کد خبر: ۳۱۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022November 03
بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان بدهی به داروخانه‌ها داشتیم که تأمین و پرداخت شد. اگر مقدار جزئی مانده باشد، پرداخت می‌کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا پایان سال ظرفیت تولید سرم به ۶ میلیون واحد در ماه برسد، اظهار داشت: بدهی ٢ هزار میلیارد تومانی داروخانه‌ها پرداخت شد.

به گزارش شفاآنلاین:سید صولت مرتضوی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت و در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از تمهیدات این وزارتخانه برای بازار دارو خبر داد و گفت: مواد اولیه به صورت وفور تأمین و توزیع شده است و برای تولید داروهای آنتی‌بیوتیک ظرفیت‌های جدیدی تأمین کردیم.
وی در خصوص تولید سرم نیز توضیح داد: تا پایان سال ظرفیت تولید سرم را به ۶ میلیون سرم در ماه خواهیم رساند.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات دارویی با دستورات رئیس‌جمهور کاهش یافته است، اظهار داشت: بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان بدهی به داروخانه‌ها داشتیم که تأمین و پرداخت شد. اگر مقدار جزئی مانده باشد، پرداخت می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اظهار داشت: امروز نیز ۵ هزار میلیارد تومان بدهی به بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود.

مرتضوی همچنین درباره برنامه دولت برای بهبود معیشت مردم اظهار داشت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌های متنوعی داریم؛ نگاه کلان دولت، بهبود معیشت برای همه دستگاه‌های اجرایی و شغلی در کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تصمیمات خوبی در این زمینه برای کارمندان، کارگران و بازنشستگان گرفته شده و مأموریت ما در وزارت کار رفع فقر نسبی و مطلق و ایجاد رونق اقتصادی است.

مرتضوی درباره لغو بیمه قرارداد تکمیلی بازنشستگان با برخی مراکز درمانی گفت: این موضوع صحت ندارد؛ سازمان تأمین اجتماعی یک سری بدهی  به دانشگاه‌های علوم پزشکی و داروخانه‌ها داشته که پرداخت شده است؛ رقم این بدهی حدود ٢ هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها بوده که پرداخت شد. یکی دو بیمارستان در این زمینه وجود داشت که حسب دستوری که وزیر بهداشت داد، این مشکل برطرف شد.

از روزهای ابتدایی اجرای طرح دارویاری با توجه به مطالبات معوق مانده داروخانه‌ها، هشدارهایی نسبت به اینکه مطالبات بیمه‌ای داروخانه‌ها پاشنه آشیل طرح دارویاری است، داده شد. در حالی که مسئولان سازمان تأمین اجتماعی از به‌روزرسانی مطالبات داروخانه‌ها خبر داده‌ بودند، در هفته‌های اخیر گلایه‌هایی از سوی نایب رئیس انجمن داروسازان مبنی بر عدم ایفای تعهدات تأمین اجتماعی مطرح شد. بیش از ۱۲ هزار داروخانه مستقل در سراسر کشور، طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی هستند. دکتر شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، داروسازان و داروخانه‌ها را شرکا و همکاران این سازمان در امر خدمت‌رسانی به مردم توصیف کرد که حق دارند پیگیر مطالبات خود باشند و گفت: تلاش مشترک ما و داروسازان و داروخانه‌داران، ارائه بهترین خدمات به مردم است اما صحبتی که برخی در مورد عدم ارائه خدمات به بیمه‌شدگان مطرح کرده‌اند، نه مبنای عرفی دارد و نه مبنای منطقی و با قراردادی هم که با ما دارند، سازگاری ندارد.
وی با تأیید سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با تعاملی که با سازمان برنامه انجام شده در هفته آتی نیز هزار میلیارد دیگر تسویه می‌شود تا در زمینه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به‌روز ‌شویم. همچنین در تعامل با وزارت بهداشت و با همکاری بانک رفاه، بزودی ۵ ماه از مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز پرداخت می‌شود.

وی اظهارکرد: داروخانه‌های طرف قرارداد، حق دارند پیگیر مطالبات خود باشند و ما هم به این حق آنان احترام می‌گذاریم و نهایت تلاش خود را کرده‌ایم که مطالبات بموقع پرداخت شوند اما نمی‌پذیریم که مردم در نظام سلامت، گروگان گرفته شوند. صحبتی که برخی در مورد عدم ارائه خدمات به بیمه‌شدگان مطرح کرده‌اند، نه مبنای عرفی دارد و نه مبنای منطقی و با قراردادی هم که با ما دارند، سازگاری ندارد. اگر کسی نمی‌خواهد با تأمین‌اجتماعی همکاری داشته باشد، مختار است اما گروگان گرفتن مردم، منطقی نیست و تا زمانی که قرارداد دارند باید به مفاد قرارداد پایبند باشند.
غفاری با اشاره به اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی برای اجرای طرح دارویار از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها استفاده کرده و هر ماه مبلغی بیش از مبلغ تخصیص یافته توسط سازمان برنامه و بودجه به داروخانه‌ها پرداخته است، گفت: طرح دارویار از ۲۳ تیر ماه و برمبنای یک تفاهمنامه ۴۳ بندی آغاز شد. به موجب این تفاهمنامه قرار بود در ابتدای اجرای طرح، در مجموع 7هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شود. همچنین به موجب بندی دیگر از تفاهمنامه یادشده، قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان هم به صورت نقدی یا در قالب سهام و برای پرداخت مطالبات قبلی صرفاً به تأمین‌اجتماعی پرداخت شود و در مجموع سهم سازمان تأمین‌اجتماعی از این اعتبارات حدود 7تا 8هزار میلیارد تومان بود که از این مبلغ تنها ۲۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی اظهارکرد: سازمان تأمین‌اجتماعی به لحاظ تعهدی، کسری ندارد اما در مورد نقدینگی کسری دارد که اگر دولت به تعهد خود آن هم صرفاً در زمینه حق بیمه سهم کارفرمایی عمل کند، بخش مهمی از مشکل نقدینگی سازمان حل می‌شود اما متأسفانه دولت‌ها به لحاظ تاریخی در هیچ مقطعی، به تعهدات‌شان در قبال سازمان به صورت کامل عمل نکرده‌اند.
غفاری افزود: کل بدهی ما به داروخانه‌ها حدود 2هزار میلیارد تومان و به بخش خصوصی کمتر از 5هزار میلیارد تومان است که این بدهی کمتر از 5 درصد مطالبات ما از دولت، آن هم فقط مطالبات مربوط به سهم کارفرمایی دولت در سال‌جاری و بدون توجه به بدهی‌های سنواتی دولت‌ها است.

فقط 2 ماه از مطالبات مانده است
نایب رئیس انجمن داروسازی ایران، درباره پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر گفته می‌شود فقط 2 ماه از مطالبات مانده است، اما باید توجه کرد که این 2ماه نسبت به سال قبل عملاً 4تا 5ماه است، زیرا با اجرای طرح دارویاری برخی داروها ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و عملاً نقدینگی مورد مطالبه ما از سازمان تأمین اجتماعی 2برابر شده است. تا هفته قبل 3ماه از تأمین اجتماعی طلبکار بودیم که معادل 6ماه سال قبل می‌شود. یک ماه آن را پرداخت کردند و بدهی‌ها به 2ماه رسیده که معادل 4ماه طلب ما در سال گذشته است. اکنون 3ماه از اجرای دارویاری گذشته که فقط مرداد ماه را تسویه کردند و شهریور و مهر ماه را هنوز تسویه نکردند که فشار زیادی به داروخانه‌ها وارد می‌کند.
وی گفت: پیش از اجرای طرح دارویاری داروخانه‌ها به صورت مدت‌دار از شرکت‌های پخش، دارو می‌خریدند، اما اکنون شرکت‌های پخش اعلام می‌کنند که داروخانه‌ها اصطلاحاً باید پای بار کارت بکشند و تا داروخانه پول نقد ندهد، دارو به داروخانه نمی‌دهند. بنابراین در این شرایط بحرانی داروخانه باید دارو را نقد بخرد، به امید اینکه 2یا 3 ماه بعد مطالبات پرداخت شود. از طرفی مردم هم 5 تا ۱۰ درصد پول را می‌پردازند و ۹۰ درصد را باید منتظر باشیم تا بیمه‌ها پرداخت کنند. در این شرایط بی‌دارویی واقعاً این موضوع هم عرصه را بر داروخانه‌ها تنگ کرده است. ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: