کد خبر: ۳۱۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 21
غربالگری پوکی استخوان زنان همدان به زودی آغاز می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به ضرورت غربالگری پوکی استخوان زنان همدان گفت: به زودی برنامه غربالگری پوکی استخوان در زنان بالای ۵۰ سال از شهرستان بهار آغاز خواهدشد.
غربالگری پوکی استخوان زنان همدان به زودی آغاز می‌شود

 به گزارش شفاآنلاین:راضیه‌السادات میرمعینی؛ افزود: پوکی استخوان، یک بیماری خاموش نامیده می‌شود، چون در مراحل اولیه بی‌علامت بوده و همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه پوکی استخوان به کاهش توده استخوانی و ضعیف و سست شدن بافت استخوان گفته می‌شود که این حالت سرانجام به شکستن استخوان منتهی خواهد شد گفت: هنگامی که پوکی استخوان رخ می‌دهد فضای بین تیغه‌های داخلی استخوان بزرگتر شده و استخوان تو خالی می‌شود، بدین ترتیب استخوان‌ها نازک و شکننده شده و با کوچکترین ضربه و یا حتی خودبخود می‌شکنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان تصریح کرد: با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا یکی از معضلاتی که آثار ماندگاری برای همه گروه‌های سنی و جنسی باقی خواهد گذاشت مسئله کم‌تحرکی به عنوان یکی از مهمترین عوامل مستعد پوکی استخوان است.

بیشتر بدانیم:

همچنین شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان بوده و در سن ۶۰ سالگی نیمی از خانم‌های سفیدپوست دچار کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی همدان با اشاره به سابقه خانوادگی در بیماری پوکی استخوان گفت: وراثت بر تراکم استخوانی و سرعت کاهش آن اثر دارد، در سفیدپوستان این بیماری بیشتر دیده می‌شود.

میرمعینی با بیان اینکه ابتلا به برخی از بیماری‌ها نیز از دیگر عوامل پوکی استخوان است افزود: بیماری‌هایی نظیر پرکاری غده تیروئید، بیماری غده پاراتیروئید (پرکاری یا کم‌کاری)، کم‌کاری غدد جنسی و بیماری غدد فوق کلیوی (کم‌کاری یا پرکاری) از عوامل بیماری است.

همچنین مصرف سیگار می‌تواند بر ایجاد و تشدید پوکی استخوان موثر باشدو بی‌حرکتی طولانی‌مدت می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد.

غربالگری پوکی استخوان زنانقرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب، استفاده از مکمل‌های ویتامین D، نکشیدن سیگار، مصرف نکردن نوشیدنی‌های حاوی الکل، ورزش و شیوه زندگی و تغذیه خوب می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند.

همچنین درمان‌های غیر دارویی این بیماری اصلاح شیوه زندگی، مصرف کلسیم و ویتامین D، تغذیه سالم، ورزش، فیزیوتراپی، جلوگیری از زمین خوردن در افراد سالمند، عدم مصرف الکل، حمایت‌های جسمی، روحی و روانی و دوری از سیگار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: