کد خبر: ۳۱۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۴ دی ۱۴۰۱ - 2023January 14
غشاء سلول های HeLa پیچیده تر از مدلی است که در مطالعات قبلی استفاده کردیم. اکنون، ما از کشت سلولی واقعی برای به دست آوردن دید بهتری از مکانیسم تعامل لیپوزوم های خود استفاده کرده ایم
 شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک مطالعه جدید توسط دانشگاه بارسلونا، قابلیت حیات یک نانومولکول جدید را به عنوان وسیله انتقال دارو مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. نتایج نشان می دهد که لیپوزوم های طراحی شده توسط محققان قادر به انتقال و تحویل داروی ضد سرطانی هستند که به عنوان مدلی در داخل سلول ها استفاده شده است.

به گزارش شفاآنلاین:پژوهشگران توضیح می دهند که لیپوزوم یک وزیکول کروی مصنوعی با غشا است که از یک لایه دوگانه لیپید ساخته شده که شبیه ساختار غشای سلولی است. از زمان پیدا شدن این مولکول ها، در دهه شصت، آنها به عنوان مدلی برای مطالعه غشای سلولی و به عنوان یک سیستم بالقوه دارورسانی مورد استفاده قرار گرفتند.

به گفته محققان یکی از چالش‌های تبدیل لیپوزوم‌ها به وسایل انتقال دارو، یافتن نحوه تعامل آنها با غشای سلولی و مکانیسم اساسی است که در ادغام لیپوزوم ها توسط سلول ها نقش دارد. محققان خاطرنشان می کنند که برهم کنش بین لیپوزوم ها و غشای سلولی بسته به ماهیت غشای سلولی و ترکیب لیپیدیک لیپوزوم ها می تواند بسیار متفاوت باشد.

لیپوزوم های طراحی شده توسط تیم تحقیقاتی، کره های لیپیدی کوچکی با ترکیبی شبیه به سلولی است که برای درمان و انتقال دارو ساخته شده اند. اسکار دومنک (Òscar Domenech) محقق ارشد این مطالعه خاطرنشان کرد: این شباهت ادغام لیپوزوم و تحویل دارو در داخل سلول را تسهیل می ‌کند.

محققان می گویند: غشاء سلول های HeLa پیچیده تر از مدلی است که در مطالعات قبلی استفاده کردیم. اکنون، ما از کشت سلولی واقعی برای به دست آوردن دید بهتری از مکانیسم تعامل لیپوزوم های خود استفاده کرده ایم.

برای مطالعه برهمکنش بین لیپوزوم ها و غشای سلولی و ارزیابی ادغام این نانومولکول ها، محققان دو تکنیک را با هم ترکیب کردند. محققان از یک طرف از فلورسانس کانفوکال استفاده کردند که به آنها اجازه می دهد مولکول های فلورسنت را در داخل سلول ببینند. سپس، لیپوزوم‌ها یک رنگ فلورسنت را محصور کردند تا ببینند آیا نانومولکول و محتوای آن وارد سلول‌ها می‌ شود یا خیر.

از سوی دیگر، محققان از تکنیک میکروسکوپ اتمی برای مشاهده تغییرات فیزیکوشیمیایی سطح سلول و ارزیابی سفتی غشای سلولی در حضور لیپوزوم ها استفاده کردند. برهمکنش لیپوزوم‌های طراحی‌ شده توسط محققان، نتایج به ‌دست ‌آمده با غشاهای مدل را تأیید کرد و ظرفیت فرمول ‌بندی این نانومولکول‌ها را به عنوان یک نانومولکول انتقال ‌دهنده بالقوه دارو نشان داد. اسکار دومنک می ‌افزاید: مطالعات ما نشان داد که ترکیب لیپید، تحویل محتوای لیپوزوم را در داخل سلول و همچنین تأثیر فیلوپودیا در سهولت رسیدن لیپوزوم‌ها به غشای سلولی را امکان ‌پذیر می‌ کند.

 برای تایید ظرفیت این لیپوزوم ها به عنوان یک سیستم دارورسانی، محققان یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی را که در درمان چندین آسیب روده بزرگ، التهابی و خودایمنی استفاده می شود، کپسوله کردند. دومنک در خاتمه افزود: پژوهش های ما نشان داد که نانو مولکول های ما برای تحویل دارو ایده ‌آل هستند و می ‌دانیم می ‌تواند سلول‌ های سرطانی را از بین ببرند.

شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Colloids and Surfaces B: Biointerfaces منتشر شدهه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: