کد خبر: ۳۱۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022December 31
عمل جایگزینی دست بایونیک با روش کنترلی کپسول‌های آهنربایی با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
شفاآنلاین>سلامت>نخستین عمل جایگزینی دست بایونیک با روش کنترلی کپسول‌های آهنربایی با موفقیت در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام رضا (ع) از مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.
به گزارش شفاآنلاین:فلوشیپ جراحی دست و میکروسرجری و عضو هیأت علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این عمل با همکاری مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز روباتیک دانشگاه فردوسی مشهد و شرکت دانش بنیان نوآفرینان آویسای شرق در بیمارستان امام رضا (ع) انجام شد و مشهد تنها شهر کشور است که در این زمینه فعالیت دارد.
دکتر علی مرادی خاطرنشان کرد: اعضای هیأت علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اولین بار در کشور، روی موضوع اندام‌های قطع شده و جایگزینی دست بایونیک کار کردند که در این روش، از کپسول آهنربایی بر روی باقیمانده عضلات استفاده شده است تا حرکات ارادی فرد تشخیص داده شده و به دست مصنوعی انتقال یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تفاوت این دست مصنوعی با سایر عضو‌های مصنوعی، در دقت بالا و انجام حرکات پیچیده آن بوده و با وجود آنکه یک عضو مصنوعی است، اما به خوبی کار یک عضو طبیعی را انجام می‌دهد.
 
 
ایران؛ بی رقیب در جهانموفقت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عمل جایگزینی دست بایونیک
 
وی با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ رقیبی در سطح جهان در این شیوه درمانی جدید ارتوپدی نداریم، گفت: در حال حاضر دانشگاه معروف آمریکایی MIT تنها دانشگاهی در جهان بوده که تحقیقات مشابهی را در این حوزه انجام داده، اما هنوز وارد فاز اجرا بر روی بدن انسان نشده و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تنها دانشگاه فعال در زمینه جایگزینی دست بایونیک پیشرفته بوده است.
دکتر مرادی اضافه کرد: این تحقیق در کشور آمریکا ثبت اختراع شده و حاصل پنج سال کار مداوم مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز روباتیک دانشگاه فردوسی مشهد بوده که با موفقیت انجام شده است.
وی با بیان اینکه این کار طی یک سال و نیم اجرایی شده است، تأکید کرد: تاکنون دو عمل جایگزینی دست بایونیک بر روی دو بیمار قطع عضو از نیشابور و کاشمر انجام شده و هر دو نفر پس از انجام این عمل جراحی، قادر به کنترل پیشرفته دست مصنوعی هستند.
فلوشیپ جراحی دست و میکروسرجری ادامه داد: این اعمال جراحی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد توسط اینجانب، با همکاری دکتر مهدی عطایی فلوشیپ دست، دکتر مهلا دلیری دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر اعضای کادر درمان انجام شده است.موفقت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عمل جایگزینی دست بایونیک
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نقش درمان جدید در گردشگری سلامت
 
دکتر مرادی با اشاره به اینکه برنامه ویژه‌ای در حوزه گردشگری سلامت در زمینه جایگزینی دست بایونیک داریم، بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما با توجه به وضعیت بحرانی و جنگ در کشور‌های منطقه، درمان بیماران قطع عضو دیگر کشور‌ها با شیوه جایگزینی دست بایونیک در مشهد است.
وی خاطرنشان کرد: بی‌شک با توانمندی که در متخصصان این حوزه وجود دارد می‌توان با اجرای طرح گردشگری سلامت در این تخصص نوپا، زمینه درمان بسیاری از بیماران قطع عضو تمامی شهر‌های ایران و حتی کشور‌های مختلف جهان را در مشهد و با شیوه جایگزینی دست بایونیک فراهم کرد.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: