کد خبر: ۳۱۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 12
عضو کمیسیون دارو و بهداشت دیده‌بان شفافیت و عدالت از نقش عوامل دولتی در کمبود دارو می‌گوید.
شفاآنلاین>سلامت>عضو کمیسیون دارو و بهداشت دیده‌بان شفافیت و عدالت از نقش عوامل دولتی در کمبود دارو می‌گوید.

به گزارش شفاآنلاین:وزارت بهداشت از روش واردات برای جبران کمبود ساده‌ترین داروها استفاده کرد؛ روشی که انتقادبرانگیز شد. پیش از این نسبت به کمبود ۲۰۰قلم دارو هشدار داده شده بود و بعد از آن خبرهایی درباره کمبود ۷۰۰قلم دارو منتشر شد. ساده‌ترین داروها مثل انواع مسکن، داروهای سرماخوردگی و آنتی‌بیوتیک‌ها که به گفته تولیدکنندگان، همواره بیش از نیاز کشور تولید می‌شد، در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند.

هامون سبطی، عضو کمیسیون دارو و بهداشت دیده‌بان شفافیت و عدالت حالا از دست‌های پنهان کمبود دارویی دیده‌بان شفافیت و عدالت می‌گوید و خواستار توقف هرچه سریع‌تر اجرای طرح دارویار است؛ چراکه معتقد است این طرح نقش اصلی در کمبودهای دارویی دارد و در کنار آن اتفاقات رخ داده در دوره قبلی ریاست بر سازمان غذا و دارو، وضعیت را متشنج کرده است. او در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره پشت‌پرده کمبودهای دارویی و دست‌های پنهانی که در سازمان غذا و دارو به این وضعت دامن زده‌اند، توضیح می‌دهد.

در آن یک میلیارد یورو حرف و حدیث بسیار است. متولیان وقت سازمان غذا و دارو که متاسفانه تعدادی از آنها هنوز در سازمان حضور دارند، تصمیم گرفتند به جای این‌که روی این یک میلیارد یورو برنامه‌ریزی کنند، ارز کمتری در اختیار شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها قرار دهند و قیمت‌گذاری جدیدی داشته باشند. بنابراین به جای این‌که این ارز را حذف کنند، در مرحله اول 750میلیون یورو را آزاد کرده و به تولید داخل ضربه زدند.

من به عنوان یکی از اعضای دیده‌بان و به نمایندگی از آن، معتقدم سه کار برای اصلاح این وضعیت باید انجام شود. یکی این‌که سرشاخه‌های فساد باید شناسایی شوند، یعنی با رفتن یک فرد و باقی ماندن رویه و ساختار فاسد، اتفاقی نمی‌افتد و عملا فساد با شدت و ضعف کمتر باقی می‌ماند. اگر رویه اصلاح شود و فرد سالمی هم به ریاست این سازمان گذاشته شود، می‌توان سازمان غذا و دارو را که به عنوان یکی از کانون‌های فساد دارو در جامعه شناخته می‌شود، اصلاح کرد. اگر افراد ناسالمی در رأس این سازمان باشند، اجازه اصلاح ساختارها و رویه‌ها را نمی‌دهند. بنابراین نیاز است که یک فرد فعال، پاکدست و انقلابی در رأس این سازمان قرار گیرد و رویه‌های فسادزا را اصلاح کند.هم میهن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: