کد خبر: ۳۱۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۷ دی ۱۴۰۱ - 2023January 17
توصیه‌ها تکراری است؛ «کمتر مصرف کنید». برف سنگین روزهای اخیر و موج سرما که بیشتر استان‌ها کشور را درگیر کرده‌‌، رکورد مصرف گاز خانگی را در کشور شکسته است
شفاآنلاین>سلامت> توصیه‌ها تکراری است؛ «کمتر مصرف کنید». برف سنگین روزهای اخیر و موج سرما که بیشتر استان‌ها کشور را درگیر کرده‌‌، رکورد مصرف گاز خانگی را در کشور شکسته است. اوضاع به‌گونه‌ای است که در برخی استان‌ها از جمله خراسان شمالی، گاز قطع شده است. آن‌طور که مقامات وزارت نفت گفته‌اند، ۱۷ هزار مشترک در تربت‌جام در محاصره سرما و قطعی گاز قرار دارند و دولت ناچار شده بخاری برقی و نفتی بین مردم توزیع کند.

به گزارش شفاآنلاین:وزیر نفت درگزارشی از آخرین وضعیت بحران گاز در خراسان شمالی گفت: گستره شبکه گازرسانی نزدیک به ۴۸۰ هزار کیلومتر بوده که واقعا یک شبکه گازرسانی بی‌نظیر در دنیاست. در این چند روز هم خوشبختانه علی‌رغم سرمای بسیار شدیدی که در کشور بود مصرف مدیریت شد و در حال حاضر فقط در تربت‌جام با مشکل مواجه هستیم. توزیع رایگان نفت سفید و همچنین کپسول گاز در تربت‌جام به عنوان آخرین قسمت شبکه توزیع شروع‌شده و نزدیک به ۱۷ هزار بخاری برقی و نفتی خود شرکت گاز تدارک دیده که توزیع می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه این شهرستان تقریبا هم‌مرز با کشور افغانستان است، گفت: قرار است یک خط تقویت انتقال از فریمان یا از خود مشهد به منطقه کشیده شود که از همین دیروز عملیات آن آغاز ‌شده تا سال آتی مشکلی نباشد. به علت زیرساخت ضعیفی که این استان داشت و به علت اینکه در انتهای شبکه توزیع قرار دارد، با این خط انتقال قول می‌دهیم سال آینده هم دیگر شاهد قطعی گاز این شهرستان نباشیم.اوجی با بیان اینکه سرمای بی‌سابقه‌ای در کشور رخ داد، به طوری که میانگین دمای ۲۰ استان منهای ۱۰ درجه زیر صفر بود، افزود: الحمدلله در همه اقصی نقاط کشور در استان‌های غرب و شرق و مرکز کشور شبکه گاز پایدار است، وی گفت: از پنجشنبه صبح گاز وارداتی ترکمنستان قطع شده است. در این کشور مردم دچار مشکل شده‌اند، گاز خانگی قطع شده، حتی قزاقستان و ازبکستان به همین لحاظ گاز صادراتی‌شان به ایران را از پنجشنبه قطع کرده‌اند اما به محض قطع گاز، سریع تغییر آرایش شبکه را دادیم و مصرف را مدیریت کردیم.
وی اظهار کرد: خوشبختانه در هیچ‌جا قطعی گاز نداشتیم، دیروز هم که در جنوب خراسان این اتفاق افتاد همکاران به جد پیگیر هستند. ما از قبل هم تدارک دیده بودیم سوخت دوم و هم سوخته نفت سفید و هم کپسول گاز را تامین کنیم.

ادامه موج جهانی سرما
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: موج سرمای کنونی جهانی است و بسیاری از کشورهای اروپایی هم با این موج روبه‌رو هستند، اگر مردم قدری رعایت کنند ما مشکلی از نظر تامین گاز نخواهیم داشت.

به گفته مجید چگنی، سرمای کنونی در کشور فراگیر و ماندگار است و بیشتر استان‌های ایران درگیر افت دما و برودت هوا هستند که به‌تبع آن مصرف گاز هم افزایش یافته است، اما مصارف نسبت به پیش‌بینی‌ها بالاتر است، به همین دلیل مردم باید کمک کنند در این شرایط حساس خدایی نکرده در بخش‌هایی از شبکه افت فشار یا قطعی گاز به‌وجود نیاید.

وی با تاکید بر صرفه‌جویی حداکثری گاز افزود: اگر هر مشترک در کشور یک بخاری خود را هم کم کند، خیلی می‌تواند به ما کمک کند. همچنین در منزل لباس گرم بپوشند و از پرده‌های ضخیم استفاده کنند. اگر هم مسافرت یا جایی طولانی‌مدت می‌روند حتماً سیستم‌های گرمایشی خود را خاموش کرده و بعد که آمدند روشن کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه این شدت سرما تا ۱۰ روز آینده پایدار است، در گفت‌وگویی رادیویی گفت: مردم می‌توانند با یک درجه کاهش دمای خانه تقریبا در جمع مصارف کشورمان حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی کنند و این ۲۵ میلیون خیلی رقم بالایی است. چگنی بیان کرد: اکنون همه خطوط پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال و کمپرسورهای تقویت فشار عملیاتی هستند، البته شبکه بعضی از شهرها قدیمی است مانند مشهد، سبزوار و نیشابور که این شبکه‌ها اگر هم یک جایی افت فشار پیدا می‌کنند یا قطعی دارند، به‌دلیل قدیمی بودن‌شان است، چون به قول معروف گرفتگی در این ایستگاه‌ها پیدا می‌شود و شبکه‌های داخلی باید تقویت شوند.

مصرف،۶۶۳ میلیون مترمکعب
در همین حال رییس مرکز کنترل مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: مصرف گاز طبیعی در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶۳ میلیون مترمکعب بوده و نسبت به ابتدای دی‌ماه ۱۸ درصد افزایش یافته است.

به گفته غلامرضا کوشکی، مصرف گاز بخش خانگی دی‌ماه پارسال فقط ۴ روز بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز بود، اما امسال ۲۵ روز در این شرایط هستیم.وی با بیان اینکه شبکه گاز کشور در مناطق شمال و شمال‌شرق کشور ضعیف‌تر است، افزود: با وجود انتقال حداکثری گاز شاهد افت فشار در این مناطق هستیم و تا پایان دی‌ماه مصرف گاز تغییری نخواهد کرد.

رییس مرکز کنترل مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی برای پایداری گاز در همه مناطق کشور، گفت: اکنون جریان گاز در شبکه‌های گازرسانی برقرار است اما شبکه‌های داخلی در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی مشکلاتی داشته است که همکاران ما در تلاش برای حل و رفع آن هستند.وزیر نفت وضعیت گازرسانی به شمال‌شرق را تشریح کرد و گفت: مردم در این چند روز با بهینه مصرف کردن گاز خیلی کمک کردند، در تهران تقریباً در این چند روز روزانه نزدیک به ۴ تا ۵ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی‌شده و در خراسان رضوی با صرفه‌جویی که مردم انجام داده‌اند، میانگین روزانه ۲ میلیون مترمکعب به شبکه گاز کمک شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: