کد خبر: ۳۱۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 27
حس شنوایی برای انسان یکی از نیاز‌های اساسی به شمار می‌رود که اختلال در آن می‌تواند زندگی فرد را دچار مشکلات متعددی کند.
شفاآنلاین>سلامت>حس شنوایی برای انسان یکی از نیاز‌های اساسی به شمار می‌رود که اختلال در آن می‌تواند زندگی فرد را دچار مشکلات متعددی کند. یکی از این مشکلات، وزوز گوش است که می‌تواند در یک یا هر دو گوش اتفاق بیفتد. در این گونه مشکل شنوایی، بیمار احساس شنیدن صدایی شبیه به زنگ دارد که یا به صورت ممتد یا به شکل متناوب در گوش‌ها ایجاد می‌شود. این صدا که از هیچ محرک بیرونی ایجاد نمی‌شود، ناشی از عللی از جمله افزایش سن یا برخی بیماری هاست که در فرد بروز پیدا می‌کند. برای رفع این مشکل چندین راهکار درمانی وجود دارد که البته استفاده از این راهکار‌ها بستگی به نظر پزشک و حتی شخص بیمار دارد. در این مقاله قصد داریم به روش‌های درمانی برای رفع وزوز گوش بپردازیم.

وزوز گوش به چه عللی ایجاد می شود؟

 به گزارش شفاآنلاین:در افراد مختلف، اختلال وزوز گوش به علل مختلفی رخ می دهد که در ادامه به صوررت مختصر به هر یک از این علل اشاره شده است:

    افزایش سن و کاهش عملکرد اعصاب شنوایی
    مواجهه با صداهای بسیار بلند که باعث آسیب به پرده و سایر قسمت های گوش می شود.
    موم گوش یا مواد مترشحه ای که در گوش ها تولید می شود، در اثر مسدود شدن، به پرده گوش آسیب رسانده که منجر به وزوز گوش می شود.
    در صورتی که استخوان رکابی به صورت غیر طبیعی در گوش میانی رشد کند، باعث ایجاد وزوز گوش می شود.
    بروز تومورها در سر و گردن باعث می شود که در برخی مواقع فرد به وزوز گوش مبتلا شود.
    آسیب هایی که به سر یا گردن وارد می شود، روی سیستم شنوایی تاثیر گذاشته و می تواند منجر به بیماری وزوز گوش شود.
    فشار خون و بروز اختلالات در عروق خونی سر و گردن که یکی از عوارض آن می تواند وزوز گوش باشد.
    بروز برخی بیماری ها همانند منییر که مربوط به گوش داخلی است می تواند باعث وزوز گوش شود.
    در صورتی که مفصل گیجگاهی دچار مشکل و اختلال شود، ممکن است یکی از پیامدهای آن وزوز گوش باشد.

راهکارهای رفع وزوز گوش

در این قسمت به بررسی روش ها و اقداماتی پرداخته ایم که می توان با استفاده از آن ها بر مشکل وزوز گوش غلبه کرد. البته این که کدام روش درمانی تاثیر بالایی می تواند داشته باشد، بسته به نظر پزشک متخصص یا ادیولوژیست خواهد بود.

    استفاده از سمعک

یکی از اقدامات مناسب برای رفع وزوز گوش، استفاده از سمعک است. سمعک های قابل برنامه ریزی و از نوع هوشمند، برای رفع وزوز گوش وسایل بسیار کارآمدی هستند. این گونه سمعک ها صداهای زمینه ای را تقویت می کنند که در عین حال وزوز گوش هم پوشش داده می شود. البته برای انتخاب و خرید بهترین سمعک برای وزوز گوش، باید حتما به یک مرکز یا کلینیک معتبر مراجعه کنید.   

    استفاده از ماسکرها یا پوشش دهنده ها

برای رفع وزوز گوش می توان از ماسکرها یا پوشش دهنده ها نیز استفاده کرد. این وسایل می توانند اصوات خاصی را تولید کنند که با فرکانس های وزوز گوش متناسب بوده و قادر است آن را پوشش دهد. در نسل های جدید سمعک ها از ماسکرها یا پوشش دهنده ها نیز استفاده شده است که می توان با استفاده از چنین سمعک هایی به این قابلیت نیز دست پیدا کرد.

    استفاده از دستگاه های ترکیبی

دستگاه های ترکیبی، وسایلی هستند که هم شامل سمعک و هم پوشش دهنده هستند. این وسایل دو ولوم مجزا برای کنترل داشته که هر کدام عملکرد جداگانه ای نیز دارند. بسیاری از بیماران با کمک این تجهیزات توانسته اند بر مشکل وزوز گوش خود هم غلبه کنند. این وسایل به تقویت اصوات کمک کرده و از طرف دیگر میزان مناسب پوشش را هم فراهم می کنند. برای استفاده از دستگاه های ترکیبی باید متخصص شنوایی شناسی با معاینه بیمار و تشخیص میزان وزوز گوش، دستگاه مناسب وی را تجویز کند.

    کاشت حلزون

یکی از راه هایی که می تواند وزوز گوش را به میزان زیادی کاهش دهد یا حتی آن را برطرف کند، کاشت حلزون است. طبق نتایج مطالعات مختلف، با کاشت حلزون، مشکل وزوز گوش بیماران تا حد زیادی برطرف شده است. این روش به خصوص برای افرادی که در هر دو گوش دچار وزوز بوده، روش موثری بوده است.

بهترین شنوایی سنجی در مرکز تهران

    دارو درمانی

مصرف برخی از داروها همانند داروهای درمان اضطراب می تواند به کاهش میزان وزوز گوش هم کمک کند. داروهایی از قبیل بنزودیازپین، پروپرانول، باربتورات ها و آنتی هیستامین ها که برای درمان اضطراب به کار می روند، می توانند در کنترل و کاهش وزوز گوش ها هم موثر باشند. این گونه داروها فرکانس های منتقل کننده اصوات در سیستم شنوایی در قسمت های ساقه مغز یا نواحی فوقانی  را مهار و کنترل می کنند. در این صورت وزوز گوش ها هم بسیار کاهش می یابد.

    مصرف ویتامین ها

مصرف برخی از ویتامین ها همانند اسیدنیکوتینیک باعث گشاد شدن عروق خونی در سیسم شنوایی می شود که جریان خوش را افزایش می دهد. در این حالت وزوز گوش هم مهار می شود. برخی از تحقیقات هم نشان می دهد که مصرف ویتامین آ روی شنوایی فرد تاثیر گذاشته و آن را بهبود می دهد. همچنین شدت و میزان وزوز گوش را هم کاهش می دهد.

    ورزش کردن

ورزش های فیزیکی منظم و متنوع می تواند به کاهش وزوز گوش کمک کند. زیرا این گونه ورزش ها استرس را کاهش می دهد و به حفظ سلامتی قلب و عروق کمک می کند. علاوه بر این می تواند الگوهای خواب فرد را تنظیم کرده و از کسالت و بی حوصلگی وی جلوگیری کند. با وجود چنین نتایجی از انجام فعالیت های ورزشی منظم، وزوز گوش بیمار هم کاهش می یابد و چنین مشکلی زندگی فرد را مختلف نخواهد کرد.

    تحریک با جریان الکتریکی

تحریک الکتریکی یکی از روش هایی است در برخی از بیماران می تواند به کنترل و کاهش وزوز گوش منجر شود. کنترل وزوز گوش با تحریک الکتریکی به نوع جریان الکتریکی، محل و نوع الکترود بستگی دارد. البته تاثیرگذاری این روش هنوز به طور کامل مشخص نشده است و ممکن است در یک فرد تاثیر زیادی داشته باشد و در فرد دیگر شدت و میزان وزوز کاهش پیدا نکند.

    استفاده از لیزردرمانی

لیزردرمانی یکی از روش های جدیدی است که می تواند به کاهش وزوز و حتی حذف آن کمک کند. با تابش لیزر به سیستم شنوایی بیمار، متابولیسم در حلزون گوش افزایش پیدا می کند. در این حالت به سلول های موئی گوش خون رسانی می شود که منجر به بهبود عملکرد آن ها می شود. پیامد آن هم مهار و از بین برن وزوز گوش خواهد بود.
کلینیک سمعک آلفا، عرضه کننده سمعک های مناسب برای وزوز گوش

یکی از مراکز معتبر و شناخته شده برای تهیه انواع سمعک‌ها برای درمان وزوز گوش، کلینیک سمعک آلفاست. این کلینیک با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه تامین وسایل کمک‌شنوایی از جمله انواع سمعک‌ها، توانسته است با خدمات مناسب، بیشترین رضایت را از سوی مشتریان به خود جلب کند. کلینیک سمعک آلفا در طول این سال‌ها همواره کاندید بهترین شنوایی‌سنجی در مرکز تهران و مناطق پیرامون هم بوده است. به طوری که به زعم بسیاری از بیماران مراجعه‌کننده به این کلینیک، خدمات شنوایی‌سنجی و سمعک‌های ارائه شده، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. برای بیمارانی که دچار مشکل وزوز گوش هستند، استفاده از خدمات تشخیصی این کلینیک و سمعک‌های مخصوص وزوز گوش می‌تواند بهترین گزینه باشد. زیرا در کلینیک سمعک آلفا می‌توانید بهترین سمعک برای وزوز گوش را با قیمت بسیار مناسبی تهیه کرده و تا سال‌های طولانی از آن استفاده کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: