کد خبر: ۳۱۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 26
دوشنبه‌ای که گذشت اهالی کارون جنوبی و تقاطع خیابان مرتضوی روز ناآرامی را گذراندند. ساعت‌های ابتدایی روز تصاویر نگران‌کننده‌ای از هنرستان صدر تهران واقع در خیابان کارون جنوبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.
شفاآنلاین>سلامت> دوشنبه‌ای که گذشت اهالی کارون جنوبی و تقاطع خیابان مرتضوی روز ناآرامی را گذراندند. ساعت‌های ابتدایی روز تصاویر نگران‌کننده‌ای از هنرستان صدر تهران واقع در خیابان کارون جنوبی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

به گزارش شفاآنلاین:تصاویر حاکی از تجمع والدین دانش‌آموزان در مدرسه و هیاهوی بسیار در محوطه بود. وزارت آموزش‌و‌پرورش ماجرا را چنین روایت می‌کند که درگیری تقصیر چند نفر از دانش‌آموزان است که موبایل به همراه داشته‌اند. علی تیرگیر، معاون مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: «دوشنبه به دلیل داشتن موبایل توسط برخی دانش‌آموزان و تاکید مدیر مدرسه برای بازرسی، درگیری میان تعدادی از دانش‌آموزان و والدین با مدیر مدرسه اتفاق افتاد. طبق قوانین ورود موبایل به مدرسه ممنوع است و دانش‌آموزان باید دستورالعمل‌های مدرسه را رعایت کنند. در این حادثه تعدادی از دانش‌آموزان دچار افت فشار شدند که با حضور نیروهای اورژانس در محل به وضعیت آنها رسیدگی شد. کسی هم فوت نشده و انعکاس خبر فوت دانش‌آموز در ادامه سناریوی کشته‌سازی رسانه‌های معاند است‌.» اما پلیس پایتخت روایت دیگری دارد؛ اطلاعیه پلیس از این قرار است: «‌بعدازظهر دوشنبه و در پی اعلام وقوع یک مورد درگیری در مجاورت یک هنرستان دخترانه در خیابان کارون، عوامل کلانتری و ماموران پلیس در محل حاضر شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند که در جریان آن مشخص شد؛ درگیری میان تعدادی از اراذل و اوباش رخ داده است. این درگیری که در مجاورت یک هنرستان دخترانه رخ داده بود، منجر به نگرانی تعدادی از والدین و دانش‌آموزان شده بود.

عوامل درگیری از سوی ماموران پلیس شناسایی و دستگیر شدند. همچنین شایعات منتشرشده در فضای مجازی به هیچ عنوان مورد تایید نیست.» بنابراین روایت دو مرجع رسمی که وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌گوید به دلیل اینکه در داخل مدرسه، تعدادی از دانش‌آموزان موبایل به همراه داشته‌اند و مدیر مدرسه خواستار بازرسی بود، بین دانش‌آموزان و والدین و مدیر مدرسه درگیری رخ داده است. پلیس اما می‌گوید که «در مجاورت مدرسه» و «بین اراذل و اوباش» درگیری رخ داده و باعث نگرانی والدین و دانش‌آموزان شده است. در نهایت مشخص نیست بالاخره درگیری داخل مدرسه بوده یا در مجاورت مدرسه؟! همچنین مشخص نیست چرا چنین بلوایی به خاطر چند گوشی موبایل در مدرسه رخ داده است، مگر آوردن موبایل به مدرسه توسط دانش‌آموزان برای اولین‌بار است که اتفاق می‌افتد؟!

دوشنبه ناآرام
 با حضور در منطقه و گفت‌و‌گو با ساکنان خیابان مرتضوی روایت مشابهی با آموزش‌و‌پرورش به دست می‌آوریم. یکی از اهالی مجاور مدرسه حادثه هنرستان صدر را این‌گونه روایت می‌کند: «‌دوشنبه اینجا خیلی ناآرام بود. هشت دانش‌آموز گوشی همراه داشتند، مدیر مدرسه هنرستان صدر با اطلاع از این موضوع دانش‌آموزان را مورد ضرب و شتم و بازرسی بدنی قرار می‌دهد. تعدادی از دانش‌آموزان با والدین خود تماس می‌گیرند و ماجرا را برای آنها تعریف می‌کنند. به همین دلیل در مدت زمان بسیار کمی خانواده‌های دانش‌آموزان در محوطه مدرسه حضور پیدا می‌کنند. اما مدیر مدرسه درب اصلی را می‌بندد و اجازه ورود به خانواده‌ها نمی‌دهد. مدیر مدرسه پس از یافتن گوشی‌های همراه، آنها را می‌شکند. در همین هیاهو مسوولان مدرسه ماموران انتظامی را خبر می‌کنند. یکی از دانش‌آموزان در مقابل مدیر مدرسه مقاومت می‌کند. مدیر مدرسه با این دانش‌آموز برخورد می‌کند. آن چیزی که من از پنجره دیدم، برادر این دانش‌آموز در محوطه حضور داشته و دانش‌آموز مذکور را با ماشین برده است. چرا که آمبولانس خیلی دیر رسیده است. امروز از برخی اهالی شنیدم که دانش‌آموز فوت کرده است. اما پلیس مرگ او را تکذیب کرده است. من هم اطلاع دقیقی از وضعیت دختر ندارم. اما می‌دانم برادر این دانش‌آموز بعد از بیمارستان به مدرسه بازمی‌گردد و معاون مدرسه را مجروح می‌کند.» وی ادامه می‌دهد: «‌نیروی انتظامی ابتدا درصدد آرام کردن جو بود اما در چنین شرایط حساسی شایعه می‌شود که مدیر مدرسه دانش‌آموزان را لخت کرده است. خانواده‌ها بعد از شنیدن این شایعات خشمگین‌تر شدند و به مدرسه هجوم بردند تا فرزندانشان را از مدرسه خارج کنند. اما با حضور یگان‌های ویژه جو متشنج‌تر شد. به صورت ممتد گاز اشک‌آور پرتاب می‌شد. چشم چشم را نمی‌دید، هنوز صدایم در نمی‌آید.»

یکی از دانش‌آموزان بیماری صرع داشت
یکی دیگر از شاهدان عینی با صدای لرزان می‌گوید: «‌با دست‌های خودم دانش‌آموزی که از دهانش کف بیرون می‌آمد را درون آمبولانس گذاشتم. دوشنبه میان خانواده‌ها و کادر مدرسه درگیری ایجاد شد که چند تا از دانش‌آموزان راهی بیمارستان شدند. اما حال یکی از آنها خیلی بد بود. امیدوارم سلامت خود را باز یابد. آثار ضرب و جرح بر او نمایان نبود، فقط دهانش مملو از کف بود. برخی دانش‌آموزان گفتند بیماری صرع دارد. استرس و اضطراب دانش‌آموزان با هجوم ماموران به قدری زیاد شده بود که دختری که بیماری صرع داشت، تشنج کرده بود.»

بازرسی بدنی برای یک موبایل
زنی که در گوشه‌ای از خیابان ایستاده و به درب مدرسه زل زده است، با چشمانی نگران گفت: «‌دختر من در همین مدرسه درس می‌خواند اما آن روز به دلیل سرماخوردگی مدرسه نیامد. از خانواده‌ها شنیدم مدیر مدرسه برای یافتن گوشی همراه دانش‌آموزان آنها را بازرسی بدنی کرده است. راست یا دروغش را نمی‌دانم اما طبق گفته‌ها، مدیر مدرسه قصد داشته دانش‌آموزان را تنبیه کند. در همین هیاهو دانش‌آموزان با خانواده تماس می‌گیرند. با حضور خانواده‌ها در محوطه مدرسه، یگان ویژه هم آمد. از یکی از مادران شنیدم یک دانش‌آموز را با آمبولانس بردند. اما بیشتر از این اطلاعی ندارم.»

رسیدگی به قصور احتمالی مدیر مدرسه
مهرداد ویس‌کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از عملکرد مدیر مدرسه هنرستان صدر گفت: در ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر و وجود هزاران مدرسه دولتی و غیردولتی امکان بروز چنین اشتباهاتی است. وقتی در کشور قانون وجود داشته باشد، باید طبق مقررات کمیته‌ای تشکیل شود تا اگر قصوری از جانب مدیر مدرسه بوده، بررسی شود. همچنین به نظرم باید با متخلفان برخورد شود. متاسفانه مدیر مدرسه هنرستان صدر نتوانسته شرایط را مدیریت کند.
پیش از این ماجراها هم بردن موبایل به مدارس غیرقانونی بود. ممکن است مدیر مدرسه مرتکب اشتباهی شده باشد، بنابراین باید طبق مقررات آموزش‌و‌پرورش او را بازخواست کنند و اگر قصور مدیر مدرسه ثابت شود، از سمت‌اش برکنار شود.

وی افزود: به نظرم برخوردهای قهری مدیران مدرسه با دانش‌آموزان همیشه بوده و هست اما آن چیزی که در حال حاضر منجر به آگاهی بیشتر مردم شده فضای مجازی است. برخی اتفاق‌ها توسط فضای مجازی زودتر در جامعه منتقل می‌شوند.

البته این روزها حساسیت‌ها نسبت به مدارس بیشتر شده است. برخی اوقات نیز موضوعات بزرگنمایی می‌شود، زیرا این روزها مشکلات مردم گوشی همراه دانش‌آموزان نیست بلکه مشکلات اقتصادی، تحریم و فقر مردم را خسته کرده است. به نظرم تنش‌های اخیر نیز به خاطر مشکلات اقتصادی است. به جای ایجاد جرقه باید آرامش را به جامعه بازگردانیم.

از طرفی طی روزهای اخیر جلسات محرمانه‌ای با آموزش‌و‌پرورش برگزار کردیم. اگر مدیر مدرسه‌ای در این شرایط احساس قصوری کرده باشد حتما به سزای اعمالش می‌رسد. این قضایا ارتباطی با وزیر آموزش‌و‌پرورش ندارند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که چند روز پیش وزیر آموزش‌و‌پرورش به صراحت اعلام کرد هیچ دانش‌آموزی بازداشت نشده است و دانش‌آموزان خاطی در قضایای اخیر به مراکز مشاوره ارجاع شده‌اند. چند روز بعد، اما نمایندگان مجلس بازدیدی از زندان فشافویه داشتند و در این میان احمد علیرضابیگی نماینده مجلس خبر داد در این زندان ۲۰۰ دانش‌آموز زندانی بوده‌اند و البته بعدا همگی آزاد شده‌اند. حتی آموزش‌و‌پرورش فوت اسرا پناهی دانش‌آموز اردبیلی را انکار کرد. روایت‌های متناقض مراجع رسمی افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کند و به گفته جامعه‌شناس‌ها بنزین روی آتش اعتراضات می‌پاشد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: