کد خبر: ۳۱۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 22
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: هفته آینده موضوع تشکیل قرارگاه تعزیراتی را در کمیسیون بررسی می کنیم.
شفاآنلاین-فرهاد سپه رام>سلامت>رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه روزنه شبکه رادیویی گفتگو از تشکیل قرارگاه تعزیراتی برای پزشکان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت:  اینها فکر می کنم از روی نپختگی کسانی است که این مسائل را مطرح می کنند.

مجری: ماجرا چیست آقای دکتر قرارگاه تعزیراتی برای پزشکان،  چه کار کرده اند پزشکان یا چه کار می خواهند کنند.

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که با توجه به موقعیت های مختلف حرف های مختلفی گفته می شود. ما هشت سال دفاع مقدس را داشته ایم پزشک ها را می گفتیم بسیج هستند واقعاً هم بودند برای اینکه در جبهه و جنگ حضور مستقیم داشتند در بیمارستان های پشت خط که حتی تعداد زیادی هم شهید دادیم. بعد دوباره یک مدتی گذشت و گفتند پزشکان درآمد زیاد دارند حمله شروع شد به جامعه پزشکی که کرونا آمد، در کرونا پزشکان زیادی و کادر پزشکی کلاً تمام کادر پزشکی ایثار و از خود گذشتگی زیاد داشتند که مقام معظم رهبری هم دو الی سه بار مستقیماً اشاره داشتند. متأسفانه در هر صنفی ممکن است یک درصد کمی آن ضوابط و معیارهایی که پیش بینی شده را رعایت نکنند و همه جا هست. گاهی در چارچوب قانون برخوردهای لازم می شود , در قانون هم پیش بینی شده هم سازمان نظام پزشکی می تواند برخورد کند , هم معاونت های نظارت دانشگاه ها می توانند برخورد کنند هم مردم می توانند به نظام پزشکی یا به دانشگاههای پزشکی شکایت کنند . اگر تخلفی مشاهده کردند هم به دادسراها ولی چند وقتی است ... متأسفانه با این فضایی که در کشور پیش آمده شمار قابل توجهی از همکاران ما از کشور خارج شده اند. خیلی از استادان از کشور خارج شده اند و حتی خیلی از رشته های تخصصی که خیلی ها حاضر نیستند بیایند در آن تخصص بگیرند و خیلی از رشته ها که از سختی اصلاً داوطلب نداشت و این واقعاً جای نگرانی دارد که ما تیتر بزنیم بزرگ کنیم. اگر کسی تخلف می کند در برابر قانون برای تخلفات حرفی نیست. اینکه در این فضایی که کشور وضعیت خاصی دارد از آن طرف مقام معظم رهبری دائم جذب نخبگان و فرهیختگان را مطرح می کنند , دولت مطرح می کند , از این طرف هر روز فضا را به سمتی می بریم که یک تنشی در جامعه به وجود بیاید .ما اعتقاد داریم که واقعاً اصلاً به مصلح نیست ما موافق هستیم اگر کسی تخلف کند در چارچوب قانون طبق ضوابط با او برخورد شود. این نیست که واقعاً هر روز بگوییم یک قرارگاه مگر جنگ است ما بجنگیم و بگوییم که قرارگاه تعزیرات تشکیل دهیم اینها فکر می کنم از روی نپختگی کسانی است که این مسائل را مطرح می کنند.

مجری: یعنی خود شما مخالف هستید با یک همچنین عنوانی..  در وزارت بهداشت شکل گرفته است این قرارگاه؟

دکتر حسینعلی شهریاری: من این را الان از شما می شنوم.

مجری: عجب. من راجع به  قرارگاه ها توضیح دهم به هر حال دولت آقای رئیسی یک واژه ای تحت عنوان قرارگاه تعریف کرده برای اینکه یکسری فعالیت های جهادی انجام شود و افرادی که متخصص هستند کنار هم جمع شوند. من خودم دور و نزدیک در این قرارگاه ها هستم و همفکری می کنم یک جا ممکن است وزارت ارتباطات باشد یا آموزش و پرورش وقرار است یک اتفاقی را رقم بزند قرارگاهی که باعنوان تعزیرات اینجا مطرح می کنیم یک بازدارنده است یعنی آن واژه قرارگاه که یک حرکت جهادی بود اینجا در یک حرکت بازدارنده می بینیم خود شما هم در صحبت هایتان اشاره کردید که نهادهای گوناگونی هستند که می توانند به تخلفات پزشکان رسیدگی کنند. آیا می شود مثلاً یک همچنین فضایی را ایجاد کرد بعنوان فرآیندهای نظارتی بر پزشکان بدون اینکه مثلاً با مجلس یا با قوه قضائیه اول تعاملی انجام شود که شما هم در جریان باشید اساساً برای هر حوزه ای آیا امکان پذیر است؟

دکتر حسینعلی شهریاری: به نظر می آید در ممکلت ما بعضی افراد خودمختار کارهایی می کنند که بعد از اینکه کلی عوارض دارد باید جمع کنند و پاسخگو باشند متأسفانه گاهی از این اتفاقات می افتد و این هم به علت آن است که کسی پاسخگو نیست و یا وظیفه قانونی خودش را کامل اطلاع ندارد در این فضای فعلی مملکت که فضای آرامش باید باشد شما بر علیه یک جامعه بزرگی که همیشه خدمتگذار بوده است شما بیایید و فضا را متشنج کنید و مسائلی را پیش بیاورید که از این وضعیت که ما داریم بدتر شود.

مجری: من خبر را می خوانم به نقل از خبرگزاری مهر است که این قرارگاه تعزیرات در معاونت درمان وزارت بهداشت تشکیل شده و اتفاقاً برخی از اعضاء و پزشکان هم نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند و بخصوص گفته اند که ما همیشه همه جا بوده ایم. هرجایی که لازم بوده شبانه روز در خدمت مردم عزیز بوده ایم و اینگونه واژه ها و این موضوعات با دقت بیشتری باید رعایت شود. عزیزان سال ها زحمت کشیده اند درس خوانده اند و زحمت کشیده اند و ما باید بلد باشیم با هر کس مدل خودش صحبت کنیم. از شما می خواهم حالا که شما هم در جریان قرار گرفته اید این را پیگیری کنید که اگر قرار است اتفاقی بیفتد از روال درست و قانونی اتفاق بیفتد.

دکتر حسینعلی شهریاری: انشاالله هفته آینده که مجلس جلسه دارد ما دعوت می کنیم به  کمیسیون بیایند و گزارش را به کمیسیون ارائه دهند و ما باید حیثیت و قداست جامعه پزشکی را باید مدنظر بگیریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: