کد خبر: ۳۱۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 29
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: شایع‌ترین زمان ابتلا به ناروایی طبیعی گفتار کودکان در سنین ۲ تا پنج‌سال است که با کمک متخصصان و مشاوران این مشکل رفع می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>راحله جاتن، معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در تشریح این خبر اظهار کرد: ناروایی طبیعی در کودکان زیر پنج‌سال بیشتر به علت نارسایی و ناکامل بودن رشد سیستم عصبی و عضلانی مهارت‌های گفتاری مورد نیاز آنان اتفاق می‌افتد که متاسفانه در بسیاری از مواقع با عارضه لکنت زبان اشتباه گرفته می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:او با بیان اینکه بیشتر کودکان در این سنین از مشکل خود مطلع نبوده و مبتلا به هیچگونه ترس، تقلا و استرس هم نیستند، افزود: عمده‌ترین ویژگی گفتاری کودکان مبتلا به ناروایی طبیعی، پدیده تکرار است به طوری که این تکرار فقط در سطح کلمه یا بخش‌هایی از کلمه یا عبارت اتفاق می‌افتد.

جاتن گفت: ناروایی طبیعی در پسرها نسبت به دخترها شایع‌تر بوده و میزان و نوع آن نیز ممکن است هر روز نسبت به روز دیگر و همچنین در طول موقعیت‌های مختلف گفتاری، متفاوت و متغیر باشد اما زمان ابتلا به ناروایی طبیعی گفتار کودکان در سنین ۲ تا پنج‌سال است که با کمک متخصصان و مشاوران این مشکل رفع می‌شود.

این مسئول لکنت زبان را یک اختلال گفتاری دانست و ادامه داد: این مسئله به طور معمول با قفل، تکرار و مکث‌های نابه‌جا در ریتم سرعت و آهنگ گفتار اختلال ایجاد می‌کند و به سه‌دسته ناروایی طبیعی، خفیف تا متوسط و یا لکنت شدید تقسیم می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اظهارکرد: در ناروایی طبیعی، کودکان کوچک‌تر ممکن است مهارت‌های زبانی و گفتاری آن‌ها به حد کافی رشد نکرده باشد و علایم مشابه بروز کند اما در لکنت خفیف تا متوسط علایم لکنت بروز کرده و سن مبتلایان بالای ۶سال بوده و کلمات را نیز به سختی ادا می‌کنند.

او افزود : همچنین در لکنت شدید، لکنت روی سبک زندگی فرد، اعتماد به نفس و تعاملات فرد تاثیر می‌گذارد که برای درمان می‌توان از گفتار درمانی و یا از روش‌های تسهیل‌گفتار یا ابزارهای الکترونیک نیز استفاده کرد.

جاتن یاد آور شد: در حال حاضر درمان قطعی که برای لکنت زبان وجود دارد در اکثر موارد اگر روند درمان پیگیری شود می‌توان شدت آن را کاهش داده و مشکل شخص را به حداقل رساند.

این مسئول ادامه داد: توانبخشی را به خانواده‌هایی که فرزندشان دارای لکنت زبان است توصیه می‌کنیم تا از تحقیر و سرزنش کودک خود به طور جدی خودداری کنند و والدین همچنین سعی نکنند وسط حرف کودک بپرند و یا حرف کودک را تمام کنند و از سریع صحبت کردن کودکان خودداری کرده و کودک را تشویق کنند به آرامی صحبت کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین، بهترین درمان لکنت زبان را گفتار درمانی دانست و یادآور شد: برای بهبود این مسئله هیچ درمان سریع و معجزه‌آسایی وجود ندارد و افراد، نیازمند زمان و تلاش بیشتر هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: