کد خبر: ۳۱۴۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 29
جامعه پزشکی قسم یاد کرده در همه حال و شرایط، در خدمت مردم و بیماران باشد و هرگز سوگندنامه بقراط را فراموش نکند.
شفاآنلاین>سلامت>جامعه پزشکی قسم یاد کرده در همه حال و شرایط، در خدمت مردم و بیماران باشد و هرگز سوگندنامه بقراط را فراموش نکند.

 به گزارش شفاآنلاین:در روزهای اخیر، مطالبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود با این مضمون و محتوا که معدود پزشکانی، در مسیر خدمت آن دسته از بیماران که دفترچه بیمه یک ارگان خاص را دارند، سنگ اندازی می‌کنند.

این در حالی است که ایثار و تلاش جامعه پزشکی در دوران هشت سال دفاع مقدس و دوران کرونا، بر کسی پوشیده نیست و همگان خوب می‌دانیم که اگر، رشادت و شجاعت جامعه پزشکی نبود، مرگ‌های کرونایی در کشور، بیشتر از آمار و ارقام کنونی بود.

از سوی دیگر، در سوگندنامه بقراط نیز آمده است: اکنون که با عنایات و الطاف بیکران الهی دوره دکتری پزشکی را با موفقیت به پایان رسانده ام و مسئولیت خدمت به خلق را بر عهده گرفته ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم که همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم، از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم دارم, در معاینه و معالجه حریم عفاف را رعایت کنم و اسرار بیماران خود را، جز به ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازم، خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانم و از آلودگی به اموری که با پرهیزکاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد اجتناب ورزم، همواره برای ارتقا دانش پزشکی خویش تلاش کنم و از دخالت در اموری که آگاهی و مهارت لازم را در آن ندارم خودداری نمایم, در امر بهداشت, اعتلا فرهنگ و آگاهی‌های عمومی تلاش نمایم و تأمین، حفظ و ارتقا سلامت جامعه را مسئولیت اساسی خویش بدانم.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در واکنش به مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود،  گفت: جامعه پزشکی قسم خورده که حتی دشمن شخصی خودش را به چشم بیمار ببیند و معالجه کند.

وی با اشاره به جوسازی‌ها علیه جامعه پزشکی، افزود: طرح این قبیل موضوعات اصلاً درست نیست و در هیچ کجای دنیا، چنین رفتارهایی از سوی پزشکان قابل قبول نیست. مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: