کد خبر: ۳۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 21
شفا آنلاين-اگر کمی به فکر سلامت پاهای خود باشیم و پس از یک روز سخت بخواهیم از مسیر خنک مترو و زیرگذر به منزل برسیم، بعید است از پله استقبال نکنیم، بنابراین کمی شلوغی را تحمل می‌کنیم یا در صف عبور از پله‌برقی منتظر می‌مانیم.

به گزارش شفا آنلاين،البته تقریبا سالم‌ و روشن بودن پله‌برقی‌ها تبدیل به یک فکر فانتزی یا رویا برای پایتخت‌نشینان شده است. شهروندان تهرانی معمولا با صحنه غم‌انگیزی از پله‌های برقی خاموش، سر جایشان خشک می‌شوند و منظره انواع موانع از جمله گلدان‌های تزئینی مقابل ورودی پله‌برقی‌های نه یک یا دو روز ، بلکه هفته‌ها جلوی چشم آنهاست.

مشکلات تحریم و تمایل پیمانکاران به ارائه قیمت‌های کمتر در مناقصه‌های تامین پله‌برقی اماکن مختلف مترو یا فضاهای دیگر شهری به عنوان اصلی‌ترین دلایل، باعث شده تا پله برقی‌های تولید داخل، با کیفیتی بسیار پایین مشکل‌ساز شوند و صدای مردم را دربیاورند. اما دشواری‌های زندگی امروز و حجم رفت‌و‌آمد شهروندان به گونه‌ای نیست که بتوانیم از چنین نقصی در شهرمان چشم‌پوشی کنیم و آن را بی‌اهمیت بدانیم.

این روزها شهروندان تهرانی بیش از همیشه از خرابی پله‌های برقی گله‌مندند. پل‌های عابرپیاده مکانیزه، ایستگاه‌های مترو و جدیدا زیرگذر ولیعصر(عج) از مواردی هستند که بدون وجود پله برقی استفاده از آن برای افراد معمولی و سالم بسیار طاقت‌فرسا می‌شود چه برسد به افراد سالمند یا معلول که کاملا آنها را منصرف می‌کند و انگار مسئولان مربوطه یادشان می‌رود که این وسایل ایجاد شده تا مشکلی را حل کنند و نه با سهل‌انگاری‌ها مشکلات را بیشتر کنند.

زیرگذر ولی‌عصر(عج) یکی از پرترددترین نقاط تهران است و با این وجود شاهد هستیم که پله‌های برقی‌ آن یکی در میان خراب می‌شود. نگهداری زیرگذر ولیعصر(عج) بر عهده معاونت مالی اداری شهرداری منطقه شش است و شهرداری ناحیه یک منطقه 6 نیز بر انجام این وظیفه نظارت می‌کند. برای یافتن مسئول این خرابی‌ها پس از تماس‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که شهردار ناحیه یک منطقه شش شهرداری تهران باید جوابگو باشد. اما وی با انکار موضوع خرابی دو ماهه یکی از پله‌های برقی‌های زیرگذر، می‌گوید: "قبل از روز قدس همه پله‌های برقی سالم بود و هر اشکالی در این خصوص را برای برگزاری مراسم برطرف کردیم اما به دلیل حجم بالای تردد در این روز دو پله برقی که مربوط به ورودی پارک دانشجو و پله متصل‌کننده ورودی مترو به محوطه زیر‌گذر آسیب دیده است که امروز هم برطرف می‌شود". البته اظهارات این مسئول درمورد درست شدن پله‌برقی در آن روز درست بود اما دو روز بعد بنا بر مشاهدات پله‌برقی موازی پله قبلی خراب شده و گلدان‌های گل جلوی آنها قرار گرفت.

گلدان‌هایی که جلوی پله برقی قرار گرفته‌اند

در این میان مامور مستقر در زیرگذر و در حوالی پله برقی‌های مورد بحث ، بیشتر از مسئولین پاسخگو بود و در این گفت: "پله برقی کوچکی که به محوطه اصلی زیرگذر راه دارد از یک ماه قبل به دلیل اینکه موتور‌اش سوخته بود غیرقابل استفاده شد اما برای مراسم روز قدس آنرا تعمیر کرده بودیم، ولی در این روز جمعیت زیادی از آن استفاده کردند و باعث شدند که ترمز آن آسیب ببیند. حتی چند نفر از افراد به زمین افتاده و زخمی شدند. در حال حاضر هم علاوه بر پارگی هندل، موتور نیز سوخته است و فعلا قراری برای تعمیر آن وجود ندارد". این مامور گفت: " کیفیت این 4 پله ساخت داخل پایین است و چنین موضوعاتی از روز نصب قابل پیش‌بینی بود و تعجبی ندارد، البته شرکت ما تنها مسئول نگهداری و تعمیر این دستگاههاست و شرکت دیگر اقدامات مربوط به تهیه و نصب را انجام داده است. طبق قرارداد این شرکت باید خدمات پس از فروش ارائه می‌داد اما چون شهرداری بدهی خود را به هر دو شرکت ادا نکرده است. شرایط به این وضعیت ادامه دارد".

تعمیر پله برقی

بر اساس اظهارات و تماس‌های مکرر شهروندان و خبرنگار ایسنا، پله‌های برقی ایستگاه‌های مختلف مترو و چهارراه ولیعصربارها و بارها خراب شده و ساعت‌ها و روزها متوقف می مانند و و این یعنی بار مسافری که در هر لحظه از این مسیرها تردد می کنند روی زمین می‌مانند. براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا در روزهایی که هر دو پله‌برقی زیرگذر چهارراه ولیعصر همزمان خراب شده بود، جمعیت زیادی در کریدور ایستاده و بخشی از مردم با کنار زدن مانع‌هایی مانند گلدان و سطل زباله‌ از پله‌برقی‌های خراب و خاموش عبور کردند و در این شرایط ماموران زیرگذر سعی در متوقف کردن مردم داشتند.

متوقف شدن پله‌های برقی و تجمع مردم

گذشته از این در زمان افتتاح زیرگذر چهاراره ولیعصر شهردار تهران و مسئولان دیگر آن امکاناتی نظیر تکمیل آسانسورها را قول دادند تا معلولین هم بتوانند از این مجموعه بهره‌ ببرند اما اتفاق تاسف بار این است که نه تنها در آستانه سال تحصیلی جدید و شلوغ تر شدن این چهارراه از این دو آسانسور خبری نیست بلکه گویا این موضوع کاملا به دست فراموشی سپرده شده است. چرا که معاون عمرانی شهرداری منطقه 6 در جواب سوال ایسنا، مبنی بر زمان بهره‌برداری از این آسانسورها، گفت: "مگر در حال حاضر آسانسورها فعال نیست؟" نتیجه‌گیری اینکه فعلا تا اطلاع ثانوی خبر خوشی برای معلولان نداریم.

جای خالی حوضچه‌های پله‌برقی در ایستگاه های مختلف مترو تقریبا برای چشم مسافران عادی شده و آنها چندان امیدی به پر شدن این جای خالی ندارند. در حال حاضر ایستگاه‌های آزادی، ارم سبز، حبیب‌الله، استاد معین، نیروی هوایی، پیروزی و کل خطوط افتتاح شده خط 3 بدون پله‌برقی روزگار می‌گذرانند و خدمات نصفه و نیمه به مردم می‌دهند.

این خرابی‌ها از نگاه مسئولان داخلی ایستگاه‌ها مترو هم دیگر چندان به چشم نمیآید و مامور مستقر در ایستگاه حبیب‌الله در رابطه با رفع خرابی این پله‌برقی‌ها می‌گوید: "پول ندارند به پیمانکار بدهند، دلیلش همین است! " مامور دیگری هم می‌گوید "مگر در هر قطار چند نفر پیاده یا سوار می‌شوند که پله‌برقی را درست کنند؟ احتمالا در ایستگاه‌های کم‌تردد برای صرفه‌جویی در مصرف برق پله‌های برقی را از کار می‌اندازند".

دلیل خرابی گاه و بی‌گاه پله‌های برقی ایستگاه‌های مترو و رو‌گذرهای و زیر‌گذرهای شهر هر چه باشد دود آن به چشم شهروندان می‌رود، شهروندانی که علاوه بر خستگی و تحلیل رفتن سلامتی روزمره ، پول همه این هزینه‌ها از جیبشان رفته است.



ایسنا



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: