کد خبر: ۳۱۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 14
اگرچه قبول وضعیت اعتیاد هر فرد برای خانواده و نزدیکان دردناک است، اما نخستین قدم برای کمک به فرد معتاد این است که اعتیاد او را بپذیرید. این پذیرش باعث می‌شود واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنید و تصمیمات درست و منطقی بگیرید
شفاآنلاین>سلامت>مهم‌ترین مسئله برای موفقیت درمان اعتیاد، تمایل و اراده خود فرد است. اگر فردی تمایلی به ترک ندارد باید پیش از هر اقدامی انگیزه لازم برای ترک را در او ایجاد کنیم. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا به درستی با معتاد رفتار کرده و با ایجاد انگیزه او را به ترک تشویق کنید.

واقعیت را بپذیرید
اگرچه قبول وضعیت اعتیاد هر فرد برای خانواده و نزدیکان دردناک است، اما نخستین قدم برای کمک به فرد معتاد این است که اعتیاد او را بپذیرید. این پذیرش باعث می‌شود واقع‌بینانه به مسئله نگاه کنید و تصمیمات درست و منطقی بگیرید.

قاطع برخورد کنید
اکثر افرادی که مواد ‌مخدر یا الکل مصرف می‌کنند با وجود علائم و عوارض جسمانی و روانی مشهود، اعتیاد خود را انکار می‌کنند یا باور دارند که مصرف آنها تحت کنترل خودشان است و معتاد نشده‌اند.
اگر می‌خواهید معتاد را برای ترک راضی کنید، باید ابتدا به‌طور صریح و شفاف با او طوری صحبت کنید که وجود مشکل اعتیاد را بپذیرد. در این گفت‌وگو باید به او بفهمانید که وضعیت بد و مشکلش برای شما مهم و نگران‌کننده است و هدف شما تنها کمک کردن به اوست.

تامین مالی معتاد را قطع کنید
اگر فرد معتاد منبع درآمدی ندارد و شما مخارج او را تامین می‌کنید، کمک مالی خود را قطع کنید. این کار شما ممکن است با خشونت بیمار همراه باشد و بخواهد با زور یا آسیب رساندن به شما یا خودش پول دریافت کند. با وجود این تسلیم نشوید و به‌گونه‌ای رفتار کنید که فرد بداند این کار شما به خاطر کمک به او بوده است.

برچسب‌زدن ممنوع
برخی خانواده‌ها از روی ناآگاهی برای اینکه فرد را از اعتیادش آگاه کنند از صفت‌ها و برچسب‌های منفی مانند بی‌مسئولیت و خودخواه استفاده می‌کنند. این کار با ایجاد احساس خشم، تنفر و کینه در بیمار تنها اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. در این حالت گاهی فرد از سر لجاجت در برابر ترک مقاومت بیشتری کرده و افزایش مصرف مشکلات بیشتری پیش می‌آورد.

محبت و حمایت خود را نشان دهید
شخص گرفتار اعتیاد معمولا دچار بیماری‌های روانی و کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس می‌شود و احساس می‌کند از سوی جامعه و خانواده طرد شده و حتی اگر اعتیاد خود را کنار بگذارد کسی او را نمی‌پذیرد. شما باید به‌عنوان خانواده و نزدیکان احساس مهم و مؤثر بودن در خانواده و جامعه را به او بدهید و نشان دهید وجود این فرد برای شما ارزشمند است و در هر شرایطی او را دوست دارید. این کار تأثیر بسزایی در تشویق معتاد به ترک اعتیاد خواهد داشت.

اعتیاد عزیزانتان را جار نزنید
برخی افراد با وجود پذیرش اعتیاد به‌دلیل واهمه از فاش شدن اعتیاد در محل کار و اطرافیان و رفتن آبرو، از اقدام به ترک خودداری می‌کنند. باید به این افراد بقبولانیم که تنها آنها گرفتار اعتیاد نیستند و بسیاری افراد با تصمیم به‌موقع و درست، خود را از این بلای خانمان سوز نجات داده‌اند.
اگر شما یا یکی از نزدیکانتان تصمیم به ترک گرفته است، لازم نیست دیگران را از وجود اعتیاد و اقدام به ترک مطلع کنید. تنها اطلاع یک نفر مورد اعتماد کافیست تا در همه مراحل در کنار فرد معتاد باشد و به او کمک کند تا راحت‌تر مراحل درمان اعتیاد را طی کند.

پیش‌شرط‌های فرد معتاد را نپذیرید
گاهی فرد معتاد از حساسیت و اهمیت اعضای خانواده سوءاستفاده کرده و پیش‌شرط‌هایی را برای ترک اعتیاد خود تعیین می‌کند. خانواده نیز برای تشویق فرد معتاد به ترک اعتیاد با دادن وعده‌های متفاوت به او باج می‌دهد تا اعتیادش را کنار بگذارد.
تجربه کلینیک «ترک اعتیاد تهران پاک» نشان می‌دهد باج دادن روش مناسبی برای ایجاد انگیزه ترک در فرد معتاد نیست و هرگز برای ترک اعتیاد فرزند یا همسرتان باج‌خواهی او را نپذیرید. در واقع شخص معتادی که برای ترک پیش‌شرط تعیین می‌کند، هنوز در مرحله انکار است و واقعیت اعتیاد خود را نپذیرفته است.

تغییر نگرش در رابطه با مراکز ترک اعتیاد و کمک گرفتن از متخصص
برخی معتادان بعد از پذیرش اعتیاد و تصمیم برای ترک از مراجعه به مراکز ترک اعتیاد اجتناب می‌ورزند. زیرا تصور می‌کنند در این مراکز قرار است تحت شکنجه قرار گیرند. شما باید این نگرش غلط را در آنها اصلاح کنید. آنها باید بدانند در کلینیک ترک اعتیاد، برنامه‌ریزی و درمان اعتیاد تحت نظر پزشک متخصص و کادر درمان صورت می‌گیرد و علائم و عوارض ترک به‌طور صحیح تحت کنترل قرار دارد.مریم آل‌یاسین- روانشناس/ همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: