کد خبر: ۳۱۴۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 25
افسردگی پاییزی نوعی اختلال عاطفی همراه ناراحتی، استرس، اضطراب، بی‌حالی، خواب‌آلودگی و خستگی است که تاکنون دانشمندان علت اصلی بروز آن را کاهش نور خورشید، ترشح محدود سروتونین در مغز و نیز تغییر ساعت زیستی بدن معرفی کرده‌اند
شفاآنلاین>سلامت>سال که به نیمه می‌رسد و رختِ هزاررنگ پاییز تن می‌کند با وجود آن همه زیبایی طبیعی، احساس کرختی جسمی و مجموعه‌ای از ناراحتی‌های روانی با دامنه نوسان‌های مختلف، سراغ افراد بسیاری در جامعه می‌آید.

به گزارش شفاآنلاین:روانشناسان از این احساس کرختی و ناراحتی‌ با عنوان «افسردگی پاییزی» یا « افسردگی فصلی» یاد می‌کنند که آگاهی و دانش مناسب درباره آن می‌تواند ضمن رفع پیامدهای آزاردهنده‌، لذت بردن از پاییز رنگارنگ را جایگزین آن کند. حال؛ این افسردگی پاییزی چیست؟

افسردگی پاییزی نوعی اختلال عاطفی همراه ناراحتی، استرس، اضطراب، بی‌حالی، خواب‌آلودگی و خستگی است که تاکنون دانشمندان علت اصلی بروز آن را کاهش نور خورشید، ترشح محدود سروتونین در مغز و نیز تغییر ساعت زیستی بدن معرفی کرده‌اند. اختلالی که اغلب با علایمی مانند تحریک‌پذیری، انرژی کم یا خستگی مداوم، زیاد خوابیدن، احساس سنگینی در پاها یا بازوها، احساس ناامیدی و بی‌ارزشی، عدم‌تمرکز، افزایش وزن و تغییر اشتها همراه است و شاخصه‌هایی مانند جنسیت، سن و سابقه بیماری‌های جسمی و روحی بر میزان آن اثرگذار است. سؤال بعدی می‌تواند این باشد که برای مقابله با افسردگی پاییزی چه باید کرد؟ پاسخ ساده است؛ بهره‌مندی از برنامه خودمراقبتی ضمن درنظر گرفتن شرایط فردی و محیطی افراد، بسیار راهگشاست. حال به مهم‌ترین موارد این برنامه خودمراقبتی اشاره می‌شود.

1- می‌توانید با طبیعت درمانی، آغاز کنید. به دامان طبیعت پناه ببرید و آنجا وقت بگذرانید. پیاده‌روی کنید یا با قرار گرفتن در مجاورت نور، خاک و آب، فرصت تازه شدن به‌خود بدهید.

 2-موسیقی و ‌ساز مورد علاقه‌تان را فراوان گوش کنید. تماشای فیلم، مطالعه کتاب، آشپزی و برگزاری و حضور در دورهمی‌های صمیمانه نیز در کنار موسیقی‌درمانی، بسیار اثربخش خواهد بود.
 3-ورزش و یوگا نیز می‌تواند روح و روان شما را بازیابی کند. ورزش تأثیر بسزایی در آرامش اعصاب و روان انسان دارد و باعث عمیق و آرام شدن تنفس، کاهش فشار خون و افزایش جریان خون می‌شود. تمام این موارد باعث می‌شوند بدن در وضعیت آرامی باشد و به دور از تنش، افسردگی و استرس قرار گیرد.
4-مدیتیشن به‌معنای متمرکز کردن ذهن به بدن است که طی آن فرد به آرامی توجه را به درون خود می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. این همان حالتی است که افسردگی پاییزی را در بازه زمانی قابل‌قبولی می‌تواند درمان کند. مدیتیشن در واقع با افزایش سطح تمرکز، آرامش و همچنین کاهش درد، افزایش سلامت انسان را به همراه دارد. پیشنهاد می‌کنیم هر روز به‌مدت 5تا 10دقیقه به حالت نیلوفری بنشینید یا در جای مناسب دراز بکشید. حالت نیلوفری یعنی پشت خود را صاف کنید، کف دستتان را روی ران‌ها قرار دهید و به‌صورت چهارزانو یا روی صندلی بنشینید. این ساده‌ترین روش مدیتیشن است که بخش عمده‌ای از تمرینات یوگا را نیز تشکیل می‌دهد و باعث افزایش سروتونین یا هورمون شادی در بدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که هر روز به‌مدت چند دقیقه مدیتیشن را تمرین می‌کنند، کمتر دچار افسردگی می‌شوند و سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به دیگران نیز دارند.
5- از نوشیدن دمنوش‌های خوش عطر پاییزی غافل نشوید. نوشیدن یک فنجان چای گرم یا دمنوش‌های میوه‌ای_ ترکیبی (دارچین، سیب، گل گاوزبان، بهارنارنج، لیمو خشک و بابونه) باعث کاهش تنش، افسردگی و اضطراب درونی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از این دمنوش‌ها خاصیت درمانی برخی بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمی را هم دارند.
6- در فصل پاییز و زمستان میزان نور خورشید کمتر است و بسیاری از پژوهشگران و پزشکان بر این باورند که علت، افسردگی است. برای مقابله با افسردگی پاییزی، هرگاه آسمان، صاف و آفتابی بود، در مقابل نور خورشید قرار بگیرید. همچنین در این فصل‌ها پرده پنجره‌ها را کنار بکشید تا خانه تاریک نباشد و کمی نور طبیعی در خانه جریان داشته باشد.
 7-قرار دادن گل و گلدان در محیط خانه و از سویی پرداختن به امور باغبانی حتی در مقیاس آپارتمانی، می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند تا از افسردگی پاییزی در امان بمانید.
 8-رعایت سبک غذایی سالم و سلامت‌محور نیز راهگشاست. برای تهیه غذاهای تازه، سبز، میان‌وعده‌های مغذی و آبمیوه‌های طبیعی، خودتان دست به‌کار شوید. در این بین معاینه بدنی و ارزیابی شناختی را به‌صورت منظم انجام دهید تا از کوچک‌ترین تغییرات در خود نسبت به افسردگی پاییزی آگاه باشید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: