کد خبر: ۳۱۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022November 24
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی موفق به تولید فراورده دارویی موثر بر درمان چاقی و کنترل اشتها با استفاده از عصاره گل راعی شدند.
شفاآنلاین>سلامت>یک دانش آموخته طب ایرانی دانشکده طب ایرانی و مکمل این دانشگاه در این خصوص گفت:در پژوهشی با موضوع "کپلیساسیون گل راعی در درمان چاقی" پس از بررسی گیاهانی با خاصیت کاهش اشتها، کارآزمایی‌های بالینی و مطالعات حیوانی بر روی گیاه گل راعی که پیش از این در درمان میگرن، افسردگی و اختلالات خلقی کاربرد داشت بررسی شد و تاثیر عصاره این گیاه بر مسیر‌های عصبی مرکزی و کنترل اشتها و درمان چاقی به اثبات رسید.
به گزارش شفاآنلاین:دکتر منیر السادات صاحبکار افزود: تولید عصاره گل راعی ثبت اختراع شده است و کارآزمایی بالینی بر روی تاثیر عصاره گل راعی در کنترل اشتها و درمان چاقی در ژورنال علمی European Journal of Integrative Medicine به چاپ رسیده است.
وی گفت : چاقی، همه گیری جهانی پیدا کرده است و پنجمین علت مرگ و میر در دنیا، چاقی و پیامد‌های چاقی به شمار می‌رود و بسیاری از عوارض چاقی می‌تواند بار مالی زیادی را به شبکه بهداشت و درمان کشور وارد کند و بدین منظور تلاش شد که با تحقیق و بررسی مقالات مرتبط با موضوع چاقی راهکار‌های کاهش اشتها بررسی شود . 
مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، آپنه خواب، برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و می‌تواند عوارض سایکولوژیکی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات خوردن و کاهش اعتماد به نفس را به دنبال داشته باشد.
دکتر هدی عزیزی افزود: گیاه گل راعی (یا گیاه هزارچشم، علف چای) به علت خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان، و افزایش سطح سروتونین می‌تواند در درمان چاقی موثر باشد.
وی گفت : بار اقتصادی چاقی بسیار زیاد است و سالانه ۰.۷ تا ۲.۸ درصد از هزینه‌های بهداشتی کشور‌ها را به خوداختصاص می‌دهد.
مدیر گروه طب چینی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : درمان استاندارد چاقی تغییر شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی و ورزش است و مبنای درمان استاندارد کاهش کالری دریافتی با رژیم غذایی بر اساس هرم کالری و افزایش کالری مصرفی با ورزش است.
عزیزی افزود: حفظ و تداوم تغییرات رفتاری مرتبط با کاهش وزن، می‌تواند چالش برانگیز باشد و موفقیت‌های کوتاه مدت لزوما منجر به حفظ طولانی مدت تغییرات رفتاری نمی‌شود از این رو بسیاری از بیماران به تنهایی موفق به این تغییر یا حفظ آن نمی‌شوند و تمایل به استفاده از روش‌های طب مکمل و تلفیقی در کنار درمان استاندارد را دارند که در این راستا این فراورده دارویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراحل کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشته است و پیگیری برای تولید محصول نیز در حال انجام است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: