کد خبر: ۳۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 01
رئیس انجمن سلامت خانواده ایران در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به این که اختلال هاي جنسی در مردان طیف وسیعی دارد؛ گفت: ناتوانی جنسی، کاهش میل جنسی و اختلال در انزال از مهم ترین اين مشكلات به شمار می روند.

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: ناتوانی جنسی مترادف با اختلال جنسی نیست بلکه یکی از علل آن محسوب می شود.

به گفته وی، ناتوانی جنسی یعنی یک مرد حداقل در 50 درصد روابط زناشویی در نگه داشتن انزال و خاتمه روابط جنسی دچار مشکل باشد. حال اگر مردی در 6 ماه گذشته 1 تا 2 بار دچار آن شده باشد بیماری تلقی نمی شود و نیازمند بررسی هم نیست.

رئیس انجمن سلامت خانواده ایران ،بروز ناتوانی جنسی را ناشی از علل جسمی و روحی- روانی دانست و تصریح کرد: علل عروقی ( شریانی و وریدی)- عصبی- هورمونی و آناتومیک جزء علل جسمی محسوب می شوند.

علل عروقی

وی ادامه داد: برای این که خون از طریق شریان وارد دستگاه تناسلی مرد شود نباید از نظر عروقی دچار مشکل باشد؛ برای نمونه بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون و افزایش سن دچار تنگی عروق می شوند و بعد کاهش میزان جریان شریانی و بروز اختلال نعوظ حادث می شود.

صفری نژاد مهم ترین علت ناتوانی جنسی را نشر وریدی( حالتی که خون داخل آلت تناسلی مردان نمی ماند و از طرف دیگر خارج می شود) اعلام کرد و گفت: به طور معمول نشر وریدی درمان ندارد.

اختلال در سیستم عصبی

وی با بیان این که عصب گیری از طریق ستون و طناب نخاعی انجام می شود؛ اظهار داشت: ایجاد اختلال در سیستم عصبی به هر دلیل، ناتوانی جنسی را برای فرد به همراه دارد.

عضو انجمن ارولوژی ایران تأکید کرد: برای نمونه آسیب به نخاع، قطع اعصاب حین عمل جراحی دیسک کمری، بیماران مبتلا به پارکینسون و ام اس نیز به طور معمول دچار ناتوانی جنسی می شوند.

وی هشدار داد: به علت شیوع زیاد تصادفات در ایران ضربات آسیب نخاعی نیز در مردان به وفور دیده می شود كه اين نكته نيز ازمسايل مهم در بروز ناتواني هاي جنسي است.

اختلالات هورمونی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار بیان کرد: اگر میزان هورمون های مردانه به هر دلیلی در مردی کاهش یابد؛ سبب ناتوانی جنسی می شود. برای نمونه مبتلایان به اوریون؛ یا آنها كه در تصادف؛ کاراته و شیمی درمانی بیضه هایشان دچار آسیب می شود از اين دسته اند.

علل آناتومیک

عضو انجمن ارولوژی ایران گفت: برخی مشکلات آناتومیک امکان برقراری روابط جنسی را از سوی مردان کاهش می دهد. برای نمونه افراد مبتلا به کجی آلت.

وی با بیان این که تشخیص دقیق علل ناتوانی جنسی متعدد است؛ تصریح کرد: اما از تمامی آنها نباید برای همه بیماران استفاده کرد؛زيرا در بدو امر باید مقرون به صرفه باشد بعد بر اساس مهمترین علائم ابتدا انجام آزمایش و سونوگرافی درخواست می شود.

درمان اختلالات جنسی چگونه است؟/ فریب تبلیغات واهی اینترنت و ماهواره ها را نخورید

به گفته وی در صورت نیازبرای برخی از بیماران دارو درمانی، یا جراحی تشخیص داده می شود و برای برخی تجویز داروهای خوراکی، برخی دیگر داروهای موضعی نظیر کرم یا پماد و برای برخی از افراد؛ پزشک مجبور به آموزش تزریقات است.

وی در این باره افزود: برای نمونه به افراد دچار آسیب نخاعی در راستای داشتن نعوظ مطلوب تزریق آمپول به آلت تناسلی آموزش داده می شود.

صفری نژاد خواستار شد: مردم نبايد در دام تبلیغات واهی ماهواره و اینترنت گرفتار شوند،.زيرا شاید برخی داروها با کسب مجوزهايي مجاز به تبلیغات باشند اما منبع و پشتوانه علمی برای مصرف آنها وجود ندارد.

وی هشدار داد: برای نمونه مصرف داروی سیلدنافیل که در ماهواره ها بر گیاهی بودن 100 آن تأکید می شود در مردان مبتلا به بیماری های قلبی ممنوع است و استفاده اش برای آنان بسیار مشکل ساز و حتی گاهی مرگبار است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: برای حل اختلالات جنسی مراجعه به داروخانه و تهیه داروهای بدون نسخه اشتباه محض است. زیرا بدون بررسی کامل و ریشه یابی بروز هر نوع اختلال جنسی نباید برای آن دارو تجویز شود در حالی که از هر 10 داروخانه 9 داروخانه به چنین کاری می پردازند.

وی اذعان کرد: مردم بدانند مدعیان این که برخی داروهای گیاهی تمام مشکلات اختلالات جنسی را در همه مردان درمان می کنند شارلاتان هستند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: