کد خبر: ۳۱۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022October 20
گاهی‌ اوقات کمر درد آنقدر عذاب‌آور می‌شود که نمی‌توانید به‌راحتی و با درمان‌های معمول از پس آن برآیید. بررسی‌های علمی نشان داده است که با به‌کارگیری تکنیک‌های مدیتیشن می‌توان تا حدی از درد‌های مزمن کمر کاست.
شفاآنلاین>سلامت>بررسی‌های علمی در مورد تکنیک‌های مدیتیشن برای درمان کمر درد ، نتایج متفاوتی داشته است. اما آن‌ها به‌طور کلی نشان می‌دهند این روش درمانی توانسته کمر درد و اضطراب تعداد زیادی از افراد را کاهش دهد.

کاربرد مدیتیشن برای درمان و کنترل درد

به گزارش شفاآنلاین: مدیتیشن نوعی مراقبه درونی است که فرد روی موضوع یا فعالیت خاصی متمرکز می‌شود و هیچ قضاوتی در مورد افکار خود ندارد.

در مدیتیشن، از چند مسیر مغزی متفاوت خاصِ درمان درد استفاده می‌شود. مدیتیشن به‌مرور زمان می‌تواند ساختار مغز را به‌گونه‌ای تغییر دهد که در برابر درد مقاوم باشد.

در اینجا به چند نمونه از تحقیقات علمی در این خصوص اشاره کرده‌ایم:

* سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند، مدیتیشن، ذهن‌آگاهی و اثر آن‌ها روی مغز در طولانی‌مدت می‌توانند ساختار مغز را تغییر دهند. در واقع در نتیجه آن، تغییراتی در ضخامت قشر برخی از نواحی مغز رخ می‌دهد و از حساسیت فرد در برابر درد کاسته می‌شود.

البته مدیتیشن و ذهن‌آگاهی که بیشتر مواقع این دو واژه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، تفاوت‌هایی با هم دارند. در ذهن‌آگاهی، فرد یاد می‌گیرد هنگام فعالیت‌های روزمره‌اش در زمان حال بوده و متوجه لحظه‌های در جریان زندگی حال خود باشد؛ اما در مدیتیشن، فرد می‌آموزد به پردازش‌ها و فرآیند‌های درونی وجود خود توجه کند. در واقع مدیتیشن با احساسات و درون فرد کار دارد.

* در بررسی‌های دیگر مشخص شده، مدیتیشن از آن دسته مکانیسم‌های عصبی استفاده می‌کند تا احساس درد را تقلیل دهد. در واقع مدیتیشن کاری می‌کند که از نظر شناختی و پردازش حسی ارتباط اعصاب با درد کم یا قطع شود.

* در تحقیقی دیگر مشخص شده که مدیتیشن، سیستم اپیوئیدی خود بدن را که در تعدیل درد حاد و مزمن نقش دارد به کار می‌گیرد و موجب کاهش احساس درد می‌شود.

* در بررسی ۸۶۴ نفر از داوطلبان آزمایش که همگی آن‌ها به کمر درد مبتلا بودند مشخص شد، مدیتیشن از شدت درد در آن‌ها کاسته و عملکرد فیزیکی‌شان را بهبود داده است.

* در تحقیقی دیگر روی ۳۵۰ داوطلب مبتلا به کمر درد مشخص شد، استفاده از تکنیک مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند از درد‌های مزمن، به‌ویژه کمر درد تا ۳۰درصد بکاهد.

به‌طور کلی بررسی‌های فوق و تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که مدیتیشن می‌تواند به فرد در کنترل و مدیریت درد کمک کند. البته افراد با یکدیگر فرق دارند و ممکن است نتیجه تکنیک‌های مدیتیشن برای همه یکسان نباشد.

انواع تکنیک‌های مدیتیشن برای کنترل درد

 در سال‌های اخیر بررسی مدیتیشن در کنترل و مدیریت درد بسیار افزایش یافته است و در این بررسی اثر انواع مدیتیشن روی کمردرد‌های مزمن بررسی شده است.

تکنیک‌های مدیتیشن متنوعی وجود دارد که فرد می‌تواند از آن‌ها پیروی کند. موقع انتخاب نوع مدیتیشن دلخواه، باید بدانید با کدام تکنیک احساس راحتی می‌کنید.

در ادامه برخی از این تکنیک‌ها را توضیح داده‌ایم:

۱. مدیتیشن ذهن‌آگاه

این نوع مدیتیشن در مدیریت اضطراب، درد و نگرانی بسیار موثر است. در این تکنیک، باید روی افکارتان متمرکز شوید و آن‌ها را هرگز قضاوت و نقد نکنید. این نوع مدیتیشن، یکی از محبوب‌ترین انواع مدیتیشن‌ها است. انواع مختلف اپلیکیشن در بازار وجود دارد که شما را در انجام دادن این نوع مدیتیشن کمک می‌کند.

۲. مدیتیشن بصری

در این مدیتیشن، شما باید موقع انجام مدیتیشن، یکسری تصاویر مثبت را در ذهن خود تجسم کنید. با این روش روی افکارتان متمرکز شده و آرام می‌شوید و در عین حال، از اضطراب و دردهایتان کاسته می‌شود.

۳. مدیتیشن تنفسی

در این نوع مدیتیشن، شما باید روش تنفس صحیح را بیاموزید تا با استفاده از الگوی تنفسی مناسب، ذهن خود را آرام کنید. گاهی‌اوقات از این نوع مدیتیشن همراه با تکنیک مدیتیشن ذهن‌آگاهی استفاده می‌شود تا تمرکزتان بهتر شود و بهتر از پس مدیریت دردهایتان برآیید.

۴. مدیتیشن اسکن بدن

در این تکنیک، باید روی کل بدن‌تان، از فرق سر تا نوک پا، متمرکز شوید. هدف از این تکنیک، تمرکز روی هر قسمت از بدن و آرام کردن آنهاست. موقع انجام دادن این مدیتیشن می‌توانید به حالت نشسته یا درازکشیده باشید. اگر این مدیتیشن را به‌درستی انجام دهید، از کمردردتان کاسته می‌شود.

کاربرد مدیتیشن برای درمان درد

روش‌های کسب مهارت در مدیتیشن

 اگر قصد دارید کمردردتان یا حتی بیماری‌های مزمن دیگر خود را با استفاده از مدیتیشن بهبود بخشید، پس باید انواع تکنیک‌های مدیتیشن را به‌خوبی بشناسید.

برای یادگیری این تکنیک، روش‌های مناسبی وجود دارد که از برخی از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کتاب‌ها و اپلیکیشن‌های آموزشی مدیتیشن، پادکست‌ها، ویدیو‌های آموزشی آنلاین، کلاس‌های آموزشی و کمک از مربیان خصوصی مدیتیشن.

تسکین درد با استفاده از مدیتیشن، به شما می‌آموزد، به‌جای اینکه از درد‌ها دوری کنید، روی آن‌ها متمرکز شوید و در نهایت دردهایتان تسکین می‌یابد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: