کد خبر: ۳۱۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 06
با وجود آمارهای 3 رقمی فوت و 4رقمی ابتلا در برخی کشورها، وزارت بهداشت از فروکش کردن هشتمین موج کرونا، خبر می‌دهد
شفاآنلاین>سلامت>با وجود آمارهای 3 رقمی فوت و 4رقمی ابتلا در برخی کشورها، وزارت بهداشت از فروکش کردن هشتمین موج کرونا، خبر می‌دهد

به گزارش شفاآنلاین:«موج هشتم کرونا را پشت سر گذاشتیم و ۱۰روزی است که از قله این موج عبور کرده‌ایم.» این خبر را سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اعلام کرد و گفت: «میزان مراجعان سرپایی و بستری‌ در حال کاهش بوده و این در حالی است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی، همچنان مرگ‌های چندصدتایی رقم می‌خورد اما در کشور ما، بررسی وضعیت بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که شرایط خوب است و فوتی‌هایمان تک رقمی ثبت می‌شود.»

3هزار ابتلا و 51فوت در موج هشتم
اوایل دی ماه بود که پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده نخستین مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون در کشور، خبر داد. همان زمانی که با افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا با زیرسویه‌های جدید اومیکرون در چین، زنگ خطر شیوع دوباره بیماری در جهان به صدا درآمده و نگرانی‌هایی را رقم زده بود. پاک‌آیین هم در توضیح بیشتر درباره ورود این سویه‌های جدید به کشور گفته بود: «3مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون که در بسیاری از کشورهای جهان شایع است، در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشخیص داده شده که 2نمونه آن مربوط به زیرسویه BQ1 و یک مورد هم مربوط به زیرسویه XBB است.» پس از آن بود که حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت شروع موج هشتم کرونا در کشور را تأیید کرد: «3سویه جدید کرونا به نام‌های BQ1، XBB و BA2 در بیماران اخیر مشاهده و پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.» به‌گفته این مسئول، بررسی وضعیت بیماری در کشورهای اروپایی حاکی از سرعت شیوع سویه‌های جدید بوده و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان را به سرعت درگیر کرده است. او با بیان اینکه قدرت انتقالXBB 5 برابر بیشتر از دلتاست، عنوان کرده بود: «پیک بیماری با گذشت 4‌تا‌6 هفته از زمان آغاز موج هشتم رخ می‌دهد و باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.» حالا حدود یک‌ماه و نیم از شیوع هشتمین موج کرونا در کشور می‌گذرد و معاون درمان از عبور از قله بیماری و بهبود وضعیت خبر داده است. آن هم درحالی‌که وضعیت شیوع بیماری در برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی مناسب نیست. درحالی‌که آمار ابتلای روزانه کرونا در کشور، طی 24ساعت گذشته از سوی وزارت بهداشت 93بیمار جدید و یک فوتی اعلام شده، اما طبق آخرین آمارهای جهانی در همین زمان، ۱۰۳هزار و۷۳۰ نفر بیمار جدید در دنیا شناسایی شدند و 592نفر هم جان خود را از دست دادند. در ژاپن روزانه حدود 40هزار ابتلای جدید و حدود 200فوتی ثبت می‌شود. در کره‌جنوبی آمار ابتلای روزانه 15هزار نفری است و بیش از 20نفر جان خود را از دست داده‌اند. در روسیه هم 45نفر جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند و 10هزار ابتلای جدید هم شناسایی شدند. در تایوان هم آمار شناسایی روزانه بیش از 20هزار نفر است و حدود 70نفر دیروز جان خود را از دست دادند. در آمریکا و انگلیس هم نمودار بیماری روند صعودی نشان می‌دهد، اما موج هشتم کرونا در ایران با کمترین آمارها در حال عبور است و براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، از 10دی ماه تا‌کنون، کمتر از 3هزار بیمار مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی شدند و 51نفر هم جان خود را از دست دادند. البته به‌گفته کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، یک فوتی هم در مواجهه با موج اخیر زیاد است اما اکنون با کمترین آسیب، در حال پشت سرگذاشتن موج هشتم هستیم. او البته نگرانی‌ای را هم درباره 2 کوهانه بودن این موج مطرح می‌کند اما می‌گوید تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده و شیب جدیدی با افزایش ابتلا و بستری ناشی از کووید-19 وجود نداشته است: «آرامشی که اکنون در کشور به‌وجود آمده مرهون فداکاری‌های یک‌سال گذشته است.»

وضعیت کرونا در اسفندماه
در این میان برخی اظهارنظرها از شیوع دوباره کرونا در اسفند حکایت دارد، اما معاون درمان وزارت بهداشت این مسئله را تأیید نمی‌کند و می‌گوید: «فعلا پیش‌بینی ما افزایش موارد ابتلا و شیوع دوباره بیماری در آخرین‌ماه سال نیست. البته براساس مدل‌سازی‌های مختلفی که انجام می‌شود، خروجی‌های مختلفی ممکن است ارائه شود، اما نمی‌توان هیچ‌چیز قطعی درباره این ویروس بیان کرد. این ها همه پیش‌بینی است و ممکن است جهشی رخ دهد و پیش‌بینی‌ها زیر سؤال برود.» او تأکید می‌کند: «باید دستورالعمل‌ها را جدی و مراقبت‌های بهداشتی را همچنان پی‌بگیریم. با این حال فعلا براساس مدل‌سازی ما بعید است که به این سرعت موج جدیدی ایجاد شود، مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.» این مسئول همچنین در تشریح اقدامات پیشگیرانه مقابله با کرونا با بیان اینکه سال گذشته با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ بیمار فوتی کرونایی وجود داشته، عنوان کرد: «پس از ورود دولت مردمی، بالاترین مقامات کشور وارد میدان جدی مقابله با کرونا شدند و رهبر معظم انقلاب اسلامی، واکسن را در برابر دوربین‌ها دریافت کردند که موجب تشویق مردم برای دریافت واکسن شد. در ادامه رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه نیز اهتمام ویژه برای تهیه واکسن موردنیاز کشور کردند. طی این مدت ۱۵۶میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شد و در این زمینه در دنیا، صاحب رکورد هستیم. در برخی روزها آمار تزریق واکسن به یک‌میلیون ‌و۶۰۰هزار دوز رسیده که در سطح دنیا یک رکورد جهانی بوده که با همکاری و مشارکت مردم محقق شده است.» معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن‌های ایرانی کیفیت خوبی داشتند، عنوان کرد: «در مطالعه‌ای که روی ۲۴ هزار بیمار کرونای بستری در آی‌سی‌یو صورت گرفت، مشخص شده که واکسن‌های ایرانی کاملا قابل رقابت با انواع خارجی و از برخی از انواع آن نیز بهتر بوده است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: