کد خبر: ۳۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 20
با حضور 217 نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی
شفاآنلاین-تقاضای استیضاح فرجی دانا را 51 نفر از نمایندگان مطرح کرده بودند که این تقاضا در جلسه علنی 22 مرداد ماه مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش شفا آنلاین،جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور 217 نفر از نمایندگان مجلس به ریاست «علی لاریجانی» رییس مجلس برای بررسی استیضاح «رضا فرجی دانا» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

 

تقاضای استیضاح فرجی دانا را 51 نفر از نمایندگان مطرح کرده بودند که این تقاضا در جلسه علنی 22 مرداد ماه مجلس اعلام وصول شد.


در این جلسه، ابتدا موافقان و مخالفان استیضاح، طی دو ساعت دلایل خود را برای استیضاح فرجی دانا تشریح می کنند و سپس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دفاع از خود می پردازد.


براساس آیین نامه داخلی مجلس، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جمهوری حداکثر سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند.


طراحان استیضاح فرجی دانا معتقدند که شیوه مدیریت وی خلاف مصالح کشور است و این شیوه مانع رشد تولید علم در کشور و موجب قرار گرفتن دانشگاه ها در مسیر تندروی و افراط که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد، می شود. 


این درحالی است که بسیاری از نمایندگان مجلس، این اقدام را حرکتی شتابزده و سیاسی قلمداد کرده و معتقدند که فرجی دانا در طول یکسال گذشته عملکرد خوبی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته است. 


  بررسی روند استیضاح وزیران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نشان می دهد 21 وزیر استیضاح شدند که در این میان 17 جلسه بدون حضور رییس جمهوری بوده است.


نگاهی به دولت های تشکیل شده بعد از انقلاب اسلامی و رویکرد نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی با وزیران این دولت ها نشان می دهد در 21 مورد جلسه استیضاح فقط 6 جلسه استیضاح منجر به برکناری شده است.


نخستین استیضاح در 11 آبان 1361 در دولت سوم با وزیر مسکن شهرسازی که ˈشهاب الدین گنابادیˈ سکاندار آن بود، کلید خورد. نتیجه این استیضاح که رییس جمهوری و نخست وزیر وقت در آن حضور نداشتند؛ ابقای وزیر بود.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: