کد خبر: ۳۱۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۳ دی ۱۴۰۱ - 2023January 03
حدود یک سال است که دولت و مجلس انقلابی به دنبال افزایش جمعیت با هر ایده و روشی هستند و در این راه روی به مشوق های اقتصادی آورده اند، بدون اینکه راهکار اصلی، یعنی حوزه اقتصاد و مشکلات مردم و هزینه های سرسام آور برای ازدواج و فرزندآوری با روند رشد بیکاری و رکود اقتصادی را ببینند.
شفاآنلاین>سلامت>با نگاهی به آمارهای منتشر شده در مورد تعداد موالید در 9 ماهه ابتدای امسال و در شرایطی که وام فرزندآوری و حواله خودرو و... این امیدواری را ایجاد می کرد که شاید امسال با روند افزایش جمعیت مواجه شویم، اما شاهد بودیم که در 9 ماه ابتدایی امسال روند کاهشی تولد داشتتیم.

به گزارش شفاآنلاین:براساس این آمار در شرایطی که رشد نرخ رشد جمعیت در سال 1365 ، 3/91 درصد بود، رقمی که در سال 1401، به شکل معنا داری به 7درصد رسیده است!. آماری که به زعم برخی از کارشناسان می تواند دلیلی باشد برای شکست طرح هایی مانند اعطای زمین و خودرو برای تشویق شهروندان به فرزند آوری. حالا کارشناسان با استناد به همین گزارش ها در کنار جمعیت کشور سالمند بالای 60 سال کشور (که به 2/11 درصد رسیده است) مدعی‌اند که طرح های تشویقی دولت و مجلس نتوانسته چندان که باید وشاید گره کور کاهش فرزند آوری در کشور را درمان کند.

هنوز زمان هست!

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی اما برخلاف نظر کارشناسان با جدیدیت تمام از طرح‌های تشویقی فرزند آوری دفاع کرده و می‌گوید: «این قانون تازه چند ماه است که اجرایی شده است و در این مدت شاید تنها 30 درصد طرح‌های تشویقی محقق شده باشد. اما اینگونه طرح‌ها مانند طرح‌های اجرا شده در مورد ارز و دلار نیست که هر وقت اجرا شود، از همان فردا شاهد آثار آن باشید.

امیر حسین بانکی پور فرد، در ادامه صحبت‌هایش تصریح می‌کند: «این طرح حدود 9 ماه از عمرش می‌گذرد و برای مشاهد آثار اجرایی آن در فرزند آوری حداقل یکسال زمان نیاز است. اما در مورد طرح موازی این طرح یعنی پروژه تشویق به ازدواج آمار نشان می‌دهد که تعداد ازدواج‌ها با همین سیاست‌های در پیش گرفته، افزایش داشته است.»

وی با ذکر اینکه به نتیجه بخش بودن این طرح‌ها کاملا امیدواریم می‌گوید: «نگاه ما در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت، حل مساله است و مانع زدایی از ازدواج جوانان نه فقط ایجاد انگیزه برای آنها چرا که طی 30 سال گذشته موانع زیادی برای فرزند آوری در کشور ما وجود داشته که حقیقتا هیچ گاه فکری برای رفع آنها صورت نگرفته است.»

بانک‌ها کارشکنی می‌کنند

این نماینده مجلس در مورد انتقادهایی که تعدادی از شهروندان در مورد کارشکنی های بانک برای اعطای وام های فرزند آوری مطرح می کنند نیز می گوید: «متاسفانه این انتقادها کاملا درست است. اما همین بانک ها با همین نظارت هایی که ما داشته‌ایم طی یکسال گذشته حدود یک میلیون و 600 هزار وام ازدواج به متقاضیان داده اند و 300 تا 400 هزار زوج هم در صف هستند.

به همان نسبت تاکنون 600 هزار نفر وام فرزند آوری دریافت کرده‌اند و البته باز هم 300 تا 400 هزار نفر هم در صف دریافت این وام هستند. درواقع عملکرد بانک ها هم خوب بوده و هم بد. یعنی باید با نظارت و بررسی بیشتر نقاط ضعف عملکردی آنها را به نقاط قوت تبدیل کرد. اما باز هم تاکید می کنیم که برای سنجش موفقیت طرح فرزند آوری باید حداقل تا نیمه سال 1402 منتظر ماند.»

با کدام بودجه؟

اما دکتر شهلا کاظم پور، جامعه شناس نظر متفاوتی با بانکی پور دارد و به عنوان یکی از منتقدان این طرح‌های تشویقی، می‌گوید: «ما بارها به این سیاست‌ها انتقاد داشته و داریم. حتی اعلام کردیم که براساس تجارب مختلف کشورهای غربی، تاثیرش بر روی فرزند آوری 50-50 است. از سویی با توجه به شیوه‌های اجرای طرح‌ها در ایران بعید است که اینگونه راهکارها بتواند در کشورمان مثمر ثمر باشد. ضمن آنکه مبلغ این وام ها یا محرک های تشویقی در حدی نیست که کسی بخواهد به خاطر آن تصمیم به فرزند آوری کند.

کاظم پور با ذکر اینکه این طرح نیز به احتمال زیاد مانند طرح های مشابه دیگر که معمولا چند ماهی اجرا می‌شود و بعد به فراموشی سپرده خواهد شد، می‌گوید: مسئولان مدعی‌اند که ما حتما بانک‌ها را موظف می کنیم تا این وام را بدهند. اما من می‌خواهم بگویم با توجه به کسری شدید پول در بانک‌ها، فقط در صورتی می‌توان این طرح ها را اجرایی کرد که بانک ها اسکناس چاپ کنند.

این جامعه شناس با ذکر اینکه مشوق‌های مالی تاثیر گذار هستند؛ ولی در عمل این سیاست‌ها، عوامل روبنایی محسوب می‌شوند و اصل اساسی برای والدین و فرزندآوری آنها توجه به مسائل فرهنگی است می گوید: «اینکه کیفیت زندگی فرزندی که به دنیا می‌آورند؛ چگونه خواهد بود یا اینکه نگرانی‌های تربیتی وی با توجه به فضای آلوده جامعه و خشونت و فرزندسالاری و... چگونه باید حل شود؟! واقعیت این است که وقتی وضعیت معیشت خانواده ها تا این حد سخت و دشوار شده است و از عهده تامین «حداق» ها نیز برنمی آیند، فرزند آوری آنهم با تورم و نرخ های اقلام مختلفی که برای رشد یک نوزاد لازم و ضروری است، کاملا بی معنا و به نوعی طنز محسوب می شود!»

روند تولد در مقابل سقط جنین اقتصادی

خودروهایی که بچه نیاوردند! / 95 درصد سقط جنین ها در ایران غیرقانونی است

گزارش های منتشر شده اما، نکته مهم دیگری را نیز در دل خود دارد. اینکه در صورت ادامه این رویه، رشد جمعیتی ایران بین سالهای 1405 تا 1420 به صفر خواهد رسید. از سویی آمار موالید هم مُهر تاییدی دیگری بر این ادعا است که چرا که براساس آمار ثبت احوال، تعداد نوزادان متولد شده در سال 1395، 1159983 مورد بوده است که این آمار در 9 ماهه سال جاری به 810887 مورد کاهش پیدا کرده است.

سقط جنین نیز می تواند معیاری باشد برای سنجش موفقیت آمیز بودن طرح های نوزاد آوری. براساس گزارش های رسمی منتشر شده در ایران سالانه 370 هزار تا 530 هزار مورد سقط جنین در کشور رخ می دهد که 95 درصد آن غیرقانونی است.روزنامه آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: