بعضی از استانها به دلیل شیوع ویروس آنفلوآنزا، مدارس را در شهرهای خود تعطیل کرده بودند
شفاآنلاین>سلامت>چند روزی است که زمزمههای تعطیلی و برگزاری کلاسهای درس غیرحضوری مدارس و دانشگاهها به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا به گوش میرسد. از قضا طی چند روز گذشته مدارس و دانشگاههای استان کردستان و اردبیل به علت افزایش شیوع بیماری آنفلوآنزا تعطیل شدهاند.
به گزارش شفاآنلاین:مدارس برخی استانها در حالی تعطیل شدهاند که «اعظم گودرزی» مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه «بنابراین فعلا مدرسهای مجاز به تعطیلی به علت آنفلوآنزا نیست؟»
ه با وزارت بهداشت داشتیم فعلا تعطیلی مجاز نیست و دستورالعملی هم که ابلاغ خواهیم کرد، در راستای رعایت نکات بهداشتی خواهد بود.»
اما «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص اعلام کرد: «بعضی از استانها به دلیل شیوع ویروس آنفلوآنزا، مدارس را در شهرهای خود تعطیل کرده بودند. عنوان کردیم مسوولان آن استانها بررسی میدانی کنند که آیا واقعا احتمال ابتلا به آنفلوآنزا زیاد است که دانشآموزان آسیب و لطمه ببینند؟ مدیران استانها باید بررسی کنند و اگر گزارش وزارت بهداشت نیز مبنی بر احتمال آسیب به دانشآموزان باشد، شرایط آموزش تغییر خواهد کرد؛ البته تا به امروز تجربه تعطیلی به دلیل شیوع آنفلوآنزا را نداشتهایم. اگر هم تمام این موارد وجود داشته باشند، تعطیلی وجود ندارد و از شبکه شاد برای برگزاری کلاسها استفاده خواهد شد.»
وی تاکید کرد: «هر تصمیمی باید دلیلی داشته باشد. دلیل در ارتباط با آنفلوآنزا را پزشکان و وزارت بهداشت تشخیص میدهند و بررسی میکنند. اگر واقعا دانشآموزان لطمه ببینند، ما راضی نخواهیم بود، بنابراین ممکن است تعطیلیهایی به صورت محدود داشته باشیم؛ البته این به معنی تعطیل شدن درس و آموزش نیست و دانشآموزان با استفاده از شبکه شاد و آموزش مجازی تحصیل خود را بدون وقفه ادامه خواهند داد.»
در این میان برخی کارشناسان حوزه آموزش بازگشت دوباره «شبکه شاد» را آسیب جدی به آموزش دانشآموزان میدانند، زیرا به عقیده آنان شبکه شاد در همان دوران اپیدمی کرونا نیز کارآمدی لازم و کافی را نداشت. این روزها با اختلال اینترنتی عملا آموزش غیرحضوری با مشکل جدی روبهرو میشود. برخی معلمان نیز با انتقاد از شبکه شاد اعلام کردند که در همان دوران نیز ۷۰ درصد مدارس شهری به صورت صوری از شاد استفاده میکردند، زیرا این شبکه ایرادات فنی فراوانی داشته است. از طرفی به عقیده وزارت بهداشت، نیازی به تعطیلی مدارس به خاطر شیوع بیماری آنفلوآنزا نیست، زیرا میزان سرایت این بیماری نسبت به اومیکرون بسیار کمتر است. کشندگی آن نیز یک در میلیون است. بنابراین به عقیده برخی پزشکان عفونی، مدارس و دانشگاهها نباید به دلیل بیماری آنفلوآنزا تعطیل شوند.
دلیلی بر غیرحضوری شدن مدارس نیست
در همین رابطه دکتر «نادر توکلی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همهساله با شروع فصل سرما با موجی از بیماریهای تنفسی روبهرو هستیم؛ مخصوصا بیماری آنفلوآنزا که معمولا به صورت فصلی خود را نشان میدهد. اما در حال حاضر پیک آنفلوآنزا از اوایل مهرماه شروع شده است. بنابراین آغاز این بیماری نسبت به سالهای گذشته حداقل یک ماه زودتر بوده است. از طرفی به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاهها، کاهش میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی و عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا این بیماری به شدت در ایران شیوع پیدا میکند. طبق تعداد مراجعهکنندگان به بیمارستان در پیک وحشتناک آنفلوآنزا هستیم. هر زمان که تعداد مبتلاها افزایش پیدا کند، آمار فوتیها نیز بیشتر میشود. وی افزود: برخلاف تصورات تا پایان آبان فرصت برای تزریق واکسن آنفلوآنزا هست، بنابراین به گروههای هدف شامل افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماریهای زمینهای، بیماریهای مزمن قلبی- عروقی، ریوی، دیابت، زنهای باردار و مبتلایان نقص سیستم ایمنی و غیره توصیه میکنیم که نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. توکلی افزود: این روزها میزان ورودی اورژانسها نیز افزایش پیدا کرده است. البته اگر این افراد واکسن تزریق کنند، قاعدتا میزان کشندگی بیماری آنفلوآنزا صفر میشود. معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر عدم تعطیلی مدارس و دانشگاهها گفت: به نظرم نیازی به تعطیلی مدارس و دانشگاهها به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا نیست. دانشآموزان و دانشجویان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک در برابر بیماری آنفلوآنزا ایمن میشوند. افراد مبتلا به آنفلوآنزا باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند. حتما ماسک بزنند و فاصلهگذاری اجتماعی را به همراه شستن دست و خودمراقبتی رعایت کنند. از این رو نیازی به غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاهها نیست. وزارت بهداشت درخصوص تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن کلاسهای درس به دلیل این بیماری تصمیمی نگرفته است.
فضای پرالتهاب مدارس
«محمدرضا نیکنژاد» معلم باسابقه آموزش و پرورش و کارشناس آموزش و پرورش نیز با انتقاد از تعطیلی برخی مدارس و احتمال تعطیلی مدارس تهران به دلیل مسائل اعتراضات گفت: به نظرم تعطیلی برخی مدارس در بعضی از استانها به دلیل اعتراضات دانشآموزان است، زیرا وزیر آموزش و پرورش در اوج موجهای آخر بیماری کرونا مخالف تعطیلی مدارس بود. در همان دوران خانوادهها و پزشکان اصرار بر تعطیلی داشتند اما ایشان مدارس را در چند هفته اول مهر حضوری کرد. با فشارهای خانوادهها و گسترش بیماری مدارس غیرحضوری شد. بیماری آنفلوآنزا در سراسر کشور شیوع پیدا کرده است اما با عقیده پزشکان عفونی مانند بیماری کرونا نیازی به غیرحضوری شدن مدارس نیست. بیماری آنفلوآنزا برای همگان آشنا است. بنابراین دانشآموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک میتوانند در مدرسه حضور پیدا کنند. وی افزود: تاکنون تجربه تعطیلی به دلیل شیوع آنفلوآنزا در مدارس را نداشتهایم. با توجه به تعطیلی مدارس استانهایی مانند اردبیل و کردستان شک و شبهههایی به وجود آمده است که جنبه سیاسی دارد، چرا که پس از اتفاقات اخیر خانوادهها که نسبت به امنیت مدرسه خاطرجمع بودند، حالا فرزندان خود را به مدرسه نمیفرستند. به عقیده خانوادهها فضای مدرسه برای دانشآموزان ناایمن شده است. این کارشناس آموزش با اشاره به تبعات تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس بیان کرد: طبق آمار جهانی ۴۰ درصد مهارتهای خواندن و نوشتن در کودکان جهان کاهش پیدا کرده است. به نظرم با توجه به ساختار ناکارآمد آموزش و پرورش نیمی از این آمار شامل کودکان ایرانی است. آموزشهای مجازی در همان روزهای شیوع بیماری کرونا نیز کارآمدی لازم و کافی را نداشت. جهان به سوی ترمیم آموزش و بازگشت تارکان تحصیل به مدرسه است؛ در چنین موقعیتی اگر دوباره مدارس را به هر دلیلی غیرحضوری کنیم، نه تنها به آموزش بچهها ضربه وارد میشود بلکه دوباره با سیل عظیمی از تارکان تحصیل روبهرو میشویم. پیامدهای تارکان تحصیل در جامعه بسیار مخرب است، زیرا منجر به افزایش کودکهمسری و کودکان کار در اقشار ضعیف جامعه میشود. بنابراین مدارس نباید غیرحضوری شوند. طبق آمارهای منتشرشده ۳۰ درصد دبیرستانیها ترک تحصیل کردهاند.
چنین امری نگرانکننده است کارشناس آموزش ادامه داد: اپلیکیشن شاد در بهترین حالت نتوانست کارآمد باشد. در همان دوران نیز به دلیل اختلال در شبکه شاد از شبکههای اجتماعی مانند اسکایپ استفاده میکردیم. البته چنین موضوعی مختص به ما نبود، ۷۰ درصد از مدارس شهری به خاطر قطعی شبکه شاد از آن به صورت صوری استفاده میکردند. استفاده واقعی از شبکه شاد صورت نمیگرفت. حال با قطعی نابهنگام و کاهش سرعت اینترنت و فیلتر شبکههای اجتماعی، مشخص نیست با کدام شبکه باید آموزش غیرحضوری را انجام داد. شبکه شاد در همان دوران با اینترنت پرسرعت کارآمدی لازم را نداشت، این روزها با این سرعتها به طور کلی باز نمیشود. به نظرم تعطیلی دوباره مدارس به بهانه شیوع آنفلوآنزا ضربه سنگینی به بدنه آموزش وارد میکند. آموزش و پرورش هنوز نتوانسته آسیبهای تعطیلی مدارس در اپیدمی کرونا را جبران کند. چهبسا برخی دانشآموزان با ضعف آموزشی به پایههای بالاتر رسیدند و آسیبهای آنها قابل جبران نیست. آموزش و پرورش نباید دوباره ریسک کند. آموزشهای غیرحضوری به کلیت آموزش آسیب میزند.
ترک تحصیل ۳۰ درصد دبیرستانیها
در این حال «شهلا کاظمیپور» جمعیتشناس نیز با استناد به آمار جمعیتی سال گذشته درباره وضعیت تحصیلی دختران ۱۵ تا ۱۸ساله گفت: براساس آمار موجود سال گذشته، ۹۴ درصد از پسران و ۹۵ درصد از دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۴ساله در مقطع ابتدایی و متوسطه اول محصل بودهاند. در خصوص نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ساله نیز حدودا ۷۰ درصد دختران و ۷۰ درصد پسران محصل بودهاند. این جمعیتشناس با بیان اینکه طبق آمارهای موجود مربوط به سال گذشته ۲/۱ درصد پسران ۱۰ تا ۱۴ساله و حدودا ۴/۱ درصد دختران ۱۰ تا ۱۴ساله دارای همسر بودهاند، گفت: همچنین ۲/۲ درصد از پسران ۱۵ تا ۱۸ سال و ۲۱ درصد یا به تعبیر دیگر یکپنجم از دختران ۱۵ تا ۱۸ سال دارای همسر بودهاند. کاظمیپور در اینحال که معتقد است سطح پوشش تحصیلی در حال زیاد شدن و اشتغال نوجوانان رو به کاهش است، درباره پوشش تحصیلی سنین ۱۵ تا ۱۸سالهها هشدار داد و تصریح کرد: اشاره به این نکته نیز قابل توجه است که در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال تنها ۷۰ درصد در حال تحصیل هستند. آمار ۷۰ درصدی محصل در این رده سنی بسیار پایین است. پوشش تحصیلی در دبیرستان حتما باید بالا رود. بخشی از این گروه سنی که تحصیل نمیکنند به علت مشکلات مالی در حال اشتغالاند و برخی بیکار و برخی دختران نیز ازدواج کردهاند، به همین دلیل و باید به پوشش تحصیلی در این رده سنی توجه کرد. او در پایان سخنان خود تاکید کرد: زمانی پوشش تحصیلی همگانی ما تا ابتدایی بود و پس از آن تا راهنمایی ادامه مییافت اما پوشش همگانی تحصیلی تا متوسطه اول نباید باشد بلکه حتما باید پوشش همگانی و اجباری تحصیلی را تا آخر دبیرستان قرار دهیم. این اشکال دارد که فقط ۷۰ درصد این رده سنی مدرسه میروند و ۳۰ درصد آنها رها هستند.جهان صنعت