کد خبر: ۳۱۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - 2023February 06
به گفته زلزله‌زدگان به محض اینکه مسوولان پایشان را از خوی بیرون می‌گذارند، وضعیت مانند روزهای ابتدایی و هرج و مرج می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>حضور رییسی پس از یک هفته از رخداد زلزله در خوی مصادف شد با مرگ مادر و پسر زلزله‌زده اهل فیرورق، که به دلیل استنشاق گاز مونواکسید کربن ناشی از احتراق زغال در داخل چادر که با هدف گرمایشی استفاده می‌کردند، واکنش‌های زیادی را برانگیخته است، زیرا پیش از این معاون اول رییس‌جمهور و وزرای کشور، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و رییس جمعیت هلال‌احمر و همچنین سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به شهرستان خوی سفر کرده بودند.

به گزارش شفاآنلاین:اما به گفته زلزله‌زدگان به محض اینکه مسوولان پایشان را از خوی بیرون می‌گذارند، وضعیت مانند روزهای ابتدایی و هرج و مرج می‌شود. چه بسا چند روز پیش هم «محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهور از گزارش‌های اشتباه مسوولان شهرستان گله‌مند بود، اما با دستورات او هم وضعیت بهبود پیدا نکرد. حال برخی کارشناسان منتظر نتیجه حضور رییس‌جمهور به منطقه هستند، آنها بر این عقیده‌اند که سفر رییسی به خوی اهمیت چندانی ندارد، موضوع مهم اتفاق‌های پس از آن است.

البته رییسی در میان مردم زلزله‌زده وعده‌های دستوری و نمایشی بسیاری داده است. او با تاکید بر اینکه باید مشکلات مردم زلزله‌زده خوی سریع‌تر رفع شود، گفته رفع مشکلات زلزله‌زدگان خوی وظیفه دولت و مسوولان است. این در حالی است که با تصاویری که از زلزله‌زدگان خوی در رسانه‌ها منتشر شده است، کمک‌های مردمی بیشتر بوده تا چادرهای هلال احمر، چراکه شنیده‌ها حاکی از زندگی ۲۰ نفر در یک چادر مسافرتی بدون امکانات گرمایشی است. آنهایی هم که به هیترهای برقی دسترسی دارند‌، برقشان هر ۵ ساعت یکبار قطع می‌شود و دوباره سرما به داخل چادرها نفوذ می‌کند. حتی به همین دلیل مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی از مسمومیت حدود ۱۴۰ نفر و مرگ دو تن بر اثر گازگرفتگی با گاز CO در چادرهای زلزله‌زدگان خوی از ۹ بهمن‌ماه تاکنون خبر داده است.

البته پیش از این زلزله‌زدگان هشدار داده بودند که اگر دولت به آنها رسیدگی نکند تلفات جانی ناشی از سرما از خود زلزله بیشتر می‌شود. اما آنچه این روزها مشاهده می‌شود، وعده‌وعیدهای نمایشی برخی مسوولان است. اگرچه رییس‌جمهور در بخشی از سخنان خود در میان زلزله‌زدگان خوی بدون اشاره مستقیم به کمک‌های مردمی گفته آنچه که از من بر بیاید، پیگیری می‌کنیم البته مردم منطقه هم با صبوری شایعات را پشت سر بگذارند و به این شایعات که می‌خواهد دل مردم را خالی کند، توجه نکنند. این در حالی است که به دلیل کاهش اعتماد عمومی به دولت، مردم بیش از همیشه به شایعات دامن می‌زنند و در برخی مواقع آنها را باور هم می‌کنند. مانند شایعه وقوع زلزله مهیب در خوی که منجر به ترک خانه‌های تعداد زیادی از مردم شده است. در هر صورت این سخنان توجهات زیادی را جلب کرده است، زیرا طی روزهای گذشته دولت حساب بانکی برخی افراد مشهور مانند کریم باقری را به خاطر جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان خوی مسدود کرده است. همچنین برخی افراد از جلوگیری کمک‌های مردمی در منطقه خبر دادند. به همین دلیل برخی کارشناسان اجتماعی بر این باورند که رییسی به‌طور غیرمستقیم به این قضیه اشاره کرده است. این در حالی است که به گفته زلزله‌زدگان تاکنون کمک‌های مردمی و خیریه‌ها جان آنها را حفظ کرده است. از طرفی کارشناسان یکی از وعده‌های نمایشی رییسی را بازسازی خانه‌ها در کوتاه‌مدت می‌دانند، زیرا به باور آنها هنوز تعدادی از زلزله‌زدگان سرپل ذهاب در کانکس زندگی می‌کنند و بسیاری از خانه‌های آنها بعد از گذشت ۵ سال بازسازی نشده است. بنابراین مسوولان مربوطه تنها شعار پیگیری و بازسازی دادند اما در عمل هیچ کاری صورت نگرفته است. اما با این حال باید منتظر روزهای پس از سفر رییس‌جمهور بود، آن زمان می‌توان عمق وعده‌های نمایشی دولت را متوجه شد.

وعده وعیدها را تمام کنید
دکتر «امیرمحمود حریرچی» جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در واکنش به سفر رییسی به مناطق زلزله‌زده خوی  گفت: رییس‌جمهور بعد از یک هفته بالاخره به مناطق زلزله‌زده رفت. جدای از تعلل یک‌هفته‌ای آن سخنانی که در میان زلزله‌زدگان بیان کرد بسی تامل‌برانگیز بود. ایشان با ابراز اینکه مردم منطقه با صبوری شایعات را پشت سر بگذارند و به شایعات توجه نکنند، شک و شبهات زیادی را در میان افکار عمومی به‌وجود آورد. چرا که طی روزهای گذشته دولت حساب بانکی برخی افراد مشهور مانند کریم باقری را به خاطر جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان خوی مسدود کرده است. همچنین برخی افراد از جلوگیری کمک‌های مردمی در منطقه خبر داده‌اند. بنابراین به نظرم منظور آقای رییسی از بی‌توجهی به شایعه‌ها شاید این مورد هم باشد. این در حالی است که به دلیل کاهش اعتماد عمومی به دولت، مردم بیش از همیشه به شایعات دامن می‌زنند و در برخی مواقع آنها را باور هم می‌کنند. مانند شایعه وقوع زلزله مهیب در خوی که منجر به ترک خانه‌های آنها شده است.

وی افزود: از وقوع زلزله خوی تاکنون مسوولان زیادی به این منطقه سفر کرده‌اند اما به گفته خود زلزله‌زدها، مسوولان تنها شعار پیگیری و بازسازی را داده‌اند اما در عمل هیچ کاری صورت نگرفته است. به همین دلیل شنیده‌ها حاکی از عصبانیت و شکایت‌های پی‌در‌پی مردم منطقه از عملکرد نامطلوب ستاد مدیریت بحران و دولت است. این در حالی است که هنگام بروز هر رخداد طبیعی نه‌تنها امدادگران بلکه باید روانشناسان و مددکاران اجتماعی در منطقه حضور داشته باشند. اما با توجه به تصاویر منتشر‌شده از منطقه انگار مردم برخی روستاها به حال خود در سرما رها شده‌اند.
این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به مشکلات امروزه زلزله‌زدگان سرپل ذهاب بیان کرد:‌ ای‌کاش آقای رییسی به جای وعده‌وعید و تشویق مردم به صبوری برای گذر از این روزهای سخت کمی در سرعت‌عمل به خرج می‌دادند. زیرا در حال حاضر بعد از گذشت ۵ سال از وقوع زلزله سرپل ذهاب هنوز تعدادی از ساکنان آن منطقه در کانکس زندگی می‌کنند. چرا که دولت به اعطای وام‌های بلاعوض خود برای بازسازی خانه‌ها عمل نکرد و اگر هم به تعدادی کمک کرده قسط‌های آن را گرفته است. طبیعتا همین اتفاق نیز در خوی رخ خواهد داد. بنابراین، این روزها زلزله‌زدگان خوی نه‌تنها درگیر یافتن پتو و چادر و غذای گرم برای زنده ماندن هستند بلکه به فکر جیب خالی و بازسازی خانه‌های خود هم هستند؛ بازسازی خانه‌هایی که طبق قوانین به عهده دولت است اما به دلایل نامعلوم با وقفه‌های چندین‌ساله روبه‌رو می‌شود.

او ادامه داد: به نظرم سفر مسوولان به منطقه زلزله‌زده مهم نیست، مهم اتفاق‌های بعد از سفر آنها به خصوص رییس‌جمهوری به این مناطق است. بنابراین طی روزهای آینده باید وضعیت زلزله‌زدگان را به دقت پیگیری کرد، اگر تغییری در شرایط آنها به وجود بیاید که هیچ، اگر نه مشخص می‌شود بار دیگر شاهد رفتار نمایشی مسوولان در مواقع بحرانی بوده‌ایم.

حریرچی با اشاره به تبعات اجتماعی سخنان رییس‌جمهوری در میان زلزله‌زده‌ها اظهارکرد: حضور رییسی پس از یک هفته از واقعه در خوی انتقادهای زیادی را در برداشته است. اما مهم‌ترین آن انعکاس گفته‌های ایشان بر روح و روان زلزله‌زدگان است، زیرا ایشان هم مانند سایر مسوولان در میان آسیب‌دیدگان حضور پیدا کردند و با بیان چندین دستور سعی در حفظ آرامش مردم داشتند. این در حالی است که ساکنان منطقه دچار ناامیدی و احساس رهاشدگی دارند. چند روز پیش دو تن از آنها به دلیل استنشاق گاز مونواکسید کربن ناشی از احتراق زغال در داخل چادر که با هدف گرمایشی استفاده می‌شد، جان خود را از دست دادند. روحیه زلزله‌زدگان بسیار خراب است، آنها به چشم خود شعارهای توخالی برخی مسوولان را دیده‌اند. به همین خاطر از سوی دولت احساس رهاشدگی می‌کنند. دولت هم به جای بیان سخنانی همچون صبوری پیشه کردند، باید راهکار عملی ارائه دهد. این در حالی است که آقای رییسی به غیر از بیان چند دستور، راهکاری بیان نکردند. جهان صنعت
برچسب ها: خوی ، زلزله ، رئیس جمهور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: