کد خبر: ۳۱۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - 2022October 24
آنفلوآنزای مرغی، سالمونلوز، کمپیلوباکتریوز نیوکاسل و... جزو بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان هستند که می توانند جان شما را تهدید کنند.
شفاآنلاین>سلامت> شاید فکر کنید نگهداری از پرندگان در مقایسه با پستانداران به عنوان حیوانات خانگی، برای سلامت بدن شما ضرری ندارد. اما باید بدانید که سخت در اشتباه هستید، زیرا چندین بیماری مشترک بین پرندگان و انسان وجود دارد که ممکن است جان شما را تهدید کند.

آنفلوآنزای مرغی


به گزارش شفاآنلاین:ویروس آنفلوآنزای مرغی H5N1 یک بیماری انسان و دام شناخته شده و کشنده است. از طریق تماس با مدفوع پرندگان آلوده منتقل می شود. در حالی که H5N1 به عنوان تهدیدی رایج برای پرندگان خانگی اسیر دیده نمی شود ، امکان آلوده شدن هر پرنده و انتقال ویروس به دیگر پرندگان و افراد وجود دارد.


سالمونلوز


یکی از بیماری های نادر که از پرندگان و طیور به انسان منتقل می‌شود، بیماری سالمونلا است. اسهال، استفراغ و تب خفیف از علایم این بیماری است. معمولا این بیماری به دلیل خوردن غذای آلوده به فضولات پرندگان، به وجود آمده و نیاز به درمان خاصی ندارد.خوردن مایعات و آب فراوان و استراحت، به راحتی این بیماری را درمان می‌کند. شستن میوه و سبزیجات و ضدعفونی کردن آن‌ها، از کارهای ضروری برای جلوگیری از این بیماری است.

سل مرغی


سل نام آشنای دیگری در دنیای بیماری هاست. سل پرندگان بر اثر استنشاق ارگانیسم‌های میکروسکوپی موجود در هوا ایجاد می‌شود که در مدفوع پرندگان آلوده ریخته می شود .

بیماری آنسفالیت


بیماری دیگری که از پرندگان به انسان منتقل می‌شود، بیماری آنسفالیت است. این بیماری توسط پشه ها از پرنده به انسان منتقل می‌شود.پشه ها با نیش زدن پرندگان و نیش زدن انسان موجب سرایت ویروس به انسان می شوند.علایم این ویروس تنها در کودکان زیر ۱۵ سال و افراد بالای ۵۰ سال که دارای نقص ایمنی باشند به ندرت مشاهده می‌شود. تب، سردرد، تهوع و استفراغ از علایم بیماری آنسفالیت است.

کمپیلوباکتریوز


کمپیلوباکتریوز یک عفونت باکتریایی است که باعث مشکلات گوارشی می شود. این بیماری معمولاً از طریق آلودگی مدفوع غذا و آب منتقل می شود. در حالی که اسهال ، کاهش وزن و بی حالی از علایم شایع است ، کمپیلوباکتریوز می تواند در پرندگانی وجود داشته باشد که هیچ علایمی از بیماری را نشان نمی دهند.

کلامیدیوز


Chlamydiosis که با نام های Psittacosis و Parrot هم شناخته می شود ، به طور معمول علایمی مانند عفونت چشم ، اسهال و مشکلات تنفسی ایجاد می کند. کلامیدیوز بسیار مسری است، به درمان سریع و شدید آنتی بیوتیکی و همچنین قرار دادن پرندگان در قرنطینه برای جلوگیری از شیوع عفونت نیاز دارد.


کریپتوسپوریدیوز


کریپتوسپوریدیوز بر اثر انگلی به نام کریپتوسپوریدیوم ایجاد می شود که در روده میزبانان خود ساکن می شود. این انگل از طریق مصرف غذا و آبی منتقل می شود که به مدفوع حیوان بیمار آلوده شده است.

ژیاردیا


ژیاردیا انگلی دیگر از روده است که از طریق بلعیدن غذای آلوده منتقل می شود. علایم عفونت ژیاردیا شامل اسهال شدید ، کاهش وزن ، مدفوع چرب ، گرفتگی معده و کم آبی بدن است. این بیماری می تواند در مناطقی منتقل شود که مردم آب تصفیه نشده می‌نوشند. یکی از بهترین پیشگیری های ژیاردیا شستن مکرر دست است.


نیوکاسل


یکی از کشنده ترین بیماری ها در بین طیور و پرندگان زینتی، بیماری نیوکاسل است. این بیماری در کوتاه ترین زمان در بین پرندگان شیوع یافته و منجر به تلفات بالایی در آن ها می‌شود. انسان هایی که به صورت مستقیم در معرض پرندگان آلوده قرار می‌گیرند، دچار مشکلات خفیف چشم و ورم می‌شوند.روزنامه خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: