کد خبر: ۳۱۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 27
آن طور که کارشناسان می‌گویند علت رشد شاخص کل بورس تهران در ابتدای آبان ماه تزریق نقدینگی از سوی صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه بوده است، ولی به موازات تزریق نقدینگی از سوی این صندوق‌ها، سهامداران حقیقی نقدینگی تازه‌ای وارد بورس نکردند
شفاآنلاین>سلامت>با وجود یک دوره رشد در ماه گذشته، شاخص کل بورس در طول ۱۰ روز گذشته در یک نقطه ثابت درجا زده است. کارشناسان بر این باورند که علت درجازدن شاخص بورس وارد نشدن نقدینگی به بازار سهام از سوی سهامداران حقیقی است.

  به گزارش شفاآنلاین:از هفتم آبان ماه شاخص کل بورس تهران وارد یک روند صعودی شد و این روند تا ۲۲آبان ماه ادامه داشت، اما این روند صعود بعد از این تاریخ ادامه نیافت و شاخص کل بورس تهران بعد از این تاریخ در یک نقطه ثابت درجا زده است.

آن طور که کارشناسان می‌گویند علت رشد شاخص کل بورس تهران در ابتدای آبان ماه تزریق نقدینگی از سوی صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه بوده است، ولی به موازات تزریق نقدینگی از سوی این صندوق‌ها، سهامداران حقیقی نقدینگی تازه‌ای وارد بورس نکردند.

 آنطور که آمارها نیز نشان می‌دهد از هفتم آبان تاکنون نه فقط جریان ورود نقدینگی به بازار سهام مثبت نبوده، بلکه در این مدت ۴هز ار و ۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شده و در عین حال حجم معاملات خرد هم در سطح ۲ تا ۳هزار میلیارد تومان در روز باقی مانده است.

به‌نظر می‌رسد نقدینگی سهامداران حقیقی که می‌تواند محرکی برای رشد شاخص بورس باشد تمایل چندانی برای ورود به بورس ندارد. به زعم کارشناسان با وجود آنکه تزریق نقدینگی از طرف دولت می‌تواند منجر به رشد شاخص‌ها شود، اما این کافی نیست و برای تداوم رشد، باید نقدینگی سهامداران حقیقی نیز وارد بازار سهام شود. اکنون این پرسش مطرح است که چرا سهامداران حقیقی تمایل چندانی برای ورود به بورس ندارند؟

دلایل درجازدن شاخص

به زعم کارشناسان یکی از دلایلی که مانع ورود نقدینگی به بورس شده بالا بودن نرخ بهره اوراق بدهی است چرا که نرخ بهره این اوراق افزایش یافته و در عین حال سرمایه‌گذاری در این اوراق ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس دارد؛ به‌طور مثال ظرف روزهای گذشته نرخ بهره اسناد خزانه اسلامی و اوراق گام به سرعت افزایش یافته و این موضوع روی ورود نقدینگی به بورس اثر منفی بر جای گذاشته است.

آلبرت بغزیان یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: سیاستگذاران اقتصادی ما از این نکته مهم غافل شده‌اند که اگر نرخ بهره بدون ریسک مثلاً در محدوده ۲۰درصد باقی بماند، سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای که بازدهی کمتر از این میزان داشته باشد، توجیه نخواهد داشت.

به گزارش همشهری، با این حال این تنها موضوعی نیست که مانع ورود نقدینگی به بازار سهام شده است، عوامل دیگری ازجمله نامتناسب بودن قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری، ابهام در مفاد لایحه بودجه سال بعد و افزایش برخی ریسک‌های سیاسی و اقتصادی از جمله دلایلی است که تمایل سرمایه‌گذاران را برای ورود به بورس کمتر کرده است.

وحید شقاقی‌شهری، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مشکلات حاکم در اقتصاد کشور این بوده که در چند وقت گذشته نقدینگی به سمت بازار دلار حرکت کرده است، گفت: بازار سرمایه می‌تواند نقدینگی‌های موجود در اختیار سرمایه‌گذاران را جذب کند و مانع از سفته‌بازی در دیگر بازارهای دارایی‌محور شود. با این حال بازار سهام با ابهام‌هایی مواجه است.

او ادامه می‌دهد: :بخشی از مسائل حاضر در بازار و نیز رفع آنها فقط مربوط به یک سازمان و وزارتخانه نیست، بلکه باید در خصوص مسائلی مانند حذف قیمت‌گذاری دستوری، جلوگیری از تغییرات مکرر سیاستگذاری‌ها و مقررات درون دولت و حتی سه قوا به اجماع نظر برسند، چرا که این امر می‌تواند کمک‌کننده در پیش‌بینی‌پذیری بازار و نیز ایجاد ثبات در معاملات بورس باشد.

این استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه مسائلی مانند شفافیت نهاد ناظر، تقویت نهاد ناظر و اصلاح برخی نهادها باید در دستور کار قرار بگیرد، اضافه می‌کند: حذف قیمت‌گذاری دستوری گامی رو به جلو برای اقتصاد کشور است. اگر وزارت اقتصاد بتواند مسئله مربوط به قیمت‌گذاری دستوری را برطرف کند بازار سهام شفاف‌تر، با ثبات‌تر و پیش‌بینی‌پذیر می‌شود و این موضوع بخش زیادی از مشکلات بازار سرمایه را رفع می‌کند.

او درباره تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس می‌گوید: ورود صندوق توسعه ملی به بازار سهام می‌تواند منجر به افزایش عمق بازار و ورود نقدینگی تازه به بورس شود که این، اتفاق مثبتی است و در همه جای دنیا صندوق‌های ثروت اقدام به خرید سهام در بازار داخلی و نیز بازار سهام دیگر کشورها می‌کنند.

حسنعلی بشارت‌احسانی یک کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه در روزهای گذشته حمایت دستگاه‌های دولتی و صندوق توسعه، عامل رشد بورس بوده است، می‌گوید: بازار در این روزها ثباتی را تجربه کرده و مقداری مثبت شده است، ولی تداوم آن در شرایط فعلی، مقداری با ابهام مواجه است. بازار سهام با ریسک‌هایی همچون مشکلات اقتصادی و اجتماعی روبه‌روست. از طرفی دیگر تحریم‌ها صادرات را با مشکل مواجه می‌کنند، حتی اگر افزایش نرخ دلار منجر به سودآوری شرکت‌ها شود، هزینه‌های تحمیلی تحریم بسیار زیاد است.

او ادامه می‌دهد: به‌نظر می‌رسد بازار سهام تا پایان سال در همین محدوده نوسان داشته باشد، ولی افت شدیدی را برای آن متصور نیستم، چراکه قیمت سهام ریزش زیادی را به‌خود دیده است. سهام بسیار ارزان است، اما از منظر ریسک‌ها در بازار چشم‌انداز مثبتی دیده نمی‌شود. اگر این ریسک‌ها مرتفع شود سرمایه‌گذاران خرد و کلان وارد بازار سرمایه خواهند شد. باید گفت آینده بورس با ابهام مواجه است، همچنین تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای شرکت‌های فعال در این حوزه ایجاد کرده است تا جایی که چشم‌انداز مثبتی هم برای مرتفع شدن آن وجود ندارد.
برچسب ها: بازار سرمایه ، شاخص ، بورس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: