کد خبر: ۳۲۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 13
طی روزهای گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ نسبت به بارش برف در پایتخت هشدار داده بود اما دیروز بار دیگر شهرداری تهران غافلگیر شد.
شفاآنلاین>سلامت>طی روزهای گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ نسبت به بارش برف در پایتخت هشدار داده بود اما دیروز بار دیگر شهرداری تهران غافلگیر شد.

به گزارش شفاآنلاین:نزدیک به ۲۰ سانتیمتر برف در پایتخت نشست اما اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی به قدری غیرقابل تردد شده بود که برخی شهروندان ماشین‌های خود را رها کرده و پیاده به خانه خود رفتند.

از طرفی تمام کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی رسما غیرقابل تردد شده بود به‌گونه‌ای که گاه شهروندان ماشین‌های همدیگر را هل می‌دادند تا خودرو از کوچه خارج شده و به خیابان اصلی برسد. دیروز نقشه‌های آنلاین هم تقریبا همه معابر سطح شهر تهران را درگیر ترافیک و در آستانه انسداد کامل نشان می‌داد. با این حال در کمال ناباوری، اولین واکنش شهرداری تهران به ترافیک گسترده در تهران تکذیب آن بود. شهرداری تهران ادعا کرد تمام معابر شهر تهران باز هستند. در نهایت ظهر روز گذشته، چند ساعت پس از اظهارنظر اول، وجود ترافیک در تهران تایید شد. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به ترافیک شدید در تهران، مسدود بودن معابر را رد کرد اما این اتفاق را عادی دانست.

او در توییتی نوشت: «با این حجم گسترده از بارش برف و برودت هوا کندی حرکت و ترافیک بیش از روزهای عادی خواهد بود. با این حال تاکنون هیچ مسیری مسدود نیست.» همچنین براساس گزارش شهروندان اکثر مخازن شن و ماسه سطح شهر خالی بوده است. تمامی این‌ها در حالی است که شهرداری تهران با وجود بارش برف در پنجشنبه و هشدارهای سازمان هواشناسی گویی در خواب زمستانی فرو رفته است و به این سادگی‌ها نیز قصد بیدار شدن ندارد. این‌طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده تا چهارشنبه هفته جاری بارش برف و باران در تهران تداوم دارد. اما شهرداری هیچ برنامه صحیحی برای تردد شهروندان در سطح شهر ندارد. آنها تنها به عدم تردد در خیابان‌ها توصیه کردند؛ استاندار پایتخت تصمیم گرفته بود در مقابل وزیر آموزش و پرورش دست به سینه بنشیند و از ابتدا مدارس را تعطیل نکند، همین امر نیز منجر به تشدید ترافیک در پایتخت شده بود. البته در پی سنگینی ترافیک و شدت بارش برف مدارس تهران در شیفت بعدازظهر تعطیل شدند، این درحالی ا‌ست که برخی معتقدند استاندار از ابتدا باید همه مدارس را تعطیل می‌کرد.

«احمد علوی» عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز پارلمان شهری پایتخت، گفت: «شورای موجود در استانداری تهران چه اصراری داشت که فقط مدارس ابتدایی مناطق یک تا پنج تعطیل شوند؟ اکنون ساعت ۱۱ صبح است و شهر قفل شده. بنابراین باید همه مقاطع تحصیلی در شهر تهران تعطیل می‌شد.» وی بیان کرد: «انتظار این بود که استانداری تهران این یکی دو روز را به دلیل بارش برف مدیریت می‌کرد. امیدوارم فرزندان ما که به دلیل عدم تعطیلی مدارس به خارج از منزل رفته‌اند به سلامت به منزل برگردند.» بنابراین به‌نظر می‌رسد سروصدای وزیر آموزش و پرورش برای عدم تعطیلی مدارس در وضعیت آلودگی هوا سبب شد که استانداری تهران در وضعیت بارش برف برای تعطیلی مدارس تعلل کند تا دوگانگی در تصمیم‌گیری مشاهده شود. درکنار تصمیم پرحاشیه استاندار تهران، اقدامات زاکانی در شهرداری هم جنجال‌های زیادی به پا کرد، طی چند روز گذشته آسمان تهران چندین بار برفی شد که هر دفعه شهردار پایتخت جای دیگری بود. برف چهارشنبه گذشته مشکلاتی برای شهرداری ایجاد کرد. در اشاره به این وضعیت صادق حسینی فعال رسانه‌ای در حساب توئیتری خود نوشت: «آقای امانی عضو شورای شهر گفته: آقای زاکانی بعدازظهر پنجشنبه باید به اتاق مانیتورینگ معاونت حمل‌و‌نقل می‌رفت و معاونت‌ها و شهرداران را به خط می‌کرد تا آن فاجعه نصف شب اتفاق نیفتد. اما آقای ‎زاکانی عصر پنجشنبه بحرانی تهران کجا بود؟ مسجد باغ فیض دیدار مردمی!»

اما نبودن شهردار تهران پشت دوربین‌های شهری به برف دیروز هم ختم نشد، در حالی ‌که صبح دیروز پایتخت گرفتار برف شد و تردد در معابر به سختی انجام می‌شد علیرضا زاکانی شنبه شب گذشته در جشنواره فیلم فجر مشغول اهدای جایزه به برگزیدگان جشنواره بود! اما ماجراهای زاکانی به همین جا ختم نمی‌شود، انگشت انتقادها درحالی به سوی زاکانی نشانه گرفته شده است که چند روز پیش بر سر عوارض قبور از شهروندان جدال بزرگی در گرفته بود، اما با توجه به واکنش‌ها از موضع خود عقب‌نشینی کرد. همچنین به علت مشکل برف‌روبی تهران دیروز شاهد صف‌های طولانی در پایانه تاکسیرانی‌ها به خصوص میدان آزادی، ونک، سیدخندان و صادقیه بودیم که یکی از این شهروندان گفت: «‌نزدیک به یک ساعت است زیر بارش شدید برف و سرمای طاقت‌فرسا در پایانه صادقیه چشم انتظار رسیدن تاکسی به سمت میدان ونک هستم. هنوز هم خبری از تاکسی نیست. به خاطر کمبود تاکسی نرخ تاکسی‌های اینترنتی هم پرواز می‌کند و مجبور هستیم حدود یک ساعت در این سرما منتظر تاکسی بمانیم.» یک شهروند دیگر تهرانی که معمولا از ناوگان عمومی برای رفتن به محل کار استفاده می‌کند  گفت: «در زمان بارندگی صبح‌ها از صادقیه به ونک و عصرها بالعکس با کمبود تاکسی مواجه می‌شویم و مشخص است که رانندگان تاکسی قید کار را می‌زنند و هیچ نظارتی وجود ندارد.» شهروندانی هم که از اتوبوس برای تردد در سطح شهر استفاده کردند از تاخیر نیم‌ساعته آن خبر دادند. بنابراین دیروز نه تنها تردد برای خودروهای شخصی غیرممکن بود بلکه ناوگان حمل و نقل عمومی هم مختل شده بود. در این میان جای خالی مدیریت بحران مانند همیشه حس می‌شود.

هدررفت بودجه برف‌روبی
«ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران با انتقاد از برف‌روبی شهرداری تهران گفت: دیروز هم با بارش برف زمستانی، تهران قفل شده بود. دوستان شهرداری ادعا می‌کنند، در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی مشکلی وجود ندارد اما برخی شهروندان نسبت به این قضیه شکایت داشتند. پنجشنبه گذشته شش ساعت طول کشید که از سئول به اوین رفتم و بعد از آن از پشت پنجره تا ساعت ۳ بامداد مردم را دیدم که یا ماشین‌هایشان را هل می‌دادند یا آن را پارک می‌کردند و دست زن و بچه‌شان را گرفته و زمین‌خوران به خانه می‌رفتند. این در حالی است که اعتبار کافی برای برف‌روبی تهران وجود دارد، اما مشکل در تصمیم گیری‌های حوزه شهری است و به نظرم مجریان در این موضوع قربانی تصمیم‌سازان شده‌اند. وضعیت شهر تهران به عدم‌تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح بازمی‌گردد.
وی افزود: برف‌روبی خیابان‌های فرعی در اولویت دون شهرداری تهران است، این در حالی است که در بسیاری از مناطق فرعی ترددها با سختی روبه‌رو شده است. برخلاف تصور مشکل در نبود مدیریت واحد شهری نیست، زیرا برف‌روبی به موقع وظیفه ذاتی شهرداری تهران است. مدیریت واحد شهری در زمینه ترافیک قابل انتقاد است اما این موضوع به دیگر سازمان‌های دولتی ارتباطی ندارد. از قدیم برف‌روبی و جلوگیری از سدمعبر وظیفه ذاتی شهرداری تهران بوده است، حتی نیاز به تذکر شورای شهر تهران هم ندارد. شهرداری تهران باید طبق روال همیشه از چند روز قبل در این موارد آمادگی لازم و کافی داشته باشد تا هیچ شهروندی در برف گیر نکند. این در حالی است که در سال‌های گذشته محفظه‌های شن در گوشه‌و‌کنار خیابان‌ها و بزرگراه‌ها زیادتر بود اما این روزها تعداد آنها کمتر از گذشته شده است. بنابراین شهرداری تهران باید پاسخگوی اهمال‌کاری‌ها باشد.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به عذرخواهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران پس از سه روز بابت برف هفته گذشته پایتخت،‌ اظهارکرد: عذرخواهی کردید اما دیر است و من این بار را به دوش کشیدم و بروید ببینید که مردم چه پاسخ‌هایی به توئیت عذرخواهی من دادند و شرمم می‌آید آنها را بخوانم. مردم به ما گفته‌اند که همه‌تان از شورا بروید و شهر را رها کنید تا خودش اداره شود. البته اینکه مشکل را انکار نکردند جایی خوشحالی دارد. مقصر اصلی یخبندان پایتخت شهرداری تهران است، زیرا آنها باید پیش از وقوع اتفاق برای آن برنامه‌ریزی کنند. به نظرم روش اداره شهر باید تغییر کند و تا زمانی که این تغییر اتفاق نیفتد هر حادثه و مساله‌ای که در شهر پیش بیاید، مدیریت همین است. بنابراین بودجه برف‌روبی شهرداری با این روش به هدر رفته است.
او با تاکید بر اینکه باید به دنبال روش‌های جدید برای برف‌روبی در سطح شهر باشیم، ادامه داد: مصوبه‌ای در شورای چهارم در این خصوص وجود داشت که شهرداری تهران روش‌های سنتی برف‌روبی را کنار بگذارد و از فناوری‌های نوین استفاده کند. شهرداری تهران می‌تواند از مایعاتی استفاده کند که به زیر‌ساخت‌های شهر آسیب نزند و مانع یخ‌زدگی خیابان‌ها ‌شود. امیدوارم با توجه به تذکراتی که در صحن شورا دادیم، این مشکلات به زودی حل شود.

انتقاد از روش‌های سنتی در برف‌روبی
«جعفر تشکری‌هاشمی» رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از استفاده روش‌های سنتی در برف‌روبی تهران گفت: به نظرم روش‌های سنتی و پرداخت میلیاردها تومان برای ماشین‌آلات سنگین که تاثیری ندارند، باید تغییر کند و از مایعات ضدیخ استفاده کرد که ساعات زیادی از یخ‌زدگی جلوگیری می‌کند و کمتر به گونه‌های گیاهی آسیب می‌زند. همچنین حضور به‌موقع نیروها و مدیران در مراکز اصلی کنترل ترافیک ضروری است و از شخص شهردار تا شهرداران نواحی و حضور در میدان یکی از این راهکارهاست و دیگر روش هماهنگی شهرداری و پلیس راهور است که باید جلسات میدانی و حضور مشترک انجام شود.
وی با تاکید براینکه باید اطلاع‌رسانی لحظه‌ای به مردم انجام شود، افزود: آموزش شهروندی ما بسیار ضعیف است و بسیاری از رانندگان به دلیل عدم مهارت لازم، ترافیک ایجاد می‌کنند. در هر صورت هیچ‌چیز موثرتر از حضور میدانی مدیران در سطح شهر نیست؛ تجهیزات هوشمند ترافیکی شهر وضعیت خوبی ندارند و باید در روزهای آتی تدبیری اندیشیده شود تا مشکلی در بارش‌های احتمالی آینده نداشته باشیم.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: