کد خبر: ۳۲۰۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 15
صبح روز سه‌شنبه، 25 بهمن، والدين خانواده‌هاي دانش‌آموزاني که در پي مسموميت‌هاي سريالي در مدارس قم دچار آسيب شده بودند، مقابل ساختمان فرمانداري شهر، دست به تجمع زدند.
شفاآنلاین>سلامت> صبح روز سه‌شنبه، 25 بهمن، والدين خانواده‌هاي دانش‌آموزاني که در پي مسموميت‌هاي سريالي در مدارس قم دچار آسيب شده بودند، مقابل ساختمان فرمانداري شهر، دست به تجمع زدند.

به گزارش شفاآنلاین: بنا بر ويدئوهايي که در شبکه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست شد، يکي از والدين(که گويا با فرماندار يا اطرافيان او در تماس بوده)، خطاب به ساير خانواده‌ها مي‌گويد که «فرماندار مسموم شدن دانش‌آموزان را قبول ندارد.» در اين تصاوير، پدر يکي از دانش‌آموزان هم در جمع و با صداي بلند خطاب به عباس ذاکريان، فرماندار قم، مي‌گويد که «نمي‌گذارم بچه‌هايم به مدرسه بروند.» و اين کاري است که تعداد قابل توجهي از خانواده‌هاي ساکن قم در قبال فرزندان خود انجام مي‌دهند. مشاهدات و ارتباطاتي که «آرمان‌ملي» با اين خانواده‌ها داشته گوياي اين مطلب است.

در تجمع مذکور، خانواده‌ها شعار هم مي‌دادند. يکي از اين شعارها اين بود: «امنيت مدارس تامين بايد گردد» و يا «مدرسه‌هاي ناامن نمي‌خوايم، نمي‌خوايم»؛ شعارهاي ديگري هم دراين تجمع سرداده شد. در اين ميان اخباري که از اظهارات مسئولان به دست مي‌رسد بر مبهم بودن ماجرا مي‌افزايد. براي نمونه وزارت آموزش و پرورش گفته در يکي از مدارس دو دانش‌آموز کنجکاو اسپري حشره‌کش زده‌اند و بقيه مسموم شدند يا نماينده قم در مجلس بحث فوبيا را مطرح کرده و ضمن بيان اينکه بزرگنمايي شده، توضيح داده که وقتي کساني هستند مي‌گويند داريم خفه مي‌شويم بقيه بچه‌ها هم احساس خفگي مي‌کنند و اين يک فوبياست! او بحث بيماري زمينه‌اي را هم مطرح کرده گفتني است که 30 نفر از خانواده‌هاي دانش‌آموزان شکايت خو درا از وضعيت موجود تقديم قوه قضائيه کرده‌اند؛ موضوعي که از زبان سخنگوي اين قوه مطرح شد. خانواده‌هاي دانش‌آموزاني که در مدارس دخترانه قم که از اوايل آذر ماه سال جاري، دچار مسموميت‌هاي ادامه دار و مبهمي شده بودند که هنوز علت آن مشخص نشده، مقابل فرمانداري شهر تجمع کرده و خواستار ورود به داخل فرمانداري بودند که با ممانعت نيروهاي انتظامي روبه‌رو شدند. شفقنا گزارش کرده است که تجمع کنندگان با شعار «استعفا، استعفا» اعتراض خود را نسبت به تداوم ماجراي مسموميت دانش‌آموزان اعلام کردند. مسموميت دانش‌آموزان قمي از 9 آذرماه شروع شد و در يک هنرستان رخ داد و منجر به مسموميت 18 دانش‌آموز شد. 22آذرماه در همين مدرسه مجددا اين اتفاق رخ داد و 51 نفر ديگر دچار مسموميت شدند. در روز 8بهمن 15دانش‌آموز مدرسه فاطميه صفاشهر قم مسموم شدند. دو روز بعد در 10بهمن در مدرسه فاطميه قم 18 نفر مسموم شدند. سپس در 12بهمن مدرسه بلقيس برقعي قم شاهد مسموميت 7 دانش‌آموز و يک معلم بود. در 16 بهمن هم در دبيرستان دخترانه قرائتي و مدارس ميثم، طاها و امامي 3 دانش‌آموز مسموم شدند. در روز 17 بهمن نيز در مدارس حضرت فاطمه الزهرا(س)، مدرسه شاهد رضوي و هنرستان سيد حسن برقعي جمعا 61 دانش‌آموز و آخرين مورد تا اين زمان؛ 37 دانش‌آموز، روز 23 بهمن ماه، در مدارس ناحيه 3 آموزش و پرورش؛ ريحانه النبي، منتظري و شاهد رضوي و... مسموم شدند. همان‌طور که گفته شد، هنوز علت خاصي براي اين مساله پيدا نشده و به نظر مي‌رسد که خانواده‌ها چاره‌اي جز تجمع براي رساندن صداي اعتراض، به ذهنشان نرسيده. گفتني است که آتش‌نشاني و علوم پزشکي قم احتمال مسموميت با آمونياک را رد کرده‌اند. نمايندگان قم هم حادثه را مشکوک خوانده‌اند. نماينده مردم قم در مجلس در اين باره گفته: علت اين اتفاق هنوز معلوم نيست، چيزي به دست نيامده است. مسئولان امنيتي و بهداشت و درمان پيگير هستند.

فوبياست

احمد اميرآبادي فراهاني که نمايندگي مردم قم در مجلس شوراي اسلامي را برعهده دارد، سخناني در رابطه با مسموميت دانش‌آموزان مطرح کرده، به بيماري زمينه‌اي و بزرگ‌نمايي و فوبيا اشاره کرده. او گفته: «با توجه به اينکه نمي‌توان در مورد اين مساله اظهار نظر شخصي داشت، چون اطلاعاتي در اين باره در دسترس نيست، من نيز نظري در اين باره ندارم اما آنچه در اين قضيه ديده مي‌شود اين است که در اين باره بزرگ‌نمايي شده است.» اميرآبادي فراهاني، در يکي از موارد مسموميت، توضيح داده: 28 دانش‌آموز را به بيمارستان منتقل کردند که از اين تعداد تنها 8 نفر گفتند که دست و پايشان مي‌لرزد و حالت استرس دارند. برخي نيز بيماري‌هاي زمينه‌اي داشتند. اين نماينده مجلس ادامه داده: مي‌توانيم اين موضوع را با يک مثال تحليل کنيم، مثلا در يک جمعي 8 تا 10 نفر بگويند که ما در حال خفه شدن هستيم. افراد ديگر که بيماري زمينه‌اي داشته باشند نيز احساس خفگي به آنها دست مي‌دهد و مي‌گويند که ما در حال خفه شدن هستيم. بر اين اساس اين موضوع را مي‌توان فوبيا عنوان کرد. اميرآبادي فراهاني البته تاکيد کرد: اين موضوع در حال بررسي است اما هنوز علت قطعي آن مشخص نيست.

تا اين مرحله متاسفيم

بنابر اعلام قوه قضائيه تاکنون 30 نفر از خانواده‌هاي دانش‌آموزان مسموم شده در قم از اين موضوع شکايت کرده‌اند. اين خبر را مسعود ستايشي، سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري روز گذشته خود در ميان بيان مطالب ديگر، اعلام کرد. او در پاسخ به سوالي درباره موضوع مسموميت دانش‌آموزان قم گفت: «تا اين مرحله متاسفيم از شرايطي که در قم ايجاد شده است. برخي از خانواده‌ها در خصوص مسموميت دانش‌آموزان شکايتي را در دادسراي قم مطرح کردند و دادستان و بازپرس با همکاري ضابطين مربوطه و با مساعدتي که آموزش و پرورش داشته در حال بررسي ابعاد آن هستند. مراکز امنيتي و اطلاعاتي و قضائي و پزشکي قانوني در اين خصوص جلسات خوبي گذاشتند و کار با دقت پيگيري مي‌شود و به محض حصول نتيجه اعلام مي‌شود.» ستايشي، افزود: تاريخ اين عارضه از 9 آذرماه شروع شد و در هنرستان قم رخ داد و منجر به مسموميت 18 دانش‌آموز شد و 22 آذرماه در همين مدرسه مجددا اين اتفاق رخ داد و 51 نفر ديگر دچار مسموميت شدند. در تعدادي از مدارس دخترانه قم رخ داده است و 30 نفر از خانواده‌ها شکايت کردند.آرمان ملی

برچسب ها: مسمومیت ، قم ، دانش اموزان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: