کد خبر: ۳۱۸۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۲ دی ۱۴۰۱ - 2023January 12
لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور روز گذشته از سوی رییس‌جمهور به عنوان دومین لایحه در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
شفاآنلاین>سلامت>لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور روز گذشته از سوی رییس‌جمهور به عنوان دومین لایحه در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۳۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین:در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت همچنین برای سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارتباطات مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ملی پست بودجه‌ای در نظر گرفته شده است. به طور مثال برای پژوهشگاه فضایی ایران ۲۲۹ میلیارد تومان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۳ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۶۵ میلیارد تومان، دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات ۳۸ میلیارد تومان، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۲۷۳ میلیارد تومان، سازمان فضایی ایران ۱۲۲۳ میلیارد تومان، پارک علم و فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۰۲ میلیارد تومان، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ۹۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده. همچنین بودجه مرکز ملی فضای مجازی ۱۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

این لایحه دومین لایحه بودجه‌ای است که دولت سیزدهم تدوین و به مجلس تقدیم کرده است. بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور از حیث منابع و مصارف افزون بر ۵۲ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال است.

معافیت مالیاتی برای فعالیت در پلتفرم داخلی، اخذ مالیات از درآمد در پلتفرم خارجی
از سوی دیگر بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، برای کسب ‌و کارهای اینترنتی حقیقی که در پلتفرم‌های داخلی فعالیت داشته باشند معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. همچنین اعلام شده جرایم مالیاتی سالیان قبل این کسب و کارها، مشمول بخشودگی خواهد شد. چندی پیش سازمان امور مالیاتی کشور، احکام مالیاتی آیین‌نامه حمایت از توسعه سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال را ابلاغ کرد. بر این اساس اعلام شده بود کسب‌وکارهای اینترنتی پس از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک بابت درآمد حاصله از فروش کالا یا ارائه خدمت در سکوهای مشمول داخلی تا میزان مقرر در ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن یعنی ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد، معاف هستند. حالا این موضوع در بندهای بودجه سال ۱۴۰۲ نیز آمده و جزئیات بیشتری از آن روشن شده است.

در متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید شده کسب و کارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی که مورد تایید وزارت ارتباطات هستند، به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود. همچنین برای اولین بار صحبت از بخشودگی جرایم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه به میان آمده است. در ادامه این تبصره آمده است که کسب درآمد بر بستر پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات خواهد بود. این مساله احتمالا به موضوع مالیات بر درآمد کسب و کارهای اینستاگرامی و اینفلوئنسرها برمی‌گردد که طی سالیان گذشته مطرح شد. حالا به نظر می‌رسد دولت به صورت جدی‌تری دنبال تحقق یافتن آن است. قبل از فیلترینگ اینستاگرام، دولت درصدد دریافت مالیات از اینفلوئنسرها بود که این کار را تا مراحل پایانی پیش برد. اما به یکباره این شبکه اجتماعی پرطرفدار، فیلتر شد و حالا فعالیت در بسترهای خارجی و کسب درآمد از آن، مشمول مالیات شده است.در اواخر سال ۹۸ بود که درآمدهای فعالان فضای مجازی خصوصا اینفلوئنسرها، سیاستگذاران را بر آن داشت که درآمدهای این گروه را نیز مشمول مالیات کنند.

در آن زمان «محمد مسیحی» معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد از سال آینده اینفلوئنسرها نیز مشمول پرداخت مالیات می‌شوند؛ موضوعی که تا امروز رخ نداده و بیشترین گامی که برای تحقق آن برداشته شده مربوط به چند روز قبل از فیلترینگ اینستاگرام است. در شهریور ماه اعلام شد استخراج اطلاعات مالی اینفلوئنسرها (کاربران دارای بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده) انجام شده تا پس از دریافت اظهارنامه‌ها، در صف مالیاتی قرار بگیرند. این موضوع اما هیچ وقت رخ نداد و با فیلتر شدن اینستاگرام نیز درآمد این افراد دچار ریزش زیادی شد. برخی کارشناسان و خود اینفلوئنسرها معتقد بودند که چرا باید برای فعالیت در یک پلتفرم رایگان که بارها برای فعالیت در آن مانع‌تراشی هم شده، مالیات پرداخت شود. حال همزمان با فیلتر شدن اینستاگرام اعلام شده که فعالیت و کسب درآمد از پلتفرم‌های خارجی مشمول اخذ مالیات خواهد شد.

ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات
همچنین براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، در تبصره ۷ این لایحه گفته شده به دولت اجازه داده می‌شود به منظور شتاب‌بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقاء و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات»، در سقف پست‌های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند. اساسنامه و منابع این صندوق به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

افزایش درآمد دولت از محل پیامک‌
از طرفی براساس اطلاعات جداول لایحه بودجه سال ۱۴۰۲‌، قیمت هر پیامک ۳۰ ریال افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین درآمد دولت از این محل ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. در لایحه بودجه سال گذشته هم اعلام شده بود اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۳۰ ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حسـاب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌کنند. این درآمد حاصله، متناسب با وصول تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار ســازمان بهزیســتی قرار می‌گیرد و ۵ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده صرف شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

در کنار شبکه ‌ملی ‌اطلاعات، شبکه جهانی هم باید در دسترس باشد
دکتر صدیقه ببران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: ماجرای شبکه ملی اطلاعات به طور کلی یک توسعه‌یافتگی به حساب می‌آید. در این پروژه باید به‌گونه‌ای تلاش شود که همه حوزه‌های ارتباطی کشور به شکل منسجم عمل کنند. همچنین بحث امنیت سایبری بسیار مهم است. خود شبکه ملی اطلاعات به‌خودی‌خود کار مثبت و موثری است. از زمان برنامه پنجم توسعه مصوبه‌ای در این مورد وجود دارد؛ اینکه دسترسی‌های داخلی میسر و در مسیر دولت الکترونیک صورت گیرد. همچنین تکنولوژی‌های اطلاعاتی بخش مهمی از تسهیلات حوزه‌های ارتباطات مردم با دولت را فراهم می‌کند.او در ادامه بیان کرد: اما اینکه چرا در طی سال‌های گذشته اتفاق مثبتی رخ نداده و زمانی که قرار است به شبکه‌های داخلی دسترسی پیدا کنیم با مشکل مواجه می‌شویم، به این دلیل است که زیرساخت‌های ما کامل و دقیق نیست و پیشرفتگی شبکه‌های جهانی را به همراه نداشته است. به عنوان مثال کشور چین بسیار شبکه قوی دارد. در نتیجه عملی کردن چنین شبکه‌ای به زیرساخت‌های مناسب و قوی احتیاج دارد و نیازمند سرمایه‌گذاری و وجود افراد حرفه‌ای است که بتوانند به درستی این کار را پیش ببرند.عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: اینکه در این زمینه قرار است صندوقی ایجاد شود بسیار خوب است و باید سرمایه‌گذاری و بودجه لازم وجود داشته باشد. اما مساله مهمی که در اینجا وجود دارد و محل چالش قرار گرفته این است که شبکه ملی اطلاعات باید به موازات شبکه جهانی، دسترسی به اطلاعات آزاد را در اختیار همه مردم قرار دهد. به عنوان جزو مهمی از حقوق‌بشر، بحث دسترسی به اطلاعات بسیار مهم است، پس مردم نباید از کسب هر اطلاعاتی محروم شوند. دولت‌ها موظفند بحث دسترسی به اطلاعات را فراهم کنند. لذا کاری که باید صورت گیرد این است که ما باید امکانات و تسهیلات بیشتری را برای مردم فراهم کنیم.او در ادامه گفت: اتفاقی که بسیار ناخوشایند است ناقص بودن شبکه ملی اطلاعات است و اینکه این شبکه به درستی کار نمی‌کند. همچنین سیاستگذاران این حوزه، شبکه جهانی را هم محدود کردند. هر آنچه که در قالب فرآیند جهانی شدن برای همگان تسهیل شده را نباید به هیچ وجه محدود کرد. در نتیجه اینکه سیاستگذاران دائم پهنای باند را به علت‌های مختلف کاهش دهند، اتفاق خوبی نیست.ببران در پایان خاطرنشان کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه طبق اسناد بالادستی کشور قرار است تا سال ۱۴۰۴ رتبه ویژه‌ای را در این حوزه در منطقه به دست آوریم که متاسفانه با این هدف بسیار فاصله داریم و هرچه محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، خسارت‌ها و ضررها هم افزایش پیدا کرده و در نتیجه در این راه عقب می‌مانیم.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: