کد خبر: ۳۱۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۶ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 08
دانشمندان روش جدیدی برای ویرایش ژنوم باکتری‌ها در محیط‌های پیچیده با تجهیز ویروس‌ها برای شکار آن‌ها و استفاده از روش دستکاری ژنتیک کریسپر ابداع کرده‌اند.
شفاآنلاین>سلامت>کریسپر ابزاری است که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا ویرایش‌های دقیقی بر روی ژنوم سلول‌های زنده انجام دهند. این کار با کمک آنزیمی امکان پذیر می‌شود که بخشی از DNA را از هدف جدا می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا با ماده مفیدتری جایگزین شود. استفاده از این فناوری قدرتمند نه تنها به دانشمندان امکان می‌دهد راه‌های جدیدی برای درمان بیماری‌ها بیابند، بلکه از این طریق می‌توان محصولات سالم‌تری را تولید کرد، آفات را کنترل و آلرژن‌ها را از حیوانات خانگی حذف کرد. در نهایت از این طریق سلول‌ها به رایانه‌های کوچک تبدیل می‌شوند.
 به گزارش شفاآنلاین:در طبیعت، روش دستکاری ژنتیک کریسپر را در ابتدا باکتری‌ها به عنوان سازوکار دفاعی در برابر ویروس‌هایی استفاده کردند که آن‌ها را شکار می‌کردند اما در مطالعه جدید محققان ویروس‌های شکارگر باکتری به نام باکتریوفاژ‌ها (یا فاژها) را مهندسی ژنتیک کردند تا بتوانند سویه‌های خاصی از باکتری‌ها را مورد هدف قرار دهند و یک دی ان‌ای را به آن‌ها تزریق کنند تا ویرایش‌های خاصی در ژنوم آن‌ها انجام دهند.
در آزمایش‌های پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی، فاژ‌هایی که T ۷ و لامبدا نام‌گذاری شده‌اند، وظیفه داشتند ژن‌هایی را به باکتری خطرناک E. coli برسانند که باکتری‌ها را دستکاری کنند و مقاومت آن‌ها را در برابر یک نوع آنتی‌بیوتیک از بین ببرند. موفقیت این روش موجب امیدواری دانشمندان شده است.
در آزمایش بعدی، گروه از فاژ لامبدا برای انتقال آنچه به عنوان ویرایشگر پایه سیتوزین شناخته می‌شود استفاده کرد. این ابزار DNA هدف را ازبین نمی‌برد، اما بخشی از دنباله آن را تغییر می‌دهد و موفقیت در این زمینه مقابله با بسیاری از بیماری‌های خطرناک را تسهیل خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: