کد خبر: ۳۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 19
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین: برای ازدواج، برخورداری هر فرد از پختگی روانی؛ عاطفی و شناختی ضرورت دارد. این پختگی یعنی فرد تفاوت های همسر خود را به رسمیت می شناسد و به این نکته توجه دارد که او هم به طور کامل رفتارهایی که همسرش از وی انتظار دارد را نشان نمی دهد.

دکتر فربد فدائی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: بنابراین هر 2 می کوشند برای نزدیک تر شدن به یکدیگر دیدگاه های دیگری را بفهمند.

وی ادامه داد: حال تمایل به این که دیگری مطابق میل دیگری رفتار کند به عنوان نوعی خود محوری کودکانه تلقی می شود و از عشق و دوستی سر چشمه نمی گیرد .بلکه حکایت از تملک به دیگری دارد.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر چنین فردی همسرش را نه به عنوان شریک زندگی بلکه به عنوان دارایی خود فرض می کند و در صورتی که چنین شخصی با رفتار مورد نظرش از طرف همسرش مواجه نشود به علت ناپختگی فکری از در تلافی و پرخاشگری وارد می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران ادامه داد: این شرایط بدون تردید عکس العمل شدیدتر طرف مقابل را به همراه خواهد داشت؛ حال آنکه هنگام مواجه با لجبازی بهترین کار عدم توجه فرد به این مسئله است.

وی  افزود:درچنین شرایطی  عنوان می شود که حتمأ موضوعی از طرف من موجب ناراحتی تو شده، پس می توانیم درباره آن صحبت کنیم، به این ترتیب مسئله به صورت منطقی قابل حل می شود، یعنی در اینجا ما به رفتار توجه کرده ایم نه به کلیت طرف مقابل.

دکتر فدائی تأکید کرد: اما در صورتی که همسر به علت ناپختگی طرف مقابل را مورد توهین قرار دهد و با او با الفاظی از قبیل نادان، نا آگاه، بی محبت و بی توجه صحبت کند کشمکش افزایش خواهد یافت.

وی توصه کرد: در صورت تکرار لجبازی و تلافی ابتدا با بزرگان خانواده مشورت و راهنمایی به عمل آید و در صورت عدم دستیابی به نتیجه مطلوب مراجعه به مشاور اهمیت دارد.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص تبعات تلافی کارهای بد زوجین در برابر یکدیگر به شفا آنلاین گفت: 2 کودک را در نظر بگیرید که با هم لج می کنند و نتیجه تداوم کار آنها برخورد لفظی و در نهایت برخورد بدنی خواهد بود.

وی اظهار داشت: در موارد بسیاری عامل طلاق بی توجهی به ذهنیات، خواسته ها و عواطف زوج یا زوجه بوده که به صورت لج و لج بازی و کینه توزی بروز کرده است. در حالی که اگر از ابتدا تصحیح می شد منجر به پاشیدگی زندگی نمی شد.

به گفته این روانپزشک، افراد با چنین شخصیت هایی( اهل لجبازی و تلافی ) شایسته زندگی مشترک نیستند،زیرا آنها  ابتدا باید خودشان را ارزیابی کنند. اگر با اعضای خانواده به لجبازی و تلافی دست زدند به معنی ادامه دار بودن این رویه در زندگی زناشویی آنها هم می باشد از این رو باید قبل از ازدواج به حل آن بپردازند.


گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: