کد خبر: ۳۱۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 2023January 07
در تجویز آنتی بیوتیک اصرار نکنید و هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید.
شفاآنلاین>سلامت>محسن محمدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد سلامت این شهرستان اظهار کرد: سالانه بیش از ۸.۲ میلیون مورد جدید از عفونت توسط میکروب‌های مقاوم به باکتری در دنیا رخ می‌دهد که در نتیجه آن بیش از ۳۵ هزار نفر می‌میرند، بر این اساس مقاومت آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:وی گفت: داروهای ضدمیکروبی،  داروهایی  هستند  که باعث کشته  شدن و یا محدودیت رشد میکروب ها می شوند که داروهای  ضدباکتری،  ضدویروس،  ضدقارچ  و ضد انگل  در این  دسته  دارویی  قرار  می گیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود:  هنگامی که سیستم ایمنی نمی‌تواند در مقابل یک میکرو ارگانیسم دفاع کند پزشک اقدام به تجویز دارویی ضد میکروبی می کند و اگر باکتری را به صورت قفل در نظر بگیریم آنتی بیوتیک به مانند یک کلید است، که به باکتری نفوذ کرده و مانع از رشد و تکثیر این موجود زنده می شود. 

وی ادامه داد: مقاومت به داروهای ضدمیکروبی موقعی بروز می یابد که میکروارگانیسم به اثرات داروها مقاوم  شوند و به همین دلیل درمان عفونت پیچیده و خطر انتشار بیماریها نیز افزایش پیدا می کند و برخی اوقات غیرممکن می شود و منجر به بیماری های شدید و مرگ شود.

محمدی اظهار کرد: علل بروز مقاومت  میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها ممکن است به دلیل استفاده بی رویه از داروهای ضد میکروبی باشد.

وی افزود: استفاده نادرست از داروهای ضدمیکروبی و همچنین مصرف بیش از حد آن در صورتی که کاربرد و فایده جهت بیمار نداشته باشد ممکن است منجر به ایجاد میکروب مقاوم به درمان شود، به طور مثال استفاده از داروهای ضدمیکروبی در درمان بیماریهای ویروسی مثل سرماخوردگی،کرونا یا آنفولانزا کاربردی ندارد.

وی در همین راستا تصریح کرد: استفاده از داروهای وسیع الطیف در درمان بیماریهای عفونی ساده، منجر به تولید میکروبهای مقاوم، که به درمان معمول پاسخ نمی دهند، خواهد شد که در این صورت آنتی بیوتیک‌های معمولی بی اثر خواهند شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در هر زمانی که باکتری با آنتی بیوتیک تماس پیدا کند ممکن است مقاومت میکروبی از طریق جهش در ژن این میکروب ایجاد شود که در مواجهات بعدی درمان را بی اثر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه آنتی بیوتیک هرگز پاسخ درمانی هر بیماری عفونی نخواهد بود، توصیه کرد: در تجویز آنتی بیوتیک اصرار نکنید و هرگز به طور خودسرانه اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید و در روش درمان از پزشک خود کمک بخواهید و در صورت مصرف آنتی بیوتیک، به زمان  و مقدار تجویز شده دقت کافی داشته باشید. 

وی با اشاره به اینکه  بهداشت دست ها در زمان عفونت بسیار مهم است، افزود: با شستن مرتب دست‌ها،  بهداشت دست را در خانه و محیط های درمانی بهداشتی، رعایت کنید و در زمان  عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنید و با انجام این روش ها از از انتشار میکروب‌های مقاوم پیشگیری کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: