأثیر ۱۶/۸۷ منتشر شده است و علاقه‌مندان برای دسترسی به متن این پژوهش می‌توانند به سایت مجله مراجعه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: