کد خبر: ۳۱۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ - 2023January 07
کارت ملي شما را 100 ميليون تومان خريداريم اين سخنان يک پرنده فروش است که مدعي است تنها براي کد ملي اشخاص حاضر به پرداخت اين ميزان پول است
 شفاآنلاین>سلامت>کارت ملي شما را 100 ميليون تومان خريداريم اين سخنان يک پرنده فروش است که مدعي است تنها براي کد ملي اشخاص حاضر به پرداخت اين ميزان پول است . مبلغي بالايي که در شرايط سخت اقتصادي حاکم قطعا افراد زيادي را وسوسه مي کند تا به اين درخواست تن دهند .

به گزارش شفاآنلاین:در واقع شايد مشابه چنين درخواستي از سوي کاسبان و افراد گروه هاي مختلف نيز مطرح شود . فارغ از آنکه تسري چنين رويکردي در جامعه نشان دهنده عمق فاجعه اقتصادي است که تمامي گروه هاي جامعه را به سمت دلالي و استفاده از رانت ناشي از اقتصادي دستوري سوق داده و تداوم آن با اين وضعيت اجتناب ناپذير خواهد بود . اما الينکه اين افراد با کارت ملي چه درآمدي کسب مي کنند که حاضرند بابت آن 100 ميليون بپردازند موضوعي است که بررسي ها از رانتي بزرگ در بورس کالا حکايت دارد. چرا که علي رغم سودي که خودروسازان از عرضه محصولات خود در بورس کالا مي کنند، اما عدم عرضه مناسب و تورم انتظاري حاکم باعث شده تا بازار آزاد همچنان قيمت خود را بر اساس نرخ دلار 40 هزار توماني منطبق کند. البته اين روند شايد در خودروهاي داخلي چندان نمود نيابد ، اما در آستانه ورود خوروهاي وارداتي و مقاومت بازاريان و دارندگان خودروهاي خارجي قديمي چند ميليارد توماني باعث شده تا از هم اکنون براي ورود خارجيهاي با کيفيت و کسب سودهاي چند صد ميليوني صف هاي زيادي تشکيل شود و در اين ميان محدوديت خريد چاره اي جز خريد و فروش کارت ملي افرادو دهک هاي پايين جامعه را باقي نمي گذارد.

 گسترش دلالي گري به کل جامعه

بررسي ها از رونق معاملات خريد خودرو در بورس کالا نشان مي دهد؛ در هفته‌هاي گذشته صف‌هاي طولاني براي عرضه خودرو در بورس کالا تشکيل شده که اين موضوع باعث شده تا در هفته پيش رو عرضه 12 هزار خودرو در اين تالار برنامه ريزي شود از سوي ديگر خبر عرضه قريب الوقوع خودروهاي وارداتي در بورس کالا نيز مزيدي بر علت بوده تا شاهد تشديد صف هاي خريد باشيم. اما محدوديت هاي خريد خودرو خود را در قالب بازار سياه معاملات کارت ملي نمايان کرده است . در واقع  بر اساس قانون خريد خودرو در بورس کالا، «هر کد ملي (خريداران حقيقي) صرفا مجاز به به ثبت سفارش بر روي يکي از کدهاي عرضه شده در تاريخ عرضه و صرفا براي يک دستگاه خودرو هستند». بنابراين از بين هرتعداد محصولي که عرضه مي شود هر فردي فقط مي‌تواند براي يک خودرو درخواست خريد ثبت کند. بر اساس اين  قانون ،هر فرد داراي کارت ملي که بالاي 18 سال سن دارد و از سال 98 تا کنون خودرويي به نام داشته يا دارد، نمي‌تواند از طريق بورس کالا صاحب خودرو شود. در واقع اصلي‌ترين شرط براي خريد خودرو بورسي، داشتن کارت ملي و نداشتن خودرو از 4 سال قبل تا به امروز است.

 سودهاي 50 تا 500 ميليون توماني خريداران کارت ملي

حال چه اتفاقي افتاده که علاوه بر دهک هاي پايين جامعه دهک هاي متوسط نيز  چاره اي جز فروش کارت ملي خود ندارند . موضوعي که در بورس کالا رقم خورده و نتيجه آن نه تنها دلالي و قيمت خودرو را در بازار آزاد کاهش نداده بلکه اندک افرادي که از طريق قرعه کشي قادر به خريد خودرو بودند را نيز از بازار حذف کرده است . البته ميزان سودي که خريداران کارت از خودروهاي بورسي به دست مي آورند از حداقل 50  تا 500 ميليون تومان بسته به نوع خودرو در نوسان است.

اجاره کارت ملي براي خريد خودرو، يعني کساني که سرمايه دارند از کارت ملي کساني که پول ندارند استفاده کنند و خودرو بخرند. اين اتفاق در بازار دلار نيز طي چند سال اخير رخ داده است. در اين معامله صاحب سرمايه از کارت ملي فرد ديگري استفاده مي‌کند.

در اينجا به صاحب کارت ملي اجاره يا بخشي از سود داده مي‌شود. در بازار ارز هر کارت ملي را بين 300 تا 500 هزار تومان اجاره مي‌دادند.

از آنجايي که سود خريد خودرو از بورس کالا معمولا بيش از 50 ميليون تومان است و در خودروهاي گران‌قيمت چند صد ميليون تومان هم مي‌شود، احتمالا پولي که به صاحب کارت ملي داده مي‌شود خيلي بيشتر از بازار ارز است.آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: