کد خبر: ۳۱۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022December 31
کرونا و زیرسویه‌هایش بعد از مدت‌ها که فروکش کرده و آرام گرفته بود و حتی برخی از پایان این پاندمی در جهان خبر می‌دادند، اما مجددا به صدر خبرها بازگشته و کارشناسان از احتمال اوج‌گیری مجدد آن سخن بر زبان می‌آورند و مقامات بهداشتی نسبت به طغیان آن هشدار می‌دهند.
شفاآنلاین>سلامت>همین دو روز پیش، سخنگوی وزارت بهداشت از مشاهده نخستین مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اومیکرون در کشور خبر داد . پدرام پاک‌آیین به رسانه‌ها گفت:«روز گذشته، سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید اومیکرون که در بسیاری کشورهای جهان شایع است، در کشورمان مشاهده شد.» پاک‌آیین افزود:«از این سه مورد، دو نمونه مربوط به زیرسویه BQ1 و یک مورد مربوط به زیرسویه XBB است.»سخنگوی وزارت بهداشت افزود:«با توجه به سرعت انتقال بالای این زیرسویه‌ها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلا به این زیر سویه‌های جدید خواهیم بود.»


آمارها نیز از احتمال بازگشت کرونا خبر می‌دهند. براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از روز چهارشنبه 7 دی تا پنج‌شنبه 8 دی 5 نفر از بیماران کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند، تا مجموع جان‌باختگان این بیماری، به 144 هزار و 682 نفر برسد.


اگرچه این آمار از مرگ‌ومیر کرونا در مقایسه با فوتی‌های پارسال همین موقع آن‌قدر کم و اندک است که حساسیتی را ایجاد نمی‌کند اما روند افزایشی آن در کنار بروز سویه‌هایی در برخی از کشورها می‌تواند نگران‌کننده باشد. به ویژه این که در هفته های اخیر بروز موج جدید کرونا در کشورهای مختلف نگرانی را از ایجاد پیک جدید این بیماری در کشورمان تشدید کرده است.


موجی که در سایر نقاط دنیا با گسترش زیرسویه‌های جدید امیکرون نظیر B.Q.1 و B.Q.1.1 یا همان زیرسویه‌های قبلی این ویروس مانند B.A.4 یا B.A.5 آغاز شده است و متخصصان بهداشتی کشور پیش‌بینی می‌کنند که این موج در آینده نزدیک ایران را نیز فرابگیرد.


صدای پای موج هشتم به گوش می‌رسد


در حالی که مقامات بهداشتی کشور از مشاهده نخستین مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون در کشور خبر می‌دهند که صدای پای موج هشتم کرونا نیز به گوش می‌رسد.


همین دو روز پیش، یک اپیدمیولوژیست از احتمال آغاز موج جدید کرونا در ایران با افزایش موارد روزانه ابتلا به این بیماری از نیمه دوم دی خبر داد و گفت:«منطقی‌ترین تصمیم توسط دولت و عموم شهروندان این است که چندان روی ایمنی فردی یا جمعی در برابر کرونا حساب نکنند و حتما در هفته‌های آتی سطح انجام اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از ابتلا به کووید19 را بالا ببرند.»


بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز نگرانی از آغاز موج جدید کرونا در ایران در آینده‌ای نزدیک به ایلنا گفت:«با توجه به این که در هفته‌های اخیر موج جدیدی از شیوع کرونا در کشورهای مختلف شروع شده است و رفته رفته تعداد کشورهایی که وارد این موج می شوند، در حال افزایش است، نگرانی از آغاز موج جدید کرونا در ایران کاملا جدی است.»پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا نیز گفته است:«طبق پیش‌بینی‌ها، اواسط یا اواخر ژانویه (اوایل ماه بهمن) ممکن است موارد کرونا در ایران افزایش یابد.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع پیک هشتم وجود دارد، توضیح داده:«بله چون کرونا که هنوز تمام نشده است. تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد، احتمال وقوع پیک جدید هم هست، اما این که شدت پیک هشتم چقدر خواهد بود، باید صبر کنیم و ببینیم درگیر کدام سویه خواهیم شد.»


احتمال افزایش مبتلایان کرونا در روزهای آتی


عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز از احتمال افزایش مبتلایان کرونا در روزهای آتی خبر داد. دکتر محمد وجگانی روز گذشته در این زمینه به گفت:« BQ۱ هم درست مانند سویه BA۵ از زیرسویه‌های فرعی امیکرون است که همین سبب می‌شود بر اساس نظر کارشناسان این سویه هم بیماری‌زایی در حد امیکرون داشته باشد؛ هرچند که فراگیری بالایی دارد و این سبب می‌شود احتمالا در روزهای آتی با افزایش موارد مواجه شویم.»
در حالی که صدای پای موج هشتم کرونا به گوش می‌رسد که مدت زیادی بود موج کرونا در ایران فروکش کرده و در بسیاری از روزها آمار فوتی‌های این بیماری مهلک صفر بود، اما چند هفته‌ای است که کرونا مجددا در برخی کشورهای شرق آسیا از جمله ژاپن، چین، کره جنوبی، تایوان، هنگ کنگ و فیلیپین و برخی کشورهای دیگر نظیر آمریکا، مکزیک، برزیل، آلمان، روسیه، دانمارک و ... شایع شده است و هر روز آمارهای نسبتا بالایی از ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید19 در این کشورها به ثبت می‌رسد. این در حالی است که در ماه‌های گذشته، موج کرونا تقریبا در سراسر جهان رو به افول بود، اما حالا نمودارهای کرونایی بسیاری از کشورها دوباره در سراشیبی صعودی قرار گرفته است.
در ادامه هشدارها نسبت به اوج‌گیری کرونا، چند روز پیش مینو محرز؛ متخصص بیماری‌های عفونی به رسانه‌ها گفت:«کرونا مجددا در همه دنیا شیوع پیدا کرده و اگر امسال هم مراقب نباشیم، مانند ۳ سال پیش، سوش جدید این بیماری وارد کشور می‌شود.»


ضرورت کنترل مرزها


با صعودی شدن شیوع کرونا در دنیا بیم آن می‌رود که تعطیلات سال نو میلادی و افزایش مسافرت‌ها به شیوع بیشتر آن دامن بزند و باعث طغیان این بیماری شود. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها به این مهم اشاره کرده و گفته که با توجه به رفت‌وآمدها و مسافرت‌ها باید نظارت و کنترل کافی از مبادی مرزی صورت گیرد؛ زیرا عدم نظارت می‌تواند جرقه‌ای از افزایش ابتلا به بیماری در کشور باشد.
مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی نیز درخصوص شیوع کرونا در کشورهای دیگر و احتمال آغاز موج جدید این بیماری در ایران گفت:«در سال ۹۸ هم که این بیماری وارد کشور دقیقا در ایام تعطیلات سال جدید میلادی بود و تعداد زیادی از افراد تبعه کشور چین که در ایران زندگی می‌کردند، برای سال نو به کشورشان رفتند و هنگام بازگشت بیماری کووید را به کشور ما آوردند.» او گفته وزارت بهداشت باید همه مرزها را اعم از زمینی و هوایی کنترل کند و از افرادی که از سایر کشورها وارد می‌شوند، تست کووید گرفته شود.
با احتمال اوج‌گیری کرونا، مقامات بهداشتی کشور همان توصیه‌های پیشین را مطرح می‌کنند. آنها توصیه می‌کنند کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندانی که بیش از شش ماه از تزریق دز قبلی واکسن‌شان گذشته است، ضرورت دارد که نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.
علاوه بر توصیه به تزریق واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز توصیه می‌شود، استفاده از ماسک در اماکن پر ازدحام هنوز هم راه‌کار مهمی برای پیشگیری از بروز بیماری‌هایی نظیر کرونا و آنفلوآنزا است. به نظر می رسد که همه چیز برای ما کرونا از صفر شروع می‌شود. او سرایت می‌کند و ما یاباید رعایت کنیم به همان سفتی وسختی هفته‌های اول ورود به ایران و یا مانند هفته‌های بعد باید شاهد مرگ ومیر گسترده هموطنان‌مان باشیم.روزنامه همدلی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: