کد خبر: ۳۱۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 20
شفاآنلاين -رئیس پژوهشگاه ابن سینا، از انجام برخی از روشهای منسوخ شده درمان ناباروری در کشور انتقاد کرد.
به گزارش شفاآنلاين، دکتر محمد مهدی آخوندی با اشاره به منسوخ شدن برخی از روشهای درمان ناباروری در دنیا از انجام آنها در بعضی از مراکز درمانی انتقاد کرد و گفت: روشGIFT  وZIFT سالهاست که در دنیا منسوخ شده است و علاوه بر هزینه، اثربخشی پایین می تواند آسیب جدی سلامت زنان را نیز در پی داشته باشد و در روش GIFT طی عمل لاپاراسکوپی، تخمک و اسپرم که از بیمار گرفته و در محیط آزمایشگاه آماده و از طریق یک کاتتر (لوله)ظریف و طی همان عمل جراحی به داخل ناحیه آمپول لوله رحمی انتقال داده می شوند تا لقاح در آنجا رخ بدهد. بعد از لقاح، تکامل رویان به طور معمول ادامه می یابد.

وی افزود: در روش ZIFT نیز تخمک های بارور شده در محیط آزمایشگاه، طی عمل لاپاراسکوپی به داخل لوله رحمی قرار منتقل می شوند.

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا، با اشاره به اینکه در این روشها امکان لقاح صد در صد نیست خاطر نشان کرد: میزان باروری تخمک، پیشرفت روند باروری و کیفیت جنین های تولید شده در این روشها قابل ارزیابی نیست و به همین سبب معمولا تعداد جنین های بیشتری منتقل می شود که این امر می تواند منجر به بارداری های چند قلویی و حاملگی خارج رحمی شود.

به گفته آخوندی، در روشهای درمان ناباروری نوین مثل میکرواینجکشن برخلاف روش GIFT و ZIFT تخمک و اسپرم هایی با بهترین کیفیت انتخاب و در محیط آزمایشگاهی با تزریق اسپرم به داخل تخمک از روند تشکیل جنین اطمینان حاصل می شود.

وی تاکید کرد: در روش میکرواینجکشن معمولا تعداد جنین کمتری به رحم انتقال داده می شود و لذا احتمال وقوع حاملگی خارج از رحم و بارداری چندقلویی کاهش یافته و درصد موفقیت درمان نیز بیشتر می گردد.

رئیس انجمن جنین شناسی ایران، خواستار به روز شدن روشهای درمان ناباروری در کشور شد و افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر امکان دسترسی به تکنولوژی جدید برای تجهیز آزمایشگاه های جنین شناسی وجود دارد، انجام روشهای نوین به دلیل کمتر تهاجمی بودن می تواند سبب پیشگیری از بروز عوارض  و در نهایت جلوگیری از اتلاف وقت زوجین شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: