کد خبر: ۳۱۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 21
نمی دانم مسئولان محترمی که این نوشتار را می خوانند از چند و چون اجرای پزشک خانواده مطلع هستند یا نه اما بعید می دانم کسی گذرش به نظام سلامت بیفتد و نفهمد دست کم زمان اجرای پزشک خانواده با سریع ترین زمان ممکن ده سال است
شفاآنلاین>سلامت>این روزها چالش های عینی به حدی زیاد است که منتقدان و نقد شوندگان هم دیگر نه نیازی به اثبات دارند و نه نای انکار؛ همه چیز مشخص و معلوم است. در حوزه بهداشت و درمان و کلا سلامت هم صدای همه در امده است.  همه نگران هستند و هرکس که مسئولیتی دارد هشدار می دهد. اما راهکاری دیده نمی شود. شنیده ها حکایت از اعطای فرصت چند ماهه به وزیر بهداشت برای برون رفت از شرایط کنونی دارد و صحبت از اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده شده است.

 نمی دانم مسئولان محترمی که این نوشتار را می خوانند از چند و چون اجرای پزشک خانواده مطلع هستند یا نه اما بعید می دانم کسی گذرش به نظام سلامت بیفتد و نفهمد دست کم زمان اجرای پزشک خانواده با سریع ترین زمان ممکن ده سال است. تازه اگر و تنها اگر همه مسئولین و دستگاه های کشور اعم از لشکری و کشوری بپذیرند که از یکایک افراد در هر جایگاهی؛ از فردا تمام خدمات سلامت را از مسیر پزشک خانواده دریافت کنند.

برای اجرای پزشک خانواده دست کم به پنجاه هزار پرشک عمومی نیاز داریم که هم اکنون حداکثر پانزده هزار نفر پزشک عمومی پای کار درمان داریم و به دلیل بی توجهی به جایگاه پزشک عمومی و تنزل نرخ ویزیت اکثر پزشکان عمومی ما درگیر کارهای متفرقه و یا غیر پزشکی شده اند.


لذا این صحبت های اخیر در مورد اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده با این سرعت قرار بر امر محال است.

اما واقعا در این مجال، مسائل اصلی چیست و چه باید کرد؟!

۱_کمبود منابع
۲_کمبود دارو
۳_کمبود نیروی انسانی
۴_ناتوانی در پیش بینی شرایط آینده


لذا اگر قرار باشد که کاری برای سامان دادن نظام سلامت کشور انجام دهیم نخست باید پرسید که آیا اجماع سیاسی بر سر این مساله وجود دارد که امنیت و رضایت اجتماعی و... به شدت به رضایت مردم در حوزه سلامت گره خورده و حمایت مالی از مردم در بحث سلامت در این دوره یک واجب حیاتی است یا خیر؟! اگر این نگاه وجود داشته باشد که می توان راهکار داد در غیر اینصورت مثل همیشه علاج واقعه را به بعد از وقوع سپردیم.

اما راهکارها:

۱_باید پذیرفت که کلان سطح مدیریت نظام سلامت نیازمند جدی و حیاتی به تقویت دارد و دانش و خصوصا فهم درست از محدودیت منابع و داشتن نگاه اثربخش یک مساله حیاتی است (نیازمند اقدام عاجل وزیر محترم بهداشت در تاسیس شورای سیاست گذاری با حضور وزرای سابق و مدیران ارشد که تجربه فیلد را داشته باشند هستیم بدون فوت وقت)

۲_هیچ سیاستی بدون همراهی کادر درمان میسر نیست لذا خیلی سریع نیاز به تامین منابع لازم برای برآورده کردن کف مطالبات کادر درمان داریم.)

۳_باید نسبت به واقعی کردن و استاندارد نمودن نرخ ویزیت اقدام کرد؛ ویزیت درست و استاندارد یعنی جلوگیری از دوباره کاری ها و سرعت عمل در تصمیم گیری؛ این مهم به حضور موثر جامعه پزشکی ختم می شود.

۴_تشکیل گروه آینده پژوهی برای رصد رخدادهای احتمالی

۵_صیانت از اموال سرمایه ای با مدیریت تکنولوژی سلامت و جلوگیری از ریخت و پاش ها و قول و قرارها

۶_نگرش جامع به همه ارایه دهندگان خدمت اعم از دولتی و عمومی و نیروهای مسلح و خصوصی و خیریه و هدایت همه جانبه این بخش ها در راستای منافع کلان ملی
مهدی اسفندیار  فعال حوزه سلامت/ سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: